وضعیت اعتبارات ساخت مصلاهای نماز جمعه در فارس صفر است/ مسئولان از اعتبارات فرهنگی نكاهند
کد خبر: 3733367
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
ملك‌مكان در پاسخ به ايكنا:

وضعیت اعتبارات ساخت مصلاهای نماز جمعه در فارس صفر است/ مسئولان از اعتبارات فرهنگی نكاهند

گروه اجتماعی ـ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس در پاسخ به سؤال خبرنگار ایكنا مبنی بر وضعیت تخصیص اعتبارات عمرانی جهت تكمیل ساخت مصلاهای نماز جمعه گفت: متأسفانه وضعیت اعتبارات در بحث عمرانی تقریباً صفر است.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملك‌مكان،‌ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس امروز، 3 مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سالروز اولین اقامه نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به خبرنگار ایكنا با بیان اینكه تعداد نمازهای جمعه استان فارس نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، گفت: دلیل آن این است که بیشتر توجه به کیفیت بوده تا کمیت و شورای جدید سیاستگذاری ائمه جمعه فعلاً مصوب کرده است که از لحاظ کمیت افزایش نداشته باشیم مگر در جاهایی که ضرورت داشته باشد.

اقامه 76 نماز جمعه در فارس
وی از اقامه 76 نماز جمعه مسلمانان اهل تشیع در استان فارس خبر داد و افزود: برخی شهرها هستند که به جد متقاضی اقامه نماز جمعه هستند و ما هم دنبال این هستیم نظر همكاران خود را در تهران جلب کنیم.
ملك‌مكان همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایكنا مبنی بر وضعیت تخصیص اعتبارات عمرانی جهت تكمیل ساخت مصلاهای نماز جمعه گفت: متأسفانه وضعیت اعتبارات در بحث عمرانی تقریباً صفر است و اکنون 4 ماه از سال جدید گذشته است و هیچ‌گونه اعتبار عمرانی به ما پرداخته نشده است و آن حداقل اعتباری که در استان برای مصلاهای نیمه‌ساز از اعتبارات سال‌های گذشته تخصیص یافته، بسیار کم بوده است به عنوان مثال 30 درصد پرداخت شده است و اگر این روند پیش رود قطعاً با مشکل جدی مواجه می‌شویم و شدیم و همه مصلاهای نماز جمعه نیمه‌سازی که داریم متوقف شده و فرسوده می‌شوند.

مسئولان از اعتبارات فرهنگی و مصلاهای نماز جمعه نكاهند
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس با ابراز امیدواری از اینكه دولت و مسئولان عنایتی به این مسئله داشته و هر جا كه اعتبار كم آمد از اعتبارات فرهنگی و مصلاهای نماز جمعه نكاهند، گفت: ما برای تكمیل ساخت مصلاهای نیمه تمام شهرستان‌ها با نمایندگان و فرمانداران همه آن‌ها مكاتبه كرده و وضعیت پروژه‌ها را گزارش داده و درخواست كمك كردیم.
وی با بیان اینكه فعلا پروژه جدیدی را به دلیل كمبود اعتبارات برای ساخت مصلای نماز جمعه از سال گذشته شروع نكردیم، گفت: تمام هم و غم ما این است که مصلاهای نیمه تمام کامل شود البته برخی از مصلاها هم فعالیت می‌كنند اما به لحاظ تجهیزات دارای كمبود هستند.

وجود 6 مصلی نیمه تمام در 6 شهرستان فارس
ملك‌مكان با تصریح اینكه 6 مصلی نیمه تمام در 6 شهرستان فارس وجود دارد، گفت: مصلاهای شهرستان‌های مرودشت، سروستان، خرامه، داراب، فیروزآباد، بیضا و اقلید مصلاهایی هستند که عملیات ساخت آن ها شروع شده و درصد پیشرفت آن‌ها از 5 تا 90 درصد است.

نیازمند یك هزار میلیارد تومان اعتبار برای تكمیل ساخت مصلاهای نماز جمعه فارس هستیم
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس، میزان اعتبار لازم برای اتمام ساخت مصلاهای نیمه تمام در استان را یك هزار میلیارد تومان اعلام كرد و گفت: البته ما توقع نداریم كه همه این اعتبار یك جا و در طول یكسال تأمین شود اما بالاخره باید از یك جایی این تخصیص اعتبارات آغاز شود چرا كه در بسیاری از شهرها ما مشكل فضا و مكان برای اقامه نماز جمعه داریم.

وقف مشاركتی برای تكمیل ساخت مصلاهای نماز جمعه پیشنهاد خوبی است
وی همچنین در پاسخ به پیشنهاد خبرنگار ایكنا مبنی بر استفاده از وقف مشاركتی برای ساخت مصلاهای نیمه تمام گفت: این پیشنهاد خوبی است و می‌توان از وقف مشاركتی برای این كار استفاده كرد اما مقداری طی سال‌های اخیر خیران را به سمت موارد دیگری غیر از ساخت مسجد و مصلاهای نماز جمعه سوق داده‌اند در صورتی كه ساخت این اماكن اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند.
ملك‌مكان در ادامه با اشاره به حقوق ائمه جمعه گفت: ارتزاق ائمه جمعه از طریق مردم است و حقوق ماهانه آن‌ها 200 هزار تومان است كه در حقیقت به عنوان هدیه دریافت می‌كنند البته برخی از آن‌ها مشغول به کارهای دیگری نظیر تدریس در حوزه و دانشگاه هستند ولی به طور كلی ائمه جمعه ما حتی یك ریال هم از دولت دریافت نمی‌كنند.

اشاره به برنامه‌های هفته بزرگداشت نماز جمعه
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن سالروز اولین اقامه نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مطابق روال هر سال در این ایام برنامه‌های متنوعی در سطح استان برگزار می‌شود.
وی با بیان اینكه سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته كه مصادف با 5 مرداد است،‌ خودش است، گفت: قطعاً بخشی از خطبه‌های نماز جمعه ائمه جمعه ما به مبحث اهمیت نماز جمعه اختصاص دارد و آثار و اثرگذاری این نماز در مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی تبیین می‌شود.
ملك‌مكان با یادآوری اینكه 8 مرداد مصادف با سالروز رحلت آیت‌الله مشکینی است،‌گفت: از ایشان به عنوان یک امام جمعه انقلابی معنوی و ولایی یاد خواهد شد و همینطور از ائمه جمعه فقید شیراز نظیر آیت‌الله دستغیب، آیت‌الله حائری شیرازی، آیت‌الله ایمانی و سایر ائمه جمعه فقید شهرستان‌های فارس یاد خواهد شد.
فضاسازی محیطی با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و رسانه‌های محلی، تقدیر از جوانان و پیشكسوتانی كه در عرصه نماز جمعه با ستادهای نماز جمعه همكاری دارند از دیگر فعالیت‌هایی بود كه ملك‌مكان از آن‌ها به عنوان برنامه‌های بزرگداشت سالروز اقامه نماز جمعه یاد كرد و گفت: در سطح استان فارس بیش از 2 هزار عضو افتخاری در ستادهای نماز جمعه استان عضو هستند.

تلاش برای ارتقای كیفیت نمازهای جمعه
وی، تقدیر از ائمه جمعه موقت، معرفی شهدای محراب، فراخوان دریافت نظرات و پیشنهادات از نخبگان و صاحب‌نظران جهت برپایی هرچه باشكوه‌تر نماز جمعه را از دیگر برنامه‌های این ایام عنوان كرد و گفت: با توجه به تغییراتی که در مدیریت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه كشور ایجاد شده و تغییر و تحولاتی نیز ایجاد شده و رویكرد به سمت كیفیت‌بخشی و ارتقای كیفیت نمازهای جمعه معطوف شده است.
ملك‌مكان با بیان اینكه فلسفه اقامه نماز جمعه، ایجاد وحدت،‌ صمیمت و همدلی است، گفت: نماز جمعه در حقیقت یك پایگاه وحدت و یك مأمن و ملجأ برای مردم و یك تریبون برای تبیین دغدغه‌های مردم است.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس تأكید كرد كه هدف این شورا این است كه نماز جمعه‌ای فراگیر داشته باشیم كه همه اقشار، گروه‌ها و احزاب سیاسی و اجتماعی در آن حضور داشته باشند.
وی گفت: همچنین هدف این است که یکی از ارکان قدرت و تأثیرگذار در کشور نمازهای جمعه باشد البته اکنون هم هست اما این تأثیرگذاری باید بیشتر باشد که وقتی از این تریبون، ائمه جمعه موضعی می‌گیرند چه مسئولان داخلی و چه داخلی متوجه موضع اصلی نظام باشند.
ملك‌مكان، سیاست دیگر این شورا را تعامل و همكاری در حد اعلای نهادهای ائمه جمعه با مسئولان اجرایی و سیاسی برشمرد و گفت: گرچه اکنون هم وجود دارد اما باید آن را ارتقا دهیم و همه همدیگر را از خود بدانیم و یک وفاق، همدلی و صمیمیت وجود داشته باشد.

در جذب ائمه جمعه جوانگرایی لحاظ می‌شود
وی با بیان اینكه یكسری برنامه‌های كوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت در تشكیلات برای ارتقای كیفیت نمازهای جمعه طرح‌ریزی شده است، گفت: سیاست این است که بیشتر در جذب ائمه جمعه جوانگرایی لحاظ شود یعنی ائمه جمعه جوان‌تر با سواد و عالم از جهات مختلف توانایی لازم را برای اداره نهاد نماز جمعه و مسائل فرهنگی داشته باشند لذا افراد و ائمه جمعه پیشکسوت و مسن که سال‌های سال در این سنگر خدمت کردند و شاید دیگر توانایی جسمی جهت ادامه خدمت نداشته باشند به مرور بازنشسته می‌شوند و مسئولیت به جوان‌ترها سپرده خواهد شد تا مقداری پویایی و نشاط بیشتر در نمازهای جامعه حس شود به خصوص نسل جوان حضور بیشتر در نهادها داشته باشند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس همچنین اشاره به روند انتخاب ائمه جمعه به خصوص مراکز استان‌ها گفت: برای گزینش طراحی جدید می‌شود و ائمه جمعه با مقررات جدیدی جذب خواهند شد كه در شهرستان‌ها این كار توسط شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و در مراكز استان‌ها كه امام جمعه مركز استان، نماینده ولی فقیه در آن استان هم است، انتخاب به عهده مقام معظم رهبری است.
انتهای پیام

captcha