بحث‎های قرآنی به حاشیه کشیده شده است/ فقر فرهنگی سخت‌تر از فقر مالی
کد خبر: 3726936
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸

بحث‎های قرآنی به حاشیه کشیده شده است/ فقر فرهنگی سخت‌تر از فقر مالی

گروه فعالیت‌های قرآنی - در راستای رسیدگی به امور قرآنی حاشیه شهر مشهد مسئولان مجموعه فرهنگی قرآنی شهید میثمی سپاه ناحیه حر مشهد روز گذشته نشستی با برخی از مسئولان و فعالان قرآنی تشکیل داده و به بحث و بررسی از نیاز حاشیه شهر به بودجه فرهنگی تا کشیده شدن بحث‌های قرآنی به حاشیه، پرداختند.

نسخه شفابخش حل مشکلات گدایی کردن است/ فضای قرآنی مشهد با تکنولوژی جلو می‌رود

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در راستا رسیدگی به امور قرآنی حاشیه شهر مشهد مسئولان مجموعه فرهنگی قرآنی شهید میثمی سپاه ناحیه حر مشهد از سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دعوت به عمل آوردند و وی روز گذشته، ۱۱ تیرماه در این محل برای رسیدگی به مشکلات حضور پیدا کرد.

ریحانه بیابانی، مسئول امور قرآنی مجموعه فرهنگی قرآنی شهید میثمی سپاه ناحیه حر مشهد در بازیدی که قاضی‌زاده هاشمی از این محل داشت، با بیان اینکه از افتتاح این محل ۶ سال می‌گذرد، ابراز کرد: ساختمان ما چهار طبقه است، طبقه پایین مهد قرآن، طبقه دوم بخش اداری، طبقه سوم به بخش آموزشی و طبقه چهارم به محلی برای استقرار روحانیون و سربازان اختصاص داده شده است.

فقر فرهنگی سخت‌تر از فقر مالی
وی فقر فرهنگی را سخت‌تر از فقر مالی دانست و عنوان کرد: مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به حاشیه شهر مشهد دارند و ما قبل از صدور فرمان آتش به اختیار ایشان، خودمان به صورت آتش به اختیار در این مکان فعالیت می‌کنیم.

بیابانی با اشاره به اینکه در این سال‌ها کسی به کارهای ما توجهی نکرده است، تشریح کرد: قرآن مهجور است و ما می‌خواهیم مهجوریت این کتاب آسمانی را کم کنیم، بنابراین در بخش قرآنی و بصیرت‌افزایی با ساکنان این منطقه کار کردیم.

نسخه شفابخش حل مشکلات گدایی کردن است/ فضای قرآنی مشهد با تکنولوژی جلو می‌رود

مسئول امور قرآنی مجموعه فرهنگی قرآنی شهید میثمی سپاه ناحیه حر مشهد با اشاره به اینکه تا به حال مسئولان زیادی از این پایگاه بازدید داشتند، تصریح کرد: روزی که سردار نقدی از این محل بازدید کرد به او گزارش کار دادم و وی از انجام این فعالیت‌ها در حاشیه شهر مشهد ابراز خرسندی کرد.
ما مسلم‌وار کار کردیم

وی با تأکید بر اینکه مجموعه فرهنگی قرآنی شهید میثمی سپاه ناحیه حر مشهد رسالت خود را انجام داده است، ابراز کرد: ما به صورت مسلم‌وار و به تنهایی هرکاری که از دستمان برمی‌آمد انجام دادیم با وجود اینکه با کمبود بودجه و امکانات مواجه ایم، اما باز هم از جیب خود هزینه کردیم تا کار متوقف نشود.

هیچ مسئولی به ما خسته نباشید نگفت
بیابانی با اشاره به اینکه نباید میان نمایندگان مجلس در هر بخش تفکیک ایجاد کرد زیرا قرآن در هر عرصه‌ای کارآمد است، عنوان کرد: روزی که به این مکان آمدیم، آنقدر وضعیت نامناسب بود که دو سرباز آوردیم تا امنیت را برقرار کنند، کارهای بزرگی کردیم اما هیچ مسئولی حتی به ما خسته نباشید نگفت.

مسئول امور قرآنی مجموعه فرهنگی قرآنی شهید میثمی سپاه ناحیه حر مشهد با بیان اینکه ما در فعالیت خود رویکرد قرآنی داریم و ملاک ما درآمدزایی نیست، تصریح کرد: این محل بزرگترین مجمتع فرهنگی، هنری و دارالقرآن بسیج شرق کشور است، کارهای زیادی انجام دادیم، زیرا افرادی که اینجا آمدند دغدغه‌مند بودند.

نیاز حاشیه شهر به بودجه فرهنگی حیاتی‌تر است
وی افزود: بودجه‌هایی هرچند اندک به کارهای فرهنگی اختصاص داده می‌شود که این تقسیم بودجه باید عادلانه باشد و بیشتر به حاشیه شهر رسیدگی کنیم، درست است که همه بخش‌ها به بودجه نیاز دارند اما نیاز حاشیه شهر حیاتی‌تر است.
بیابانی در رابطه با کلاس‌‎هایی که در مجموعه فرهنگی قرآنی شهید میثمی سپاه ناحیه حر مشهد برگزار می‌شود، گفت: تابستان برای کودکان این محل کلاس رزمی، هنری، ورزشی، زبان و ... به صورت رایگان یا با مبالغ بسیار اندک برگزار می‌کنیم اما هیچ مسئولی حتی یک دست شما درد نکند، نگفت.

نسخه شفابخش حل مشکلات گدایی کردن است/ فضای قرآنی مشهد با تکنولوژی جلو می‌رود
مسئول امور قرآنی مجموعه فرهنگی قرآنی شهید میثمی سپاه ناحیه حر مشهد با اشاره به اینکه سپاه تنها این محل را بنا کرد و رفت، تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند چون این محل به سپاه مرتبط می‌شود از نظر مالی مورد حمایت قرار می‌گیرد اما چنین چیزی غلط است و سپاه تنها بنا را احداث کرد و دیگر هیچ کمکی از آنان دریافت نکردیم.
وی با تأکید بر اینکه حداقل در خواست ما این است که کارهای ما دیده شود، عنوان کرد: حداقل می‎خواهیم مسئولان نگاه ویژه‌ای به حاشیه شهر مشهد داشته باشند، ما ۱۲۰ دانش‌آموز داریم که از آن‌ها هزینه‌ای نمی‌گیریم، این هزینه‌ها باید از کجا تأمین شود؟
همچنین در ادامه این بازدید مصطفی حاجی‌حسنی‌کارگر، مدرس و قاری قرآن کریم نیز از دغدغه‌های قرآنی خود گفت و ابراز کرد: در منزل پدری خود از سال ۷۸ جلسه قرآنی تأسیس کردیم که کانون فعالیت‌های برادر شهیدم، محسن حاجی‌حسنی‌کارگر بود.
وی با اشاره به اینکه در سال 1380 با برادرم صاحب عنوان در مسابقات کشوری قرآن اوقاف شدیم، ابراز کرد: از سالی که ما مؤسسه انوار المصطفی(ص) العالمیه را تأسیس کردیم در هر رقابت قرآنی، قرآن‌آموزان ما جزو نفرات برگزیده بودند.

تقسیم بودجه میان مؤسسات قرآنی باید عادلانه باشد
حاجی‌حسنی‌کارگر افزود: ما در ۲۰ سال فعالیت قرآنی خود خروجی خوبی داشتیم ولی متأسفانه ارشاد، سازمان تبلیغات و هیچ ارگان دیگری به ما یک ریال هم کمک نکرد، زمانی هست مؤسسه‌ای فعالیت خوبی ندارد و به آن بودجه نمی‌دهند اما از طرفی یک مؤسسه فعالیت برجسته‌ای هم دارد اما باز هم به آن بودجه تعلق نمی‌گیرد، نباید هر دو این عوامل یک میزان بودجه دریافت کنند و باید تقسیم کمک ها عادلانه باشد.

نسخه شفابخش حل مشکلات گدایی کردن است/ فضای قرآنی مشهد با تکنولوژی جلو می‌رود
این مدرس قرآنی با اشاره به اینکه پدرم بدون دریافت هیچ کمک مالی خانه‌اش را نزدیک 20 سال است که به دارالقرآن تبدیل کرده است، ابراز کرد: بارها پدرم درخواست کرد که خانه بازسازی شود و برای قرآن و به نام خود شهید فعالیت کنیم که مسئولان زیادی آمدند و از این پیشنهاد اظهار خشنودی کردند و قول دادند که کمک کنند اما بعد به فراموش سپرده شد.

جوانان قرآنی کمتر مورد تهاجم قرار می‌گیرند
وی با تأکید بر اینکه قرآن مهجور است، تشریح کرد: باید این مهجوریت از بین برود حتی اگر تحقیق کوچکی انجام دهیم می‌بینیم جوانانی که وارد این عرصه می‌شوند نسبت به جوانان دیگر کمتر مورد تهاجم قرار می‌گیرند، زیرا ساعاتی که می‌توانند با دوستان نااهل خود بگذارنند صرف تلاوت قرآن کنند.
در ادامه حجت‌الاسلام مجتبی یعقوبی، معاون تعلیم و تربیت ناحیه حر سپاه مشهد گفت: برداشت‌هایی نسبت به این محل می‌شود که چون زیر مجموعه سپاه است حتما تمام منابع مالی آن تأمین است اما متأسفانه اینگونه نیست و ما به شدت مشکل داریم.

نسخه شفابخش حل مشکلات گدایی کردن است/ فضای قرآنی مشهد با تکنولوژی جلو می‌رود
حجت‌الاسلام یعقوبی اضافه کرد: بسیاری از خیران آمدند تا به ما یاری برسانند اما وقتی متوجه شدند این محل زیر مجموعه سپاه است خود را کنار کشیدند زیرا معتقد بودند مکان‌های زیر مجموعه سپاه تأمین منابع هستند.

بحث‎های قرآنی به حاشیه کشیده شده است
وی با اشاره به اینکه به دلیل کمبود بودجه بدهی‌های زیادی در حوزه هزینه گاز و برق داریم، تشریح کرد: بحث‌های قرآنی به حاشیه کشیده شده است؛ ما بدون وابستگی به ارگانی کلاس‌های زیادی با مبالغ ناچیز برگزار می‌کنیم که برخی از والدین هم در پایان ماه می‌گویند توان پرداخت آن را نداریم در صورتی که همین کلاس‌ها در سایر مناطق مشهد با هزینه‌های بالا دایر می‌شود.
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به صحبت‌های ارائه شده در بازدید از مجموعه فرهنگی قرآنی شهید میثمی سپاه ناحیه حر مشهد گفت: امیدواریم این نهال کاشته شده روزبه‌روز رشد کند و خدمت‌گزاران این مکان یک صدقه جاریه برای خود فراهم می‌کنند.

نسخه شفابخش حل مشکلات گدایی کردن است/ فضای قرآنی مشهد با تکنولوژی جلو می‌رود
وی با اشاره به اینکه از دوران کودکی به جلسات قرآنی علاقه‌مند بودم، ابراز کرد: در ماه‌ رمضان با دوچرخه از این جلسه به آن جلسه قرآن می‌رفتیم و سحر به خانه بازمی‌گشتیم و فضای علاقه به شرکت در جلسات قرآنی در میان مردم وجود داشت.
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در مشهد کارهای قرآنی بزرگی انجام می‌شود، ابراز کرد: در زمان کودکی‌ام جلسات قرائت قرآن زیاد بود ولی حال جلسات قرآن در بخش‌های مختلف قرآنی کارهای ویژه‌ای انجام می‌دهند.

فضای قرآنی مشهد با تکنولوژی جلو می‌رود
نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به استودیوی ضبط تلاوت احداث شده در مشهد گفت: وجود چنین مکان‌هایی نشان می‌دهد فضای قرآنی مشهد با تکنولوژی جلو می‌رود که همین امر این شهر را به پایگاه قرآنی برجسته‌ای در کشور تبدیل می‌کند.
وی با بیان اینکه اگر به ۱۴۰۰ سال بعد اسلام و قبل از اسلام توجه کنید می‌بینید در همه زمان‌ها عواملی با قرآن مقابله و مبارزه می‌کردند، عنوان کرد: همچنین اگر دقت کنید می‌بینید هرجا توان مالی اندک بود برکت آن زیاد بود و برعکس هرجا افول نعمت دیده شد برکت از آن کاسته شد.
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در مسیر دین هرجا جریان و مشکل اقتصادی وجود داشت مؤمنان آن را حل کردند، تصریح کرد: نسخه شفا بخش برای حل مشکلات مجموعه فرهنگی قرآنی شهید میثمی سپاه ناحیه حر مشهد گدایی کردن است.

نسخه شفابخش حل مشکلات گدایی کردن است/ فضای قرآنی مشهد با تکنولوژی جلو می‌رود
 وی ادامه داد: در این دوران که بسیاری از انسان‌ها در غفلت هستند و به دنبال خوش‌‎گذرانی‌های کوتاه زندگی می‌روند قرار گرفتن در مسیر دین نعمت بزرگی است که باید قدردان آن باشیم؛ ماهم وظیفه داریم به شما کمک کنیم و انجام وظیفه هم خواهیم کرد.

فهم قرآن باید در زندگی مردم جاری شود
وی با بیان اینکه در حاشیه شهر فقر فرهنگی بیشتر از فقر مالی مشکل‌ساز است، ابراز کرد: در کنار این مسئله می‌بینیم که قلب‌های این انسان‌ها برای پاک شدن آماده است، بنابراین باید کاری کنیم که قرآن و فهم آن در زندگی مردم جاری شود.
قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه هرکس وقتی قرآن می‌خواند باید مفاهیم آن را درک کند تا این کتاب آسمانی در قلب او جا بگیرد، عنوان کرد: در مشهد باید به این سطح برویم که علاقه‌مندان به قرآن تنها قرآن را نخوانند بلکه با آن ارتباط برقرار کنند.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشهد در زمینه‌های قرآنی پیشرو است و باید در کنار آن به بحث تدبر در قرآن نیز بپردازد، تشریح کرد: تدبر یعنی اینکه از کلام خدا برای زندگی روزمره استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه ما در امر تدبر در قرآن ضعف داریم، عنوان کرد: گام قبل از قرائت قرآن این است که ما به عنوان بنده خدا بدانیم پروردگار چه می‌گوید که این امر از ترجمه قرآن به تنهایی در نمی‌آید.
قاضی‌‍زاده هاشمی در پایان با اشاره به اینکه قاری تربیت کردن درگیر شدن با ظاهر است، گفت: باید قرآن را در باطن خود جا دهیم و کاری کنیم که قرآن از ما محافظت کند و در جهت کمک به مجموعه فرهنگی قرآنی شهید میثمی سپاه ناحیه حر مشهد پیگیری خواهیم کرد اما در مجموع برای کار خیر باید گدایی مقدس انجام داد و از کمک خیران استفاده کرد.

انتهای پیام

captcha