مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ حمایت جهاد دانشگاهی از ایده‌پردازان نوین قرآنی
کد خبر: 3720220
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ حمایت جهاد دانشگاهی از ایده‌پردازان نوین قرآنی

گره اندیشه ــ جهاد دانشگاهی از ایده‌پردازان نوین قرآنی حمایت‌هایی را به عمل می‌آورد که این خبر را می‌توان جزء مهم‌ترین اخبار امروز صفحات معارفی رسانه‌ها تلقی کرد.

فوری ///مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/حمایت جهاد دانشگاهی از ایده پردازان نوین قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بخش معارفی رسانه‌ها امروز 13 خردادماه، روز پرخبری را پشت سر گذاشتند و در این بین خبر مربوط به «حمایت جهاد دانشگاهی از ایده پردازان نوین قرآنی»، از دیگر اخبار اهمیت بیشتری داشت. در ادامه اخبار معارفی رسانه‌ها را می‌خوانید؛
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد پانزده خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «دعای روز هجدهم ماه رمضان»، «تلاوت جزء هجدهم قرآن‌ با صدای سبزعلی، منشاوی و خلیل الحُصری»، «امام علی(ع) زاهدترین و شجاع‌ترین انسان همه دوران‌ها است»، «برنامه‌های شب‌های قدر مسجد مقدس جمکران»، «خواص مادی و معنوی تلاوت قرآن در خانواده»، «اعمال شب نوزدهم ماه رمضان»، «یاد و توجه به مرگ سبب آرامش برای انسان می‌شود»، «فریاد أین عمار در آخرین خطابه امام علی(ع)»، «حرم مطهر امام رضا(ع) آماده میزبانی از زائران و مجاوران در شب‌‌های قدر»، «شروع به کار کمپین افطاری ساده در نمایشگاه قرآن»، «موشن‌گرافیک تشییع باشکوه منتشر شد»، «مبارزه با اشرافی‌گری در تفکر انقلابی امام علی(ع)»، «تبلور عدالت علوی در فرمایشات ضد اشرافی‌گری امام خمینی(ره)»، «روایت محراب در فرهنگسرای بهمن روی صحنه می‌رود» و «حمایت وزیر فرهنگ از همایش مردمی تئاتر خرداد» هستند.
در بخش‌هایی از خبر اخیر که مربوط است به سخنرانی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است تئاتر هنری است که در یک فضای ارتباطیِ گفتگو محور و ترکیب آن با هنر می‌تواند زمینه‌هایی را فراهم کند تا فرصت‌سازی فراوانی در حوزه های گسترش فضای اجتماعی ایجاد شود. این فرصت‌سازی در کمتر هنری مانند تئاتر انجام می‌شود به این دلیل اینکه ترکیبی از گفتار و هنر ارتباطی را با هم دارد.
همچنین در خبر «خواص مادی و معنوی تلاوت قرآن در خانواده» که گفت‌وگویی با محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی کشورمان است، می‌خوانیم: بر اساس روایات در عبارات قرآن برای عوام پیام‌ها و تأثیراتی وجود دارد و لایه‌های بعدی آن مثل لطایف، اشارات و حقایق برای خواص و اولیا و انبیاست. در هر صورت با هر کدام از این لایه‌ها می‌توانیم خود را سعادتمند کنیم. هر اندازه بتوانیم قدم در مسیر انبیاء و اولیاء و در رأس ایشان پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) به عنوان کسانی که به لایه‌های حقیقی قرآن دسترسی دارند، قرار دهیم، از قرآن بهره‌های بیشتری می‏‌بریم و خداوند از ما دستگیری و توفیقاتمان را افزون خواهد کرد.
لذا تلاوت قرآن به عنوان مقدمه فهم قرآن را نباید دست کم گرفت؛ همین که در روایت فرمودند خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود، برای اهل آسمان می‌درخشد، همچنان که ستارگان برای اهل زمین می‌درخشد، نمایانگر جایگاه والای تلاوت قرآن است. حال اگر انسان بتواند این تأثیر را به جان خودش بنشاند و این بذر را در لوح وجودش بیفشاند و پای آن باغبانی کند و آن را به ثمر برساند، بهره‌های بیشتری از آن می‌برد و اهل قرآن می‌شود. یعنی پای کلام خدا می‌نشیند و مانند نامه محبوب آن را مطالعه می‌کند و به جان می‌خرد و این پیام‌های الهی را در اعمال خودش تبلور می‌دهد.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز سه خبر را روی خروجی خود برده است که در ابتدا ترتیل جزء هجدهم قرآن با صدای کریم منصوری منتشر شده و در ادامه نیز خبرهایی با عناوین «پخش زنده مجلس بزرگداشت سالگرد ارتحال امام(ره) از شبکه قرآن» و «سرنوشت نامعلوم تجلیل از خادمان قرآن/ آیا زمان برگزاری از سوی رئیس جمهور تأیید شده بود؟» روی خروجی این صفحه از خبرگزاری فارس قرار گرفته است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار پنج خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «برنامه‌ها و نوآوری‌های غرفه مرکز دارالقرآن بسیج در نمایشگاه قرآن»، «شرح دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان»، «حضرت علی(ع) را در آئینه قرآن به دنیا معرفی کنیم»، «ایام‌الله منبع تولید معرفت است» و «رساله‌های برتر قرآنی در نمایشگاه قرآن معرفی و تجلیل می‌شوند» هستند.
در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است: دبیرخانه جشنواره «انتخاب رساله‌های برتر قرآنی» با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را پیش از ماه مبارک رمضان آغاز کرده و در همین فرصت کوتاه با استقبال بسیار زیادی روبه‌رو بوده است. در این مدت حدود ۷۰ رساله دکتری از دانشگاه‌های مختلف به این جشنواره ارسال شده است. به منظور ارتقای سطح کیفی این جشنواره تنها رساله‌های دکتری که با موضوعات قرآنی و نه روایی در فاصله سال‌های ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ دفاع شده‌اند، امکان راهیابی به این جشنواره را داشتند. از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فراخوان عمومی شرکت در جشنواره به مراکز علمی و دانشگاهی اطلاع‌رسانی شد. فرآیندداوری این جشنواره در سه مرحله انتخاب آثار، داوری مرحله اول و داوری نهایی با ملاحظه محدودیت‌های زمانی انجام شد. پس از تفکیک رساله‌های غیرقرآنی، ۲۵ اثر انتخاب شد و در نهایت با رای هیات داوران ۱۳ اثر بالاترین امتیاز را دریافت کردند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز شش خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «عاشورا، مناسک و آموزش های غیر رسمی»، «همدلی، بزرگترین آموزه معمار کبیر انقلاب»، «حمایت جهاد دانشگاهی از ایده پردازان نوین قرآنی»، «جهان، انقلاب ایران را با نام خمینی می‌شناسد»، «قدس، قلب گردشگری ادیان» و «مراسم شب قدر در 1800 امامزاده برگزار می‌شود» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «حمایت جهاد دانشگاهی از ایده پردازان نوین قرآنی» به ارائه توضیحات مصطفی حسین‌پور، دبیر اجرایی رویداد طلوع برکت اشاره شده و آمده است، این استارتاپ با موضوع کسب و کار اسلامی از هشتم تا دهم خردادماه در نمایشگاه قرآن برگزار شد و تیم ها و افراد طی این فرآیند سه روزه، روند ایجاد کسب و کار اسلامی و قرآنی را به صورت خلاصه تجربه کردند و ایده های خود را در این زمینه اعلام داشتند. افراد برای اجرای ایده های خود از میان شرکت کنندگان حاضر، تیم تشکیل دادند و سپس تیم ها زیر نظر استادان و کارآفرینان حرفه ای، پنل کسب و کار خود را پیاده کردند که در نهایت تیم ها نمونه محصول خود را به داوران ارائه داده و از این میان به تیم های اول تا سوم جوایزی اهدا شد.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار دوازده خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «حدیث امام صادق(ع) درباره شب قدر»، «دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان»، «انقلاب اسلامی الگوی استکبارستیزی، حق‌طلبی و عدالت‌خواهی ملل جهان/امام راحل احیاء‌گر فرهنگ وقف در دوران معاصر»، «در چه شرایطی خوردن روزه را باطل نمی کند؟»، «1800 امامزاده کشور میزبان مردم در مراسم احیاء شب‌های قدر»، «اشعار ویژه شب‌های قدر و شهادت امام علی(ع)»، «متن و ترجمه دعای جوشن کبیر»، «گلچین مناجات رمضان ۹۷ با نوای حاج منصور ارضی»، «اعمال شب های قدر»، «زندگی نامه شهید باب اله براتی»، «جزای کسی که حریم دین را بشکند چیست؟» و «دانلود تندخوانی جزء هجدهم قرآن با صدای معتز آقایی» هستند.
خبر «1800 امامزاده کشور میزبان مردم در مراسم احیاء شب‌های قدر» مربوط به مصاحبه به حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم موسوی متقی؛ مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف است و در بخش‌هایی از آن آمده است امسال همزمان با اجرای طرح ضیاف الهی برنامه‌های لیالی قدر از امشب مقارن با شب نوزدهم ماه رمضان و اولین شب قدرمراسم احیاء در بیش از یک هزار و 800 امامزاده کشور برگزار می‌شود. هرساله مردم مومن و روزه‌دار ایران اسلامی در ایام و لیالی قدر، مراسم احیاء این شبهای عزیز را با حضور گسترده در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌کنند. مراسم لیالی قدر در امامزادگان همراه با برنامه‌های متنوعی از جمله قرائت دعای افتتاح، سخنرانی، مناجات و دعاهای وارده در شب قدر و دعای پرفیض جوشن کبیر از ساعت ۲۳ الی ۳ بامداد برگزار می‌شود.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «فعالیت‌های موسسه مهد قرآن در نمایشگاه بیست و ششم قرآن»، «زبان قرآن به بخش مهمی از چالش‌های تفسیری حاضر پاسخگوست» و «ثبت نام نخبگان قرآنی جهت اعزام به اردوهای جهادی قرآنی» هستند.
خبر «زبان قرآن به بخش مهمی از چالش‌های تفسیری حاضر پاسخگوست» مربوط به صحبت‌های حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل ساجدی در برنامه تلویزیونی گسترده شریعت بوده و در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم یکی از پرسش هایی که در دهه های اخیر به نحو منسجمی در باب قرآن مطرح شده، ناظر به زبان این کتاب مقدس است. زبان قرآن گامی فراسوی روش درست وحی‌شناسی و پاسخ‌گویی به بخش مهمی از چالش‌های تفسیری عصر حاضر است. برخی از پرسشهایی که زبان قرآن در پی آنهاست عبارتند از: گزاره‌ها و باورهای قرآنی چه ابعادی دارند؟ مرز قرآن به عنوان یک منبع معرفتی با دیگر منابع معرفتی چیست؟ آیا زبان قرآن زوایای تازه‌ای از آیات الهی را بر ما آشکار می‌سازد؟ مسائل و موضوعات زبان قرآن با مباحث گذشته تفسیری ما چه رابطه ای دارند؟
برخی از مسائل زبان قرآن، نگرشی نو به مسائل کهن، و برخی طرح‌کننده مسائلی جدید است. دسته اول دربردارنده عناوینی است، مانند: رابطه ظاهر و باطن؛ موارد لزوم تأویل؛ تحلیل گزاره‌های الهیاتی قرآن (آیاتی که درباره وجود خدا، صفات یا افعال او سخن می‌گویند)؛ و امکان سخن گفتن درباره خدای نامحدود توسط واژگان بشری، که موجودی محدود است. از دسته دوم می‌توان به حقیقت معنا، معیار معناداری، میزان واقع‌نمایی، ابعاد احساسی، فطری، هدایتگری، گزارشگری، توصیفی، هنجاری در آیات قرآن و نوع رابطه آن با فرهنگ زمان نزول اشاره کرد.
برخی از اندیشمندان مسلمان در سده اخیر که در باب فهم دین به معنای عام و فهم قرآن به معنای خاص سخن گفته اند تحت تاثیر اندیشه‌های زبان دین در غرب و زبان متون مقدس مسیحی به تحلیل زبان قرآن و ابعاد ان پرداخته اند و بر این اساس زبان قرآن را در همه ی ایات یا در بخشهایی از قرآن مانند احکام فقهی یا داستانهای انبیا و … نمادین یا رمزی تلقی کرده اند. در برخی تحلیلها تحت تاثیر اندیشه های ویتگنشتاین متاخر و … زبان قرآن را غیرواقع نما دانسته اند. ضرورت طرح این مباحث به جایی رسیده که در اموزشهای جدید حوزوی و دانشگاهی در مباحث تفسیر و علوم قرآن، چند واحد با عنوان زبان قرآن به واحدهای درسی افزوده شده است. نکات مذکور گویای اهمیت ویژه طرح این بحث در فضای نخبگانی کشور است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار چهار خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «روایتی کودکانه از زندگی معمار کبیر انقلاب به قلم امیرحسین فردی»، «بیش از دو هزار و 500 نسخه نفیس درباره حضرت علی‌ (ع) در کتابخانه آستان قدس»، «قرآن‌هایی منسوب به دستخط امام علی (ع) در کتابخانه آستان قدس» و «معرفی کتاب «درآمدی به قرآن» در سرای اهل قلم» هستند.
میزان
«قدر مانند باران رحمت است/هر فردی به اندازه توانایی‌اش از شب قدر بهره می‌گیرد» و «صلوات گناهان را از بین می‌برد/خواندن دعای جوشن کبیر در روز نوزدهم ماه رمضان» نیز عنوان دو خبری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha