پایش 504 دارالقرآن بسیج کشور طی سال جاری
کد خبر: 3719144
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
ذوالفقاری تأکید کرد:

پایش 504 دارالقرآن بسیج کشور طی سال جاری

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس دارالقرآن الکریم سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به حرکت قرآنی سازمان بسیج بر‌اساس منظومه فکری مقام معظم رهبری، از پایش 504 دارالقرآن بسیج کشور طی سال جاری خبر داد.

پایش 504 دارالقرآن بسیج کشور طی سال جاری/ حرکت قرآنی بسیج براساس منظومه کری رهبر انقلاب

محمد ذوالفقاری، رئیس دارالقرآن الکریم سازمان بسیج مستضعفین در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ اظهار کرد: سازمان بسیج مستضعفین که فعالیت قرآنی خود را از اوایل دهه هفتاد با رویکرد ترویج فعالیت‌های قرآنی آغاز کرد، از همان ابتدا به دنبال منویات مقام معظم رهبری جهت گفتمان‌سازی آموزه‌های قرآنی چه در قرائت و چه در مباحث ترویجی، برگزاری مسابقات و ... بوده است.
رئیس دارالقرآن الکریم سازمان بسیج مستضعفین افزود: در دهه پیش‌رو که در دهه سوم فعالیت‌های دارالقرآن بسیج قرار داریم، حرکت ما براساس منظومه فکری مقام معظم رهبری در حوزه قرآنی است، البته پیش از این نیز سازمان بسیج بر همین اساس حرکت می‌کرد، اما امروز این حرکت با یک نظام و یک قوانین مشخص‌تری انجام می‌شود و دغدغه‌ها و مطالباتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون مباحث قرآنی دارند و بعضا نیز روی زمین مانده است، با این گستره عظیمی که در بسیج وجود دارد، دنبال خواهد شد.
ذوالفقاری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، تصریح کرد: ما در مجموعه دارالقرآن بسیج باید بدون اینکه به دستگاه‌های دیگر بپردازیم، بررسی کنیم که سازمان بسیج با این طول و عرضی که دارد، قرار است که چه مقدار از این 10 میلیون حافظ را تربیت کرده و پاسخ‌گوی دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب باشد.
وی در ادامه با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی گفتمان‌سازی قرآنی در بین آحاد جامعه، گفت: اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه اهل هنر و ذوق به میدان بیایند که اگر این اتفاق رخ دهد، زمان زیادی نخواهد گذشت که گفتمان‌سازی قرآنی در جامعه ایجاد و نهادینه می‌شود. این عبارت مقام عظمای ولایت است که فرمودند: «یک عده اهل ذوق و هنر در این زمینه پای کار بیایند».
رئیس دارالقرآن الکریم سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: اگر قرار باشد که قرآن کریم پاسخگوی اتفاقات مختلفی که در جامعه چه در عرصه سیاست، چه در عرصه بین‌الملل، چه در حوزه اقتصادی و اجتماعی و چه در رابطه با سبک زندگی رخ می‌دهد، باشد، باید گفتمان‌سازی قرآنی در جامعه شکل گیرد و بینات و مسلمات قرآنی نیز جزء لاینفک زندگی مردم شود. بسیج بحمدالله همواره بدون هیچ‌ ادعایی پای کار بوده و خواهد بود تا بتوانیم با کمک تمامی مردم و نیز نهادهای قرآنی، جریان‌سازی قرآنی را در جامعه رقم زنیم.
وی در ادامه در رابطه با مسابقات قرآن سازمان بسیج مستضعفین نیز بیان کرد: بحمدالله تاکنون بیست و پنج دوره از مسابقات سراسری قرآن سازمان بسیج را پشت سر گذاشته‌ایم و می‌توان گفت که بسیج از اولین دستگاه‌هایی بوده است که مانند سازمان اوقاف و امور خیریه نسبت به برگزاری مسابقات قرآنی اقدام کرده است.
ذوالفقاری اظهار کرد: همچنین، اخیرا بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج را در 14 رشته برگزار کردیم که استقبال خیلی خوبی نیز از مسابقات شد و نخبگان بسیجی از سراسر کشور در آن شرکت داشتند، اما امسال رویکرد ما براساس نظام‌نامه و سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی به‌ویژه در حوزه ترویج و گفتمان‌سازی فعالیت‌های قرآنی همراه با رویکرد مسابقه‌ای است.
رئیس دارالقرآن الکریم سازمان بسیج مستضعفین در ادامه در رابطه با برنامه‌های مختلف دارالقرآن بسیج در سال جاری نیز بیان کرد: اولین کاری که در سال 97 در حال انجام است، تشکیل هیئت اندیشه‌ورز دارالقرآن سازمان بسیج است. باید در سطوح و لایه‌های مختلف بسیج، هیئت‌هایی داشته باشیم که این‌ها در حوزه تفکر و گفتمان‌سازی با هم همفکری داشته باشند. همچنین، قرار بر این است تا جهت اجرای هرچه بهتر این برنامه از اساتید و بزرگانی که دغدغه‌مند و بسیجی هستند استفاده کرده و حرکتی کارشناسانه و مطلوب در مباحث مختلف قرآنی چه در حوزه آموزشی و چه در حوزه پژوهشی، تبلیغی و ترویجی داشته باشیم.
وی ادامه داد: همچنین، یکی از برنامه‌های دیگر دارالقرآن بسیج طی سال جاری، پایش 504 دارالقرآن سازمان بسیج است که ان‌شاءالله از این طریق دارالقرآن‌های بسیج که به عنوان بازوان اصلی سازمان در شهرستان‌های مختلف کشور هستند، بتوانیم جریان‌سازی قرآنی را به صورت سراسری و هدفمند ایجاد و نهادینه کنیم. همچنین، در این راستا سنجش وضعیت دارالقرآن‌های کشور نیز در دستور کار قرار دارد تا از این طریق بتوان در تقویت و کمک به آن‌‌ها برنامه‌ریزی لازم را انجام داد.
رئیس دارالقرآن الکریم سازمان بسیج مستضعفین در پایان سخنان خود تصریح کرد: برنامه سومی که در دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین پیگیری می‌شود، تشکیل دوره‌های تربیتی تشکیلاتی مدیران قرآنی استان‌ها است که به صورت مفصل و نیز خیلی دقیق در سراسر کشور اجرا می‌شود که طی اجرای این طرح قرآنی، علاوه بر اینکه میزان دانش و بصیرت قرآنی مدیران قرآنی در نقاط مختلف کشور مشخص و احصا می‌شود، می‌توانیم بومی‌سازی خوبی نیز در این فضا داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha