از «ایوان» تا «امّان» با چشمانی روشن به نور قرآن
کد خبر: 3716141
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷
گفت‌وگو با روشندل حافظ کل قرآن به بهانه روز بهزیستی؛

از «ایوان» تا «امّان» با چشمانی روشن به نور قرآن

گروه چهره‌ها ــ به تلاوت قرآن کریم بسیار علاقه‌مند است و دوست دارد تا معلم قرآن «ایوان» باشد و تمامی بانوان شهر را حافظ کل قرآن کریم کند، او با همین چشمان بسته با جدیت تمام بر آن است تا بیشتر از کلام وحی بداند و بخواند.

از شرکت در مسابقات مدرسه تا قرائت در مدینه/شهر ایوان دارالقرآنی ویژه خواهران ندارد

مریم شفیعی، متولد سال 1369 با مدرک کاردانی علوم قرآنی و حافظ کل قرآن کریم از میان شش خواهر و برادر، فرزند آخر خانواده است که در شهر ایوان استان ایلام به دنیا آمده است. او توانست امسال، رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشور اردن را به دست‌آورد. این بانوی روشندل در ارتباط با دلیل علاقه‌مندی‌اش به حفظ قرآن در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد که از دوران کودکی چون حافظه‌ام خوب بود هر شعر یا سرودی را که می‌شنیدم، سریع حفظ می‌کردم. زمانی که مدرسه رفتم این استعدادم توسط معلمانم کشف شد و به نحوی محفوظاتم سازماندهی شد و برایم نوار صوتی قرآن می‌گذاشتند و من با سوره‌های کوچک حفظ را شروع کردم و درواقع معلمانم برایم ایجاد انگیزه کردند. در ادامه، متن این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد؛

- مشوق اصلی شما در حفظ چه کسی بود؟

مشوق اصلی من خانواده‌ام بود. از همان ابتدا تا مادرم متوجه شد، سوره‌ای از قرآن را حفظ کردم با اشتیاق کنارم می‌نشست و از من می‌خواست تا سوره را برایش بخوانم. زمانی که درست می‌خواندم، بسیار تشویقم می‌کرد که همین تشویق‌ها مرا به ادامه راه دلگرم می‌کرد.

- غیر از شما شخص دیگری نیز در خانواده با قرآن انس دارد؟

بله، درواقع از همان ابتدا به همراه خواهرم، قرآن را حفظ می‌کردم، اما متأسفانه به دلیل اینکه درس خواهرم زیاد بود، دیگر نتوانست با من همراهی کند و با کمک خداوند کار حفظ را تنها به پایان رساندم.

- کار حفظ را از چه سنی شروع کردید و چندسال به طول انجامید؟

از شش‌‌سالگی، حفظ را شروع کردم، اما به دلیل اینکه مدرسه هم می‌رفتم و باید در کنار قرآن به درسم نیز می‌رسیدم، به صورت پیوسته حفظ نمی‌کردم و جزء به جزء در ایام عید نوروز و یا فصل تابستان که اوقات فراغت بیشتری داشتم کار حفظ را ادامه می‌دادم. در این زمان اگر مسابقات کوچک مانند مسابقات قرآن مدارس پیش می‌آمد و محفوظاتم با منابعی که در آزمون معرفی می‌کردند، یکی بود در مسابقات شرکت می‌کردم و رتبه‌هایی نیز به دست می‌آوردم.

زمانی که تحصیلاتم به پایان رسید به صورت پیوسته و با جدیت بیشتری کار حفظ را دنبال کردم و به حمد الهی توانستم در مدت زمان یک سال حافظ کل قرآن شوم.

- در کار حفظ از حضور چه اساتیدی بهرمند شدید؟

من برای حفظ قرآن، کلاس نمی‌رفتم و درواقع با کمک نوارهای صوتی در منزل توانستم، حافظ قرآن شوم که برای کار حفظ از ترتیل استاد شهریار پرهیزکار، برای بخش‌های دیگر مانند تجوید و ترتیل از صوت استاد منشاوی، خلیل الحصری و در زمینه صوت و لحن نیز از استاد العفاسی و... استفاده کردم.

- در مسابقات قرآن استانی و یا کشوری نیز شرکت کردید؟

در مسابقات کوچک و بزرگ بسیاری از جمله مسابقات مدرسه، سازمان اوقاف، سازمان بهزیستی کشور و مسابقات استانی که مهمترین آن مقام دوم استان ارومیه بود و در اواخر سال 96 به عنوان نماینده کشور ایران در مسابقات  کشوری اردن نیز شرکت و مقام سوم را کسب کردم.

- نظر خود را راجع به مسابقات قرآن بانوان بیان کنید؟

این موقعیت یک اتفاق مبارکی بود که در زمینه قرآن برای بانوان ایجاد شد و این امکان را به می‌داد تا با هم رقابت کنیم چه بسا که همین رقابت‌ها انگیزه یادگیری قرآن در همه رشته‌ها اعم از حفظ، ترتیل و تجوید را در بین بانوان نیز افزایش می‌دهد. حتی بستر مسابقات می‌تواند، بستر آموزش نیز باشد؛ زیراکه قرآنیان از جای‌جای کشور و حتی از کشورهای دیگر دور هم جمع می‌شوند و از نزدیک با هم تعامل دارند که باعث انتقال یک سری تجربیات می‌شود.

به نظرم این یک ایده و اتفاق عالی برای بانوان بود و اینکه برای هر گروه سنی با جنسیت مختلف دوره و مسابقات خاص خودشان برگزار می‌شود باعث نظم و کیفیت بهتری در جلسه می‌شود.

- اگر مسابقات ویژه نابینایان نیز برگزار شود، شرکت می‌کنید؟  

در حال حاضر نیز مسابقات مخصوص نابینایان بانوان نیز برگزار می‌شود، اما فقط مرحله شهرستانی و استانی دارد و اگر مرحله کشوری نیز به آن افزوده شود، عالی می‌شود و اگر خداوند یاری‌ام کند، ان شاء الله در آن مرحله بین‌المللی نیز شرکت می‌کنم.

از شرکت در مسابقات مدرسه تا قرائت در مدینه/شهر ایوان دارالقرآنی ویژه خواهران ندارد

- کمی از مشکلات سر راه بانوان روشندل برای حافظ شدن بگویید.

همانگونه که گفتم من برای حفظ فقط از نوار کاست استفاده کردم و صوت‌هایی را که لازم داشتم، می‌گفتم برایم تکثیر می‌کردند، بنابر این زیاد مشکل خاصی نداشتنم. در حال حاضر نیز استادی ندارم که حداقل محفوظاتم را مرور کنم.

-خودتان نخواستید کلاس بروید یا در استان‌تان این موقعیت نبود؟

متأسفانه در شهرستان ایوان مربی خانم برای حفظ قرآن وجود ندارد و همه مربیان آقا هستند که من در کلاس‌ها شرکت نکردم اگر مربی خانم بخواهم باید به ایلام بروم که این رفت و آمد برایم سخت است. البته حفظ قرآن آنقدر هدف بزرگی است که برای رسیدن به آن، همه مشکلات سهل می‌شود و درواقع این مشکلات برای نزدیک شدن به خدا اصلا حساب نمی‌شود.

-هدفتان از قدم گذاشتن در این راه و حافظ شدن را توضیح دهید.

از ابتدا دوست‌ داشتم قرآن را برای خودم یاد بگیرم، اما از دوران مدرسه شرکت در مسابقات برایم انگیزه شد و برای رسیدن به مرحله‌های بالاتر و مقامات بهتر تلاش بیشتری می‌کردم. همچنین همیشه دوست داشتم، قرآن را یاد بگیرم و به دیگران هم آموزش دهم.

- تا به حال آموزش هم داده‌اید؟

بله حدود دو سال است که در فضای مجازی به قرآن‌آموزان هم نوع خودم در استان‌های مختلف تلفنی آموزش می‌دهم. درواقع چند استاد هستیم که هر کدام چند قرآن‌آموز داریم و از این طریق قرآن را آموزش می‌دهیم.

-شما که این قابلیت را دارید، چرا در ایوان کلاس برای بانوان برگزار نمی‌کنید؟

خواستم این کار را انجام بدهم، اما متأسفانه با طرحم موافقت نکردند، زیراکه دارالقرآنی برای بانوان دایر نیست که بتوانیم کلاس‌های برگزار کنیم.

مریم شفیعی اردن

-از روزهای اول حافظ شدنتان و یا از قرآن خواندنتان در جمع خاطره‌ایی زیبا برایمان تعریف کنید.

در محافل و مجالس مختلف، ادارات و نهادها مانند سازمان تبلیغات و... از بنده برای تلاوت دعوت می‌شود، خاطرات بسیار است ولی خاطره جالب و زیبای من مربوط به سال 92 و سفر حج است.

آن سال به لطف الهی زیارت مکه نصیبم شد و در شب میلاد حضرت زهرا(س) در مدینه بودم. آنجا به مناسبت میلاد حضرت، مجلس جشنی را برپا کرده بودند که بعد از اجرای یک سری برنامه‌ها بدون هماهنگی بنده را به حضار معرفی کردند که فلانی از این کاروان حافظ کل قرآن است و هرکس هر سوالی از قرآن دارد از ایشان بپرسد تا برایتان بخواند.

بنده که تازه یک ماه بود، کار حفظ را به پایان رسانده بودم و به خاطر کارهای سفر نتوانسته بودم، محفوظاتم را مرور کنم، آمادگی اجرا نداشتم. ناخودآگاه استرسی گرفتم که نکند خدای نکرده نتوانم از پس این مسابقه بربیایم ولی به لطف خداوند توانستم بر خودم مسلط شوم و تمام سوالاتی که پرسیدند به درستی جواب دهم و افتخاری برای استان و کشورم شوم.

-توصیه شما به عنوان یک حافظ کل روشندل به جوانانی که از تمام نعمات الهی برخوردارند، اما سمت قرآن نمی‌روند، چیست؟

خدا را شکر در کشور ما از قرآن برای مراسم مختلف از جمله مجالس ختم گذشتگان در مراسم عقد در دست عروس خانم‌ها استفاده می‌شود و یا هنگام ورود به منزل جدید اولین چیزی که به منزل می‌بریم قرآن است و یا برای بدرقه مسافر و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود. اما باید جزئی‌تر نیز از این کتاب آسمانی استفاده کنیم. به طور مثال در زندگی‌های شخصی برای تربیت کودکان و ترویج فرهنگ اسلامی به جوانانمان نیز از این کتاب الهی استفاده کنیم و از رهنمودهای آن بهره‌مند شویم.

زیراکه علم قرآنی علمی استوار و کامل است که برای تمام مشکلات بشریت در تمامی دورهای زندگی راه‌کارهایی دارد که مورد استفاده برای همگان است و فقط باید راه آن را یاد بگیریم که آن هم بسیار ساده است. لازم نیست همگان حافظ و یا قاری شوند، بلکه مهم این است که به معانی و مفاهیم آیات توجه و در زندگی استفاده کنند.

قرآن، تنها کتابی است که باعث آرامش درونی و قلبی انسان‌ها می‌شود و با گوشت و خون ما آمیخته شده است زیراکه کلام خداست، کلام کسی است که ما را آفریده و خیر و صلاح ما را می‌خواهد و به فکر ضربه زدن به ما نیست، پس از جوانان می‌خواهم از قرآن در تمام مراحل زندگی‌شان بهره ببرند و مطمئن باشند که ضرر نمی‌کنند، بلکه رستگار نیز می‌شوند.

زینب رحیمی

انتهای پیام

captcha