شبهه‌زدایی اذهان جوانان در صدر برنامه‌های دانشگاه باشد/ در علوم اسلامی، نوع نگرش مبناست
کد خبر: 3703970
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
آیت‌الله دستغیب:

شبهه‌زدایی اذهان جوانان در صدر برنامه‌های دانشگاه باشد/ در علوم اسلامی، نوع نگرش مبناست

گروه اجتماعی ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اعتقاد دارد كه باقی ماندن شبهات در ذهن نسل جوان عقیم ماندن برنامه‌ها را در پی دارد و از این منظر زدودن قولی و فعلی شبهات باید در صدر اولویت‌های دانشگاه باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) امروز، 19 فروردین‌ در دیدار با علی بهادر، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان فارس و جمعی از معاونان و مشاوران این دانشگاه گفت: حضور در آغاز سال نو و ماه رجب در جوار حرم مطهر احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) مایه خیر و برکت است که این حرم مطهر برای مردم شیراز و سایر مردم ایران و دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع) در سراسر جهان مکانی ارزشمند و در شمار نعمات الهی است و می‌تواند نقش الگویی سازنده در سطوح مختلف جامعه را داشته باشد؛ که یکی از اهداف زیارت و حضور در بقاع متبرکه همین است.
وی یادآور شد: ماه رجب ماه خداست و برخی از آثار و برکات این ماه به گونه‌ای است که پیامبر اکرم(ص) فرمودند اِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی أَیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتٌ أَلا فَتَعَرّضُوا لَها یعنی همانا در طول عمر شما، نسیم‌های الهی وزیدن می‌گیرد، پس بیدار باشید و خود را در معرض این نسیم‌ها قرار دهید و ماه رجب قطعاً یکی از این ایام است.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان كرد: مرحوم میرزا جواد تبریزی در کتاب المراقبات ذکر می‌کنند که در ماه رجب خداوند مَلِکی به نام «مَلِک داعی» را در آسمان هفتم مستقر کرده و این مَلِک مرتبا ندا در می‌دهد که خوشا به حال اهل ذکر و طاعت که در این ماه، خداوند همنشین کسانی است که با وی همنشین شوند و آمرزنده کسی خواهد بود که از او طلب آمرزش کند که رجب، ماه خدا و رحمت ویژه الهی است و در این ماه پلی برای ارتباط بین خدا و بندگان قرار داده شده است.
آیت‌الله دستغیب بیان كرد: همه ماه‌ها، ماه خدا و همه زمان‌ها، زمان ارتباط و یاد خداست اما به حکمت الهی برخی ماه‌ها فرصت مضاعفی برای رشد، تعالی و واصل شدن به مقامات قرب الهی است.

ارزش‌های الهی برای همه افراد جامعه است
قائم مقام جامعه روحانیت شیراز با اشاره به اینکه ارزش‌های الهی برای همه افراد جامعه است، افزود: ارزش‌ها در سطح بنی آدم و جامعه عمومیت دارد اما در برخی قشرها و صنف‌ها متخلق بودن به ارزش‌ها اهمیت مضاعف دارد و این به اقتضای نوع دوستی ذاتی انسان است.
وی گفت: همان‌گونه که در حوادث و وقایع از قبیل حوادث غیرمترقبه و بیماری‌های صعب‌العلاج همه دست به دست هم می‌دهیم و حتی از فداکاری و ایثار دریغ نداریم خوب است که این حس خداداد از حواس ظاهری بالاتر رفته و نسبت به مسائل ماورایی تعمیم داده شده و چشمی بصیر نابسامانی‌های معنوی، باطنی و فرهنگی جامعه را هم ببیند که قطعا مسئولیت‌آفرین بوده و تعالی اجتماع را در پی دارد.

حركت اصلاحی مبتنی بر تعالیم دینی از مراكز آموزشی و دانشگاه‌ها آغاز شود
مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز تأكید كرد: در این راستا خوب است حرکت اصلاحی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی آغاز شده و مبتنی بر تعالیم دینی و ارزش‌های انقلاب در دانشگاه‌ها اقدامات سازنده برای تربیت کادر طراز انقلاب به عمل بیاید که پیگیری این امر، تغییرات بنیادین را در پی خواهد داشت، چنان‌که هرگاه چهره‌های انقلابی و متعهد به عنوان گرداننده کار در دانشگاه‌ها حضور یافته‌اند، منشأ برکات بسیار شده‌اند و بالعکس گاه حرکات منفی در دانشگاه رخ می‌دهد و عناصری فعال می‌شوند تا تمام تلاش‌های انجام شده طی این دهه‌های سخت را خنثی کنند.

آیت‌الله دستغیب همچنین گفت: سوق دادن دانشگاه به سمت و سوی تعهدات دینی و برنامه‌های تبلیغی وسیع و کیفی و به ویژه زدودن شبهات از ذهن جوانان بسیار مهم است که گاه برنامه‌ریزی‌ها به سبب بی پاسخ گذاردن شبهات عقیم می‌ماند و این زدودن شبهات هم در مرتبه قول است هم در مرتبه عمل تا از هر نظر شبهات ذهنی نسل جوان از بین برود.

در علوم اسلامی، نوع نگرش مبناست نه انكار پیشرفت‌های علمی
وی بیان كرد: اینکه از علوم اسلامی سخن گفته می‌شود به جهت نوع نگرش و مبنا و سرنخ کار است نه اینکه پیشرفت‌های علوم را منکر شویم.
تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) گفت: در همین حوزه بهداشت و درمان باید دقت داشت این که گاه عناوینی مانند طب الرضا(ع) یا طب الصادق(ع) وجود دارد وحی منزل نیست و نباید باعث شود که گمان کنیم طب سنتی مساوی با طب دینی و خدشه‌ناپذیر است بلکه باید در این حوزه تتبعات فقهی دقیق صورت گرفته و با ریشه‌یابی احادیث معتبر، سره و ناسره جدا شود و آموزه‌ها جزمی ارائه نشود بلکه در مقام دستورالعمل‌هایی در کنار دستاوردهای علوم نوین باشد.

لزوم جداسازی احادیث قوی و ضعیف در حوزه طب اسلامی
آیت‌الله دستغیب یادآور شد: اگر در حوزه طب سنتی حدیث ضعیف و قوی جدا نشده و در مورد بررسی اعتبار، تسامح رخ دهد می‌تواند خدشه در اعتقادات عموم را در پی داشته باشد ضمن اینکه باید توجه کرد حتی اگر صحت حدیثی در باب طب تایید شود باید مشخص شود جایگاه بیان آن چه بوده و آیا ریشه آن بیماری با مورد حادث، یکی است یا تنها نشانه‌های یکسان وجود دارد؟
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: از آن سو هر چه جامعه علمی ما به سمت ارزش‌های دینی سوق پیدا کند و مبنا و مبدا را رضایت الهی بداند قطعا پیشرفت علم و خدمت به مردم را در پی دارد.
وی با بیان اینكه تشکیک و انکار علوم مختلف و به ویژه علم پزشکی نه تنها به معنای دینی کردن علوم تجربی نیست بلکه حتی به دین لطمه می‌زند، گفت: هر چه علوم تجربی مبنایی‌تر و پیشرفت آن عمیق‌تر باشد می‌تواند جامعه دانشگاهی و جامعه پزشکی را به سمت و سوی ارزش‌های دینی سوق دهد چنان که در آموزه‌های ما به ارتباط علم و شناخت خدا اشاره شده است.
آیت‌الله دستغیب گفت: در حدیثی از امام رضا(ع) داریم که «من لم یعرف الهیئة و التشریح فهو عنّین فی معرفة الله» کسی که از دو علم بی خبر است در خداشناسی ناقص است. یکی علم هیئت. فهمیدن شگفتی‌ها و اسرار آسمان‌ها و دیگر علم تشریح و شناختن اسرار و شگفتی‌های بدن انسان یعنی هر کس در سیر آفاق و انفس به درجاتی نرسیده باشد در خداشناسی به مقامات عالیه دست نخواهد یافت و بزرگان و دانشمندان اسلامی که در جهان مطرح هستند از قبیل زکریا یا شیخ الرئیس در ایمان و تقوی زبانزد بودند.
انتهای پیام

captcha