«محاسبه نفس» را جدی بگیریم
کد خبر: 3700381
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
موسوی:

«محاسبه نفس» را جدی بگیریم

گروه سیاسی: امام جمعه قیدار گفت: يكى از موضوعاتى كه در روايات بسيار تأكيد شده و علماى اخلاق درباره آن بسيار بحث كرده‌اند، مسأله «محاسبه نفس» است.

به گزارش ایکنا از زنجان حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، امام جمعه قیدار ظهر امروز جمعه 25 اسفندماه در خطبه‌های نماز جمعه قیدار با اشاره به اینکه يكى از موضوعاتى كه در روايات بسيار تأكيد شده و علماى اخلاق درباره آن بسيار بحث كرده‌اند، مسأله «محاسبه نفس» است، اظهار کرد: تأكيد شده كه هر كس بايد از خود حساب بكشد و حداقل، در هر شبانه‌روز، يک بار خود را محاسبه كند و بهترين موقع براى اين كار شب‌ها است كه پيش از خواب، دست كم، چند دقيقه در رفتارمان تأمل كنيم و ببينيم آيا كارهايى كه انجام داده‌ايم درست بوده است يا نه. اگر خطايى انجام داده‌ايم، به آن اعتراف کنیم و در صدد جبران آن برآييم.
وی با اشاره به سخنی از امام موسی كاظم (ع)، افزود: این امام همام فرموده‌اند: « ليس منا من لم يحاسب نفسه في كل يوم فان عمل حسنا استزاده الله و ان عمل سيئا استغفرالله منه و تاب اليه»؛ «از ما نيست كسی كه نفس خود را هر روز محاسبه نكند، پس اگر عمل نيكی كرده از خدای تعالی زيادت طلبد و اگر عمل بدی كرده از خداوند طلب مغفرت كند و توبه كند به سوی او».
حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: در این که چگونه باید نفس را «محاسبه» و خود را پاى حساب حاضر کرد و مورد باز خواست قرار داد، بهترین روش همان است که در حدیثى از امیرمومنان على(ع) نقل شده که حضرت بعد از نقل حدیث پیغمبر اکرم(ص) که فرمود:«أَلَا أُنَبِّئُكُمْ بِأَكْيَسِ الْكَيِّسِينَ وَ أَحْمَقِ الْحُمَقَاءِ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَكْيَسُ الْكَيِّسِينَ مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ وَ عَمِلَ‏ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ وَ أَحْمَقُ الْحُمَقَاءِ مَنِ اتَّبَعَ نَفْسَهُ هَوَاهُ وَ تَمَنَّى عَلَى اللَّهِ الْأَمَانِيَّ»؛ «آیا به شما خبر ندهم که زیرک ترین زیرک ها و احمق ترین احمق چه کسانی هستند؟ گفتند بله یا رسول الله فرمودند زیرک ترین زیرک ها کسی است که از نفس خود حساب بکشد و احمق ترین احمق های کسی است که تابع هوای نفس خود باشد و از خدا هم، آرزوها داشته باشد».
امام جمعه قیدار تاکید کرد: شخصی از حضرت پرسید: «یا اَمیرَالْمُومِنینَ وَ کَیْفَ یُحاسِبُ الرَّجُلُ نَفْسَهَ»؛ «اى امیرمومنان! انسان چگونه نفس خویش را محاسبه کند؟» که امام ضمن بیان مشروحى چنین فرمود: «إِذَا أَصْبَحَ ثُمَّ أَمْسَى رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ وَ قَالَ يَا نَفْسُ إِنَّ هَذَا يَوْمٌ مَضَى عَلَيْكِ لَا يَعُودُ إِلَيْكِ أَبَداً وَ اللَّهِ سَائِلُكِ عَنْهُ فِيمَا أَفْنَيْتِهِ فَمَا الَّذِي عَمِلْتِ فِيهِ أَ ذَكَرْتِ اللَّهَ أَمْ حَمِدْتِيه»؛ «هنگامى که صبح را به شام مى رساند، نفس خود را مخاطب قرار دهد و بگوید: اى نفس! امروز بر تو گذشت و تا ابد باز نمى گردد، و خداوند از تو درباره آن سوال مى کند که در چه راه آن را سپرى کردى؟ چه عملى در آن انجام دادى؟ آیا به یاد خدا بودى، و حمد او را به جا آوردى»؟
وی افزود:«أَقَضَيْتِ حَقَّ أَخٍ مُؤْمِنٍ أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ كُرْبَتَهُ أَ حَفِظْتِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ فِي أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ أَ حَفِظْتِيهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِي مُخَلَّفِيهِ أَ كَفَفْتِ عَنْ غِيبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ بِفَضْلِ جَاهِكِ أَ أَعَنْتِ مُسْلِماً»؛ «آیا حق برادر مومن را ادا کردى؟ آیا غم و اندوهى از دل او زدودى؟ و در غیاب او زن و فرزندش را حفظ کردى؟ آیا حقّ بازماندگانش را بعد از مرگ او ادا کردى؟ آیا با استفاده از آبروى خویش، جلو غیبت برادر مومن را گرفتى؟ آیا مسلمانى را یارى نمودى»؟
حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه 28 اسفند روز اول ماه رجب است، تاکید کرد: آغازین روزهای سال جدید با ماه مبارک رجب و ولادت با سعادت حضرت امام باقر (ع) مصادف شده است فرصت بسیار مناسبی است برای تحویل حال «یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول احول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال» است.
امام جمعه قیدار گفت: ماه رجب از ارزش و شرافت بسیار بالایی برخوردار است و بهترین فرصت برای خودسازی، توبه و بازگشت به بندگی خداست.
وی افزود: در ماه رجب فصل بارش رحمت خداشروع می‌شود اما شرط مشمول رحمت الهی قرار گرفتن این است که خودمان اهل بخشش باشیم مخصوصا با توجه به فرا رسیدن پایان سال کینه‌ها و دلخوری‌هایی که از یکدیگر داریم دور بریزیم تا با بخشیدن دیگران سال نو را با آرامش شروع کنیم.
حجت‌الاسلام موسوی گفت: کنار گذاشتن کینه‌ها یکی از عواملی است که حال انسان‌ها را دگرگون می‌کند برای رسیدن به احسن الحال باید کینه‌ها را کنار گذاشت و دوستی‌ها را توسعه داد که در روایات آمده که دست دادن و مصافحه باعث ریزش گناهان می‌شود مانند ریزش برگ درختان و امید است که همه ما در این رحمت واسعه الهی غرق بشیم.
امام جمعه قیدار با تبریک ولادت با سعادت امام محمد باقر (ع) تصریح کرد: امام باقر (ع) بنیادهای تفکر شیعی را تحکیم بخشید و دانشگاه بزرگی تاسیس کرد و در آن دانشگاه، دانشمندان برجسته‏‌اى را در رشته‏‌هاى گوناگون معارف چون فقه، حدیث، تفسیر و دیگر شاخه‏‌هاى علوم اسلامى تربیت کرد.
حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به 26 و 27 اسفند ماه سالگرد بمباران حلبچه، تاکید کرد: يكی از دردناک‏ترين و غم‏‌انگيزترين رويدادهای جنگ هشت‏ ساله عراق عليه ايران، وقوع بمباران شيميايی شهر حلبچه كردستان عراق است كه در آن هزاران تن از شهروندان كُرد عراقی قربانی سياست‏‌های رژيم بعث حاكم بر عراق و نسل‏‌كشی سازمان‏‌يافته دولت عراق شدند و در ميان سكوت مجامع بين‌‏المللی مردم حلبچه قربانی خشن‌‏ترين روش‏های نسل‏‌كشی شدند.
captcha