قاریان ایرانی در اقصی نقاط جهان و خبرهایی خوش از کاهش موازی‌کاری‌ها + عکس
کد خبر: 3698497
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
اهم رویدادهای قرآنی تابستان ۹۶/

قاریان ایرانی در اقصی نقاط جهان و خبرهایی خوش از کاهش موازی‌کاری‌ها + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: تابستان سال 96 با رویدادهای مختلف قرآنی از جمله اعلام نتایج مرحله دوازدهم آزمون اعطای مدرک به حفاظ، برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات قرآن کارکنان نیروهای مسلح به میزبانی آجا، پایان دوازدهمین جشنواره «طیبات» جامعةالقرآن، برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن، اعزام قاریان به کشورهای مختلف و اختتامیه‌های طرح قرآنی بشارت ۱۴۵۱ همراه بود.

به گزارش ایکنا؛ طی تابستان سال 96 رویدادهای مختلف و مهم قرآنی اعم از سفرهای تبلیغی حافظان و قاریان ایرانی به کشورهای مختلف دنیا، اعلام نتایج مرحله دوازدهم آزمون اعطای مدرک به حفاظ، تصویب سند توسعه فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی، آزمون مصاحبه و تلاوت ششمین مرحله ارزیابی قاریان قرآن، برگزاری مراسم تجلیل از عوامل مسابقه قرآنی اسراء، برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات قرآن کارکنان نیروهای مسلح به میزبانی آجا، جشنواره قرآنی دانشگاهیان وزارت بهداشت، پایان دوازدهمین جشنواره «طیبات» جامعةالقرآن، اعلام نتایج آزمون تلاوت و مصاحبه ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان، برگزاری مراسم تکریم و تجلیل از خبرنگاران حوزه قرآن و عترت، انتشار دومین روزنامه قرآنی کشور، برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، اجرای طرح اسوه، ادغام دو آزمون اعطای مدرک، برگزاری مرحله دوم آزمون اعطای مدرک،‌ اختتامیه‌های طرح قرآنی بشارت ۱۴۵۱، برگزاری مسابقات قرآن در ارتش و اجرای طرح ادغام اتحادیه‌های مدغم استانی در سطح کشور رخ داد.

نوروز///// تابستان 96؛ فصلی همراه با رویدادهای داغ قرآنی در سطح کشور
سفرهای تبلیغی حافظان و قاریان ایرانی به کشورهای مختلف دنیا
طی فصل تابستان سال 96 قاریان و حافظان جمهوری اسلامی سفرهای متعددی جهت اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی و تبلیغی به کشورهای مختلف دنیا داشتند. همچنین، در این راستا محمداسماعیل خورشیدی، قاری ممتاز کشور به هندوستان، موسی معتمدی، حافظ بین‌المللی و حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، قاری و مدرس قرآن برای اجرای برنامه و قرائت قرآن کریم به آفریقای جنوبی، علی فربین، قاری ممتاز و مدرس قرآن برای تبلیغ و اجرای برنامه‌های قرآنی به شمال غرب آفریقا، مهدی تاجور، ابراهیم عمارلو، مرتضی شکوری و جعفر ملک‌پور به عنوان قاری و محمدعلی دوستی به عنوان مدرس قرآن کریم به سوریه، جواد رفعتی، سیدمحمد شاهرخی و امین رئوف برای تبلیغ در ایام ماه مبارک رمضان به کشور عراق، نائبعلی عبداللهی، قاری به کشور ساحل عاج و وحید نظریان و عباس هاشمی، قاریان ممتاز و بین‌المللی برای تبلیغ طی ایام ماه مبارک رمضان به ترتیب به کشورهای چین و روسیه اعزام شدند.
اعلام نتایج مرحله دوازدهم آزمون اعطای مدرک به حفاظ
همچنین، طی هفته دوم از تیرماه نیز نتایج اولین مرحله دوازدهمین آزمون اعطای مدرک به حفاظ از سوی سازمان دارالقرآن‌ الکریم اعلام شد. اولین مرحله دوازدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن کریم در روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه، مصادف با نیمه شعبان، برگزار ‌شد که تعداد ۷۴۰۰ نفر در سراسر کشور در این آزمون قرآنی شرکت کردند.
تصویب سند توسعه فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی
در سی و ششمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که روز شنبه، دهم تیرماه به ریاست محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، ارائه و تصویب پیش‌نویس سند توسعه فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی قرآن کریم در دستور جلسه قرار داشت که پس از بحث و بررسی در مورد مفاد آن، این سند به همراه برخی اصلاحات جزئی مورد تصویب نهایی قرار گرفت که با اعمال موارد اصلاحی، این سند ابلاغ شد. همچنین مقرر شد تا کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی قرآن کریم به عنوان ستاد راهبری این سند مأموریت اجرایی‌سازی آن را عهده‌دار شود.
آزمون مصاحبه و تلاوت ششمین مرحله ارزیابی قاریان قرآن
آزمون مصاحبه و تلاوت قاریان سطوح ۱ تا ۴ با حضور شرکت کنندگان از نقاط مختلف کشور در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ تیرماه سال جاری انجام شد. در این سه روز شرکت کنندگان در هر سطح با حضور در استودیو شورای عالی قرآن به تلاوت کلام الله مجید پرداختند و در آزمون مصاحبه که متشکل شده از چهار بخش تلاوت ترتیل، ترجمه، حفظ و تفسیر در حضور اساتیدی همچون عباس‌ امام‌جمعه، امیر آقایی، کریم دولتی، محمدحسن سعیدیان، معتز آقایی و احمد زرنگار مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند.

نوروز///// تابستان 96؛ فصلی همراه با رویدادهای داغ قرآنی در سطح کشور
برگزاری مراسم تجلیل از عوامل مسابقه قرآنی اسراء
مراسم تجلیل از عوامل سازنده مسابقه قرآنی «اسراء» صبح روز ۲۰ تیرماه از ساعت ۱۲ با حضور محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، سیدوحید مرتضوی، تهیه‌کننده و مجری این برنامه، رحیم خاکی، امین پویا و مهدی عادلی، کارشناسان این برنامه قرآنی و محمدرضا خالقی، مدیر گروه جلسات شبکه قرآن و معارف سیما در محل خبرگزاری تسنیم(باشگاه پویا) برگزار شد.
محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در این مراسم گفت: در فصل تابستان و فراغتی که خانواده‌ها دارند و گستردگی مخاطبان و نیز ویژگی‌هایی که یک برنامه زنده دارد و می‌تواند یک نوع هم‌نفسی ایجاد کند، برنامه تابستانی اسراء ما برنامه زنده و نوع مخاطبمان نیز مخاطب عمومی است که یک رشته نیز به آن اضافه شده است.
برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات قرآن کارکنان نیروهای مسلح به میزبانی آجا
سی‌ و یکمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نیروهای مسلح از ۱۸ تا ۲۱ تیرماه به میزبانی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش در سالن همایش‌های کوثر این سازمان برگزار ‌شد که طی آن در روز اول و دوم رقابت حافظان قرآن در اجزاء ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ در دو نوبت صبح و عصر به صورت مجزا در دو سالن و در دو بخش کارکنان پایور و وظیفه باهم به رقابت ‌پرداختند.
همچنین، در روز اول نیز همزمان با رقابت بخش حفظ، رقابت متسابقان در رشته مفاهیم سطح یک (ویژه افراد زیر دیپلم) و مفاهیم سطح دو (ویژه افرد فوق دیپلم به بالا) برپا شد. رقابت مؤذنان در عصر روز ۱۹ تیرماه انجام گرفت و رقابت مرتلان و قاریان در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل نیز ۲۰ تیرماه در دو نوبت صبح و بعدازظهر انجام ‌شد.
بعدازظهر ۲۰ تیرماه نیز نتایج تیمی و نتایج رتبه‌های اول تا سوم هر رشته مشخص ‌شد. همچنین، اختتامیه این مسابقات نیز روز چهارشنبه، ۲۱ تیرماه در سالن همایش‌های سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با اجرای عباس سلیمی از پیشکسوتان قرآنی ارتش برگزار ‌شد.
جشنواره قرآنی دانشگاهیان وزارت بهداشت
مرحله کشوری بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت، از روز یکشنبه ۲۵ تیرماه در بخش‌ها و رشته‌های مختلف آغاز شد و تا ۲۸ تیرماه به میزبانی شهر شیراز ادامه یافت. در این مسابقات بیش از ۶۰۰ شرکت کننده در بخش حضوری و در گروه های کارکنان، اساتید و دانشجویان به رقابت پرداختند. همچنین در حاشیه این مسابقات و طی دو مراسم اختتامیه مجزا از نزدیک به ۲۵۰ برگزیده رشته های غیرحضوری در بخش هایی همچون، کتبی، پژوهشی، هنری، ادبی، فناوری و ... تجلیل به عمل آمد.
پایان دوازدهمین جشنواره «طیبات» جامعةالقرآن
آیین اختتاحیه دوازدهمین جشنواره قرآنی، علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی شعب بانوان جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) با عنوان «طیبات» ۳۱ تیرماه، با حضور آیت‌الله شاهچراغی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه سمنان، حجت‌الاسلام طباطبایی، رئیس جامعةالقرآن و حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی، قائم مقام همچنین خباز، استاندار سمنان و دیگر مسئولان سمنان و مدیران شعب این مؤسسه از سراسر کشور در تالار امیرکبیر دانشگاه سراسری سمنان برگزار شد.
این جشنواره از ۲۹ تا ۳۱ تیرماه با حضور بیش از ۲۵۰ قرآن‌آموز و حافظ شعب سراسر کشور این مؤسسه در دانشگاه سراسری سمنان برپا شد و با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.
اعلام نتایج آزمون تلاوت و مصاحبه ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان
داوری تلاوت‌های تحقیق و ترتیل قاریان و مدرّسانی که مرحله آزمون ورودی ششمین دوره ارزیابی را با موفقیت پشت سرگذاشته بودند، با حضور استادان و داوران برجسته کشور، ۲۸ تا ۳۱ تیرماه در محل شورای عالی قرآن برگزار شد و از مجموع ۱۷۸ قاری و مدرس پذیرفته شده در آزمون ورودی، در‌ این مرحله مجموعاً ۵۰ نفر در یکی از درجات ۱ تا ۴ موفق به کسب نصاب لازم شدند که از این تعداد ۳۹ نفر قاری و ۱۱ نفر مدرس بودند. این تلاوت‌ها در تیرماه سال جاری در استودیوی شورای عالی قرآن انجام شده بود.

نوروز///// تابستان 96؛ فصلی همراه با رویدادهای داغ قرآنی در سطح کشور
برگزاری مراسم تکریم و تجلیل از خبرنگاران حوزه قرآن و عترت
مراسم تکریم و تجلیل از خبرنگاران حوزه قرآن و عترت صبح روز ۱۶ مردادماه و به مناسبت روز خبرنگار در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور معاون قرآنی وزیر ارشاد و جمعی از معاونان وی برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون وقت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در این مراسم ضمن تبریک روز خبرنگار به پوشش گسترده و مطلوب رسانه‌ها از نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: خبرنگاران نیز با درست منعکس کردن فعالیت‌های قرآنی، سهمی در توسعه فرهنگ قرآنی در کشور خواهند داشت و مطمئناً در این زمینه نقش و تأثیر رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست.
وی از خبرنگاران حاضر در این جلسه تقاضای مجدانه و پیگیرتر، فعالیت‌های قرآنی در دولت دوازدهم را خواستار شد و در ادامه افزود: امیدواریم با توجه به آمادگی‌هایی که به دست آورده‌ایم، بتوانیم در آینده در انجام وظایفمان نقش پررنگ‌تری داشته باشیم.
انتشار دومین روزنامه قرآنی کشور
«روشنگر» عنوان روزنامه‌ای است که طی فصل تابستان سال 96 مجوز انتشار دریافت کرده و راه خود را به روی پیشخوان مطبوعات کشور باز کرد. نکته جالب در این روزنامه‌ هشت صفحه‌ای، درج عنوان «روزنامه قرآن و عترت» در زیر لوگوی آن است تا به این ترتیب شاهد انتشار دومین روزنامه قرآنی کشور باشیم.
صبح روشن، میکروفون روشن، روز روشن، سایه روشن، اندیشه روشن و زندگی روشن از جمله صفحات این روزنامه قرآنی است که به مدیر مسئولی و صاحب امتیازی پدرام پاک‌آئین‌ منتشر می‌شود.
اجرای هفتمین دوره طرح اسوه
هفتمین دوره طرح اسوه از روزهای پایانی مردادماه آغاز شد و در روزهای ابتدایی شهریورماه نیز ادامه یافت که برنامه‌های متنوعی در این دوره اجرا شد. علاوه بر کارگاه‌های آموزشی مختلف در این دوره می‌توان به برگزاری محافل انس با قرآن اشاره کرد که یکی از این محافل در حسینیه جماران و مزین به نام و یاد پاسدار مظلوم و مقتدر اسلام، شهید محسن حججی، برگزار شد.
در این روز همچنین، نتایج یک نظرسنجی قرآنی که توسط دبیرخانه گفتمان قرآنی و با موضوع دانشگاه‌ها صورت گرفته بود، اعلام شد. در نظرسنجی صورت گرفته از ۴۰ دبیر کانون‌‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسری کشور بیش از ۵۶ درصد دانشگاه‌ها فرآیند تصویب برنامه با محتوای قرآنی را دشوار دانستند.
ادغام دو آزمون اعطای مدرک
طی فصل تابستان سال 96، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی با اشاره به مصوبه دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآن‌ الکریم از سال آینده ادغام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای برای واگذاری اعطای مدرک به سازمان دارالقرآن از طرف سازمان اوقاف امضا نشده است، گفت: ادغام آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن کریم توسط سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآن در قالب تفاهم‌نامه نبوده است.
برگزاری مرحله دوم آزمون اعطای مدرک
به همت سازمان دارالقرآن الکریم، مرحله دوم (مرحله شفاهی) دوازدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم روز چهارشنبه، اول شهریورماه در استان تهران برگزار ‌شد. آزمون‌ سال 96 آقایان استان تهران که شامل مناطق شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و جنوب شرق استان بود، در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

نوروز///// تابستان 96؛ فصلی همراه با رویدادهای داغ قرآنی در سطح کشور
اختتامیه‌های طرح قرآنی بشارت ۱۴۵۱
طرح قرآنی بشارت ۱۴۵۱ به همت شبکه قرآن سیما و همکاری دیگر دستگاه‌های قرآنی کشور از ابتدای ماه مبارک رمضان در سال 96 با محوریت سوره ملک آغاز به کار کرد و پس از ماه مبارک نیز با محوریت سوره مبارکه واقعه به کار خود ادامه داد.
طی اجرای این طرح به صورت حضوری بیش از ۲۰۰ هزار نفر شرکت‌کننده در کلاس‌ها حاضر شدند که این کلاس‌ها از سوی مؤسسات تحت پوشش اتحادیه‌ها و سازمان دارالقرآن الکریم و بسیج و ... برگزار شد. همچنین بالغ بر ۵۰ دستگاه فرهنگی و قرآنی شریک این دستاورد بزرگ قرآنی ـ رسانه‌ای بودند. اختتامیه این طرح ملی – قرآنی در حالی در حرم مطهر امام خمینی(ره) برپا شد که با حضور مسئولان، جمع کثیری از جامعه قرآنی و عموم قرآن‌دوستان کشورمان همراه بود.

برگزاری مسابقات قرآن در ارتش
همچنین، از روز یکشنبه، ۱۹ شهریورماه نیز هفدهمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده کارکنان آجا آغاز شد و تا روز ۲۲ همین ماه ادامه داشت. این مسابقات در مقاطع بانوان شاغل، خانواده کارکنان شامل همسران و فرزندان در دو مقطع سنی زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال برپا شد. این مسابقات در رشته‌های قرائت ترتیل، حفظ کل و رشته‌های ۳، ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء، اذان و مفاهیم در دو سطح یک و دو برگزار شد. این مسابقات روز چهارشنبه با تجلیل از نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.
برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم
چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف از صبح ۱۱ شهریورماه با برپایی آیین افتتاحیه در ارومیه به طور رسمی آغاز شد و تا روز 26 شهریورماه نیز ادامه داشت. در مراسم اختتامیه این مسابقات نیز از برگزیدگان رشته حفظ ۱۰ جزء قرآن و قرائت ترتیل، خانواده شهید «مصطفی محمدنژاد» از شهدای آذربایجان غربی، منتخبان رشته حفظ ۲۰ جزء، برگزیدگان رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل تجلیل به عمل آمد.
همچنین، قرعه‌کشی انتخاب میزبان‌های مسابقات سراسری قرآن کریم در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ انجام گرفت و در ادامه نیز نشان میزبانی شهر اراک برای چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری به مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی و معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار استان مرکزی اهدا شد.
اجرای طرح ادغام اتحادیه‌های مدغم استانی در سطح کشور
طی فصل تابستان سال 96 و براساس تقویم زمانی تشکیل مجمع عمومی مشترک اتحادیه استان‌ها از سوی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات، روند ادغام در استان‌ها در آرامش و به صورت منظم در بیش از ۲۰ استان انجام شد.
ادغام اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآن و عترت از پنجم مردادماه سال 96 آغاز شد و تا پایان فصل تابستان نیز در ۲۲ استان شامل ایلام، کردستان، کرمانشاه، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، گیلان، گلستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، قزوین، البرز، خراسان رضوی، زنجان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، همدان، لرستان و قم انجام گرفت.

انتهای پیام

captcha