نمایش «جیگی جیگی» معرف مذهب، هویت و تاریخ ایران است
کد خبر: 3694615
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰

نمایش «جیگی جیگی» معرف مذهب، هویت و تاریخ ایران است

گروه فرهنگی - رئیس حوزه هنری خراسان رضوی عنوان کرد: ما در هویت، مذهب و تاریخ گذشته‌ سرزمینمان چیزهایی داریم که اگر مطرح شوند، در جهان حرف اول را می‌زند و می‌تواند معرف مذهب، هویت و فرهنگ سرزمینمان باشند که نمایش «جیگی جیگی» هم یکی از آن‌ها است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، افتتاحیه دومین بخش جنبی جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی «جیگی جیگی»، شب گذشته، ششم اسفندماه، در مشهد برگزار شد.

در ابتدای مراسم، میثم مرادی بیناباج، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز با اظهار این مطلب که هویت، تاریخ و گذشته سرزمین ما چیزهایی دارد که اگر مطرح شود، می‌تواند در سطح بین‌الملل دیده شده و معرف فرهنگ ما باشد، بیان کرد: زمانی که در بجنورد مسئولیت داشتم، عباس ناصری، از بهترین کارتونیست‌های بین‌المللی، درباره دو مؤلفه منطقه‌ای، «جشنواره بین‌المللی کاریکاتور شهر آجیلی» یعنی شهر فاروج و پرتره استاد بزرگ موسیقی فولکلور کرمانجی، عیسی قلی‌پور را برگزار کرد؛ خیلی‌ها باور نمی‌کردند که چنین جشنواره‌ای برگزار شود اما وقتی بیش از  10 اثر با موضوع فاروج و پرتره قلی‌پور از سوی کارتونیست‌های کشورهای مختلف به دبیرخانه جشنواره رسید، همه متعجب شدند.

نمایش «جیگی جیگی» معرف مذهب، هویت و تاریخ سرزمینمان است
وی در همین راستا اضافه کرد: ما در هویت، مذهب و تاریخ گذشته‌ سرزمینمان چیزهایی داریم که اگر مطرح شوند، در جهان حرف اول را می‌زند و می‌تواند معرف مذهب، هویت و فرهنگ سرزمینمان باشند که «جیگی جیگی» هم یکی از آن‌ها است.
مرادی با اشاره به شخصیت «جیگی جیگی» ابراز کرد: ما در جهان نمونه مشابه این شخص را کمتر سراغ داریم که به‌تنهایی یک برهه تاریخی از شهر را در حوزه هنر پوشش دهد و با شادابی و طنازی که داشته مردم را بخنداند. محمد برومند با زحمت‌هایی که کشیده‌ است، این شخصیت را در قالب جشنواره معرفی کرد.

تأثیرگذاری تئاتر عروسکی کودک و نوجوان دینی به حمایت مسئولان نیاز دارد
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با تأکید به لزوم حمایت مسئولان از جشنواره، افزود: اگر جشنواره با همت و اراده دست‌اندرکاران آن استقرار پیدا کند و ما مسئولان نیز وظیفه خود را بشناسیم، قطعاً به‌عنوان جشنواره‌ای تاثیرگذار و جریان‌ساز و در حوزه تئاتر عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان دینی شناخته خواهد شد.
وی در پایان از محمد برومند، دبیر جشنواره و همکارانش و همه کسانی که به هویت و داشته‌های فرهنگی ملی توجه دارند، تشکر و قدردانی کرد.

محمد برومند، نویسنده، کارگردان تئاتر و دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی «جیگی جیگی» در ادامه، با اشاره به اینکه این جشنواره دوم تا 10 اردیبهشت‌ماه در مشهد برگزار می‌شود، اظهار کرد:جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی «جیگی جیگی»، با حضور هشت کشور خارجی و ایران، با اجرای 40 کودک مشهدی در بخش‌های مختلف برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه به برگزیدگان مسابقه بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان، جایزه استاد داوود کیانیان و حمید قلعه‌ای اهدا می‌شود، عنوان کرد: برگزاری هر شب جشن‌های «کلاه قرمزی»، «زی زی گولو» و «جیگی جیگی» با حضور حمید جبلی، رضا کیانیان و ...، همچنین برگزاری ورک‌شاپ‌هایی با حضور هنرمندان خارجی و ایرانی از جمله برنامه‌های این جشنواره است.
برومند با بیان اینکه در جهت آشنایی ببشتر مردم با «جیگی جیگی» و آثار قلعه‌ای برنامه‌های جنبی نیز تدارک دیده شده است، اضافه کرد: در بخش جنبی جشنواره هشت متن از داوود کیانیان و حمید قلعه‌ای هرهفته توسط گروه‌های حرفه‌ای خوانش می‌شود که استقبال خوبی هم از آن‌ها صورت گرفته است؛ این اجراها ضبط می‌شود و همزمان با برگزاری جشنواره در قالب DVD ارائه می‌شود؛ برگزاری مسابقه عکاسی تئاتر با حضور بیش از 50 عکاس نیز یکی دیگر از بخش‌های جنبی جشنواره به شمار می‌رود.
دبیر جشنواره «جیگی جیگی» با بیان این مطلب که اجرای نمایش «آخرین برگ» و «همه دوستان من» یکی دیگر از بخش‌های جشنواره است که افتتاحیه آن امروز برگزار می‌شود، ادامه داد: این دو اجرا کار مجموعه سیمرغ، مسئول برنامه «جیگی جیگی» است و هدفمان از اجرای آن‌ها این بود که مخاطب با نمایش‌های خارج از کشور بیشتر آشنا شود.
وی با اشاره به حضور بازیگرانی از کشورهای ایران، انگلستان، آمریکا، کانادا و افغانستان در نمایش «آخرین برگ» اضافه کرد: این نمایش سه سال پیش تولید و در شهرهای مختلف ایران و خارج از کشور اجرا شد؛ این نمایش دیالوگ ندارد و متفاوت است که همین باعث شد، تماشاگران در ایران با این نمایش مشکل داشته باشند در حالی‌که در کشورهای مختلف بسیار موفق بوده است.
دبیر جشنواره «جیگی جیگی» همچنین افزود: نمایش «آخرین برگ» رده سنی ندارد و همه افراد از هشت تا 80 سال می‌توانند آن را ببینند.

انتهای پیام.

captcha