«فرهنگ قرآن» از تالیفات آیت‌الله هاشمی در زندان بود
کد خبر: 3692016
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
انصاری:

«فرهنگ قرآن» از تالیفات آیت‌الله هاشمی در زندان بود

گروه اجتماعی- دبیر مجمع روحانیون مبارز گفت: «فرهنگ قرآن» از تالیفات آیت‌الله هاشمی در زندان بود و تفسیر هاشمی تفسیر حاصل از آرامش در حوزه علمیه نیست بلکه در زندان و در زیر شکنجه است. آیا این برای یک پژوهشگر کافی نیست؟

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مجید انصاری، دبیر مجمع روحانیون مبارز عصر دیروز 5شنبه 26 بهمن‌ماه در نخستین کنگره استانی بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در فرهنگ‌سرای هلال زنجان برگزار شد، اظهار کرد: همه کشورها سعی می‌کنند میراث‌فرهنگی خود را شناسایی و بر اساس آن هویت خود را ارزانی کنند و یکی از بخش‌های میراث‌فرهنگی به کشف ساخته‌‌های گذشتگان که نشان از فرهنگ و توان و صنعت آنها دارد اختصاص پیدا می‌کند، لذا می‌بینیم موزه‌ها، جایگاه و ارزش بالایی در هر کشور دارد تا انسان‌ها بدانند گذشته تاریخ‌شان چه بوده و بر اساس آن راه آینده را در پیش بگیرند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قرآن کریم همین کار را البته با اختلاف در قیاس دارد، البته قرآن به دنبال سکه و کاخ و مصنوعات فیزیکی بشر نیست، هر چند هر کدام از این‌ها در جای خود مهم است ولی قرآن سعی کرده عرصه‌های بشری را در میان انبیا و بزرگان تاریخ جستجو کند و شخصیت‌های الگویی بزرگی را معرفی کند و دراین راه به معرفی پیامبران و اولیای الهی اکتفا نکرده، بلکه علمایی از جمله لقمان و مومنانی از جمله آسیه را نیز نام برده است.
«فرهنگ قرآن» از تالیفات آیت‌الله هاشمی در زندان بود
حجت‌الاسلام انصاری با اشاره به اینکه به عنوان مثال خدای متعال برای الگویی از صلابت و ایمان همسر فرعون را معرفی می‌کند «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ»، تصریح کرد: در نگاه قران ارزش‌ها ملاک است نه و نسب‌های غیرارادی. لذا می‌بینم سرتاسر قرآن قصص گذشتگان است که اگر قرآن به آنها نمی‌پرداخت بسیاری از آنها حتی اسمی در تاریخ نبود.
وی افزود: با نگاهی به بسیاری از سوره‌ها از جمله سوره انبیاء، قصص، بخشی از سوره نساء و بقره و دیگر سوره‌های قرآن کریم می‌توان الگوهایی که خدای متعال معرفی کرده را مشاهده و مورد مطالعه قرار داد. با این تفاوت که قرآن این میراث‌های فرهنگ و تمدن بشری را که معرفی می‌کند نه به عنوان تاریخ گذشته بلکه به عنوان معرفی الگو برای نسل بشر است.
حجت‌الاسلام انصاری تاکید کرد: قرآن تاریخ‌نگاری نمی‌کند ارائه الگو می‌کند «قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ». با تکیه بر این اصل تربیتی و انسان‌سازی قران بگویم که ما نیازمند به بازشناسی مباحث هویت ملی اسلامی و انقلابی خودمان هستیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ایران کشوری کهن با میراثی بزرگ و موزه‌های ما لبریز از آثار متمدن است و علاوه بر افرادی از جمله سعدی، فردوسی، حافظ، ملاصدرا، ابوعلی سینا و ... که میراث‌های تاریخی و فرهنگی ما هستند و هویت ما را می‌سازند، در عصر فعلی نیز تاریخ انقلاب اسلامی هم میراث‌های ویژه‌ای دارد که در حافظه ملت ما بوده و برخی از آن‌ها هنوز هم در دسترس ما هستند و در راس میراث‌ انقلاب، ابراهیم زمان امام خمینی (ره) و منظومه یاران او هستند که دشمنان ما سعی می‌کنند با افشاندن خاک تهمت و تخریب این میراث‌های زنده و در دسترس، را دفن کنند.
«فرهنگ قرآن» از تالیفات آیت‌الله هاشمی در زندان بود
حجت‌الاسلام انصاری با بیان اینکه اگر هاشمی آنگونه که بود در کشور زنده باشد، نه مدیران کشور راه را گم می‌کنند، نه جوانان ناامید می‌شوند و نه پژوهشگران از کمبود امکانات پژوهشی مایوس می‌شوند، تاکید کرد: اگر می‌خواهید الگویی از یک جوان پاکباخته ارائه دهید که از 15 سالگی از روستا به قم هجرت کرده و در کنار امام قرار می‌گیرد و طی مدتی که در زندان بوده بدون در دست داشتن امکانات و کتابخانه و اینترنت تدوین چندین کتاب را آماده می‌کند و بعد از آزادی و در دوران زندگی مخفی نیز کتاب‌های متعددی را به رشته تالیف در می‌آورد.
وی افزود: حتی در زندان اوین 22 دفترچه 200 برگی پشت و رو را با فیش‌های برداشت شده از قرآن برای نگارش فرهنگ قرآن و تفسیر قرآن 8800 صفحه مطلب در زندان پر می‌کند، آیا برای پژوهشگر با اراده، این سوژه کافی نیست؟ تفسیر هاشمی تفسیر حاصل از آرامش در حوزه علمیه نیست بلکه در زندان و در زیر شکنجه است. آیا این برای یک پژوهشگر کافی نیست؟
حجت‌الاسلام انصاری با اشاره به فیلم‌های خوب و فاخری که در جشنواره فجر به نمایش درآمدند، گفت: آنها که برای شهدای مدافع حرم فیلم می‌سازند نگاهی هم به فرمانده آنها بیازند. آیت‌الله هاشمی رنج زندان را تحمل کرد. در زندان زیر ضربه‌های کابل، گوشت کف پایش ریخته و زخم‌ها متعفن شده و در آستانه شهادت قرار گرفته که او را کشان‌کشان به اتاق می‌برند، در چنین شرایطی احساس می‌کند که باید به هم سلولی جوان خود که برای عبرت پیش او زندانی کرده‌اند روحیه بدهد. آیا این مقاومت جانانه هاشمی رفسنجانی برای ساختن یک فیلم فاخر کافی نیست؟
«فرهنگ قرآن» از تالیفات آیت‌الله هاشمی در زندان بود
وی با اشاره به اینکه او ثروتش را پای نهضت گذاشت، افزود: می‌خواهید فیلم برای یک مدیر موفق بسازید. آیا هاشمی کافی نیست؟ کشوری در خاک خفته از جنگ و جمعیت چند میلیونی مهاجران جنگ، مشکلات اقتصادی، نابودی زیربناها و نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها. ولی او مردانه به میدان آمد و ننشست عزا بگیرد و نمی‌گوید نمی‌توانیم. او به میدان آمد با همت بلند و به اعتماد به دانشگاه و دانشگاهیان و مدیران و خرد جمعی و مشورت و با دور گذاشتن خودمحوری، طرح سازندگی را در انداخت و کشور را با دست خالی ساخت.
دبیر مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه خیلی‌ها در دوران قبل از انقلاب به زندان رفتند ولی دفعه بعد بریدند، تاکید کرد: ولی آیت‌الله هاشمی در آن دوران‌های سخت همسر و فرزندان خود را رها کرده و بین زندان و زندگی مخفی بود. او برای مبازره، فعالیت‌های اقتصادی را سامان داد وبرای خانواده‌های زندانیان نیز کمک می‌کرد هاشمی یک سرباز بی‌قرار در خدمت نهضت بود هر آنچه داشت به پای انقلاب گذاشت و چیزی از انقلاب برداشت نکرد. اگر می‌خواهید فیلم یک مرد فداکار را بسازید آیا هاشمی موضوع خوبی نیست؟
captcha