بازمانده لشكر عشق از گردهمایی یادگار یاران می‌گوید
کد خبر: 3680527
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
به‌بهانه سالروز عملیات كربلای 5؛

بازمانده لشكر عشق از گردهمایی یادگار یاران می‌گوید

گروه اجتماعی: چهارمین یادواره خط شكنان كربلا ویژه بزرگداشت شهدای عملیات كربلای 4 و 5 با حضور خانواده‌های معظم شهدا و همچنان بازماندگان این عملیات‌ها در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، امروز، 19 دی‌ماه مصادف با سالروز عملیات كربلای 5 در سال 65 است. یكی از بزرگترین عملیات‌هایی كه سرنوشت جنگ را تغییر داد و باعث شد تمام كشورهایی كه با ما به جنگ برخاسته بودند متوجه شوند كه نمی‌توانند حریف ایران اسلامی شوند به‌همین دلیل قطعنامه ۵۹۸ بعد از این عملیات قطعی شد.
البته همچنان كه بارها نیز گفته شده است، اگر عملیات كربلای 4 نبود، مسلماً عملیات كربلای 5 كه در آن پیروزی بسیار بزرگی نصیب رزمندگان اسلام شد، در كار نبود. گرچه شهدای بسیاری در این دو عملیات آسمانی شدند و راه سعادت را پیمودند.

طلایه‌دار كربلای ۴ و ۵ رزمندگان استان فارس هستند
در این دو عملیات بزرگ، گردان‌ها و لشكرهای متعددی از استان‌های مختلف كشورمان حضور داشتند اما طبق بازخوانی خاطرات بازماندگان آن دوران، لشكر 19 فجر كه متعلق به استان فارس است، در این دو عملیات به عنوان لشكر خط شكن و نقش بسیار كلیدی و عمده‌ای به عهده داشت به طوری كه طبق اذعان محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن دوران طلایه‌دار كربلای ۴ و ۵ رزمندگان فارس هستند.
شهدای مشهور و بسیاری از استان فارس در دو عملیات به فوز عظیم شهادت دست یافتند كه از جمله آن‌ها می‌توان به شهیدان ظل‌انوار، سیدمحمد كدخدا، محمد اسلامی‌نسب، مهدی زارع، محمد غیبی، روزیطلب، ذاكرعباسعلی و غیره اشاره كرد. شهدایی كه به حق می‌توان گفت خط شكنان كربلای 4 و 5 بودند.

باز هم یاد خط شكنان كربلا زنده شد/ بازمانده لشكر عشق از گردهمایی یادگار یاران می‌گوید
اكنون قریب 4 سال است كه خانواده‌های جمعی از این شهدا سنتی زیبا را در سالروز عملیات كربلای 4 و 5 پایه‌ریزی كرده‌اند و در آن به یاد این امامزادگان عشق و ایثار گردهم می‌آیند و هر كدام از عزیزان و دردانه‌های شهیدشان می‌گویند و می‌سرایند.
امسال نیز چهارمین یادواره خط شكنان كربلا با مشاركت و همراهی خانواده‌های معظم شهدا و مؤسسه سیره شهدای فارس برگزار شد كه در این گزارش شرحی از این گردهمایی را به نقل از سردار سرتیپ دوم پاسدار مجتبی مینایی‌فرد، فرمانده اطلاعات عملیات لشكر 19 فجر در دوران دفاع مقدس كه در این دو عملیات این لشكر به عنوان خط شكن حضور داشت، می‌خوانیم.

بازمانده لشكر عشق از گردهمایی یادگار یاران می‌گوید
«حال و هوایی كاملاً متفاوت دارم و دقیقاً خاطرات كربلای 4 و 5 را مرور می‌كنیم و از اینكه نمی‌توانیم پس از چند سال هنوز یاد و خاطره آن دلاوران را آن‌طور كه باید زنده نگه داریم.
به هر حال یك تنه شروع كردم و چه زیبا از آب درآمد بنر كوچكی اما به زیبایی درب ورودی را مزین كرده بود كه مقدم خانواده معظم شهدا و ایثارگران و مسئولان و مدیران را گرامی می‌داریم و از خرج‌های دیگر خبری نبود.
خانواده شهید نگهداری از اولین نفراتی بودند كه وارد شدند و رفته رفته جمعیت بیشتری مشرف می‌شدند. مادر گرانقدر سه شهید روزیطلب و عروس خانواده خانم حسینی كه خود برادر پاسدار عبدالحمید فدایی امام زمان(عج) است و یادگار مظلوم شهید غیبی و همسر محترمشان معنویت عجیبی را به مجلس آوردند.
همسران دو شهید بزرگوار مرتضی جاویدی و محمود ستوده در عین سادگی و وقار دعوت بودند. همان دو شهیدی كه هزاران نفر روی اسم آن‌ها به پست و درجه رسیدند. امروز با فرزندان و نوه‌ها وارد شدند و از همان ابتدا به دنبال خانواده محترم شهیدان اسلامی نسب و ظل انوار بودند تا پس از سال‌ها دیدارشان را تازه کنند. خانواده محترم شهید حاج مهدی زارع و برادر شهیدشان باقر زارع و شهید امان‌الله عباسی حال و احوالی می‌كردند و از اوضاع یكدیگر می‌پرسیدند.
البته خانواده‌هایی هم مثل شهید حبشی و شهید شكیباجو بودند كه گوشه گوشه مجلس را منور كرده و با حضور سایرین كه می‌آمدند جمع آن‌ها نیز گرم می‌شد.

حضور خانواده‌های شهدای مدافع حرم و وطن در محفل عاشقان
دقایقی را با بگو مگو با فرزند شهید حسن حق‌نگهدار بودیم كه دقیقاً عین پدرشان هر بیننده‌ای را سركار می‌گذارند، اوضاع خنده و خاطره برقرار بود. فیض كامل مهیا شد و جلسه حال و هوایی دیگر گرفت. مادر شهیدان غلام و رضا ذاكر عباسعلی كه 17 سال در فراق فرزندانش سوخت و امروز با حال و روزی سخت دعوت ما را پذیرفته و با ویلچر وارد شد كه بلافاصله همه نگاه‌ها به طرف خانواده سردار بی‌سر شهید عبدالله اسكندری مدافع حرم و خانواده معظم شهید نصیری بیات، مدافع وطن جلب شده بود. خانواده‌هایی كه دیری نیست كه عزیزانشان را تقدیم كرده بودند و حضورشان پیام‌آور این جمله است كه راه و رسم شهادت كورشدنی نیست.
هر چند در این یادواره تلاشی بر دیدار خانواده‌های خط شكنان كربلای 4 و 5 بود اما به خواست خدای تعالی به گونه‌ای انجام شد كه توجهات دیگر به سمت گوینده، مجری و سخنران و مداح كمتر بود و جمع پیشكسوتان و سرداران و جمعی از مدیران دلسوز صدا و سیما و بانك رسالت كه شاید اهل استان نبودند اما اینان که دل در گرو حفظ این انقلاب و نظام دارند، حكایتی مخصوص داشت.

تنها نیاز یادگاران لشكر عشق، توجه به آرمان‌های آنان است
هرچند گله‌مندیم از خیلی‌ها كه دعوت بودند و موفق به كسب فیض از وجود خانواده‌های معظم شهدای عزیز نبودند. این‌ها دیگر نیازی به وام و مساعدت و رسیدگی ندارند. به بركت نظام اسلامی و همت مادران و همسران فداكار بچه‌ها از آب و گل بیرون آمده‌اند و نیازشان تنها توجه به آرمان‌های فرزندان و همسرانشان كه در شب‌های سرد عملیات كربلای 4 و 5 از جان گذشتند تا امروز پا بر جا و استوار از آرمان‌های آنان نگذریم.
به هر حال پایان مراسم فرا می‌رسید و زمان خداحافظی بود كه به ابتكار مؤسسه سیره شهدای فارس از حاضران خواسته شد اینگونه گردهمایی‌ها را خانوادگی شروع كنند و منتظر مسئولان نباشند و با هر بهانه‌ای نوه و نتیجه‌ها را كه پدر و دائی و عموی خود را ندیده‌اند، بشناسانند و دوم اینكه از آن مهم‌تر شروع به جمع‌آوری آثار و عكس‌های شهدا كرده تا به عنوان ثروت معنوی برای آیندگان به ارث بگذارند».

برای مشاهده گزارش تصويری مراسم اينجا كليك كنيد.

captcha