مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید جهادگر
کد خبر: 3679580
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید جهادگر

گروه فعالیت‌های قرآنی: خبر دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید جهادگر قرآنی، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، 16 دی‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید جهادگر

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خبر دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید «مهدی رجب‌بیگی»، از شهدای جهادگر قرآنی، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز ‌شنبه، 16 دی‌ماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 16 دی‌ماه و تا ساعت 14:30 تعداد پنج خبر را بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خود منتشر کرده است که سه خبر از این اخبار در حوزه قرآنی قرار دارند و دو خبر دیگر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
«پای درس شهید قرآنی/ می‌رویم تا خط امام بماند»، «۷ قاری و استاد قرآن مجوز قرائت دریافت کردند» و «سهم آموزش و پرورش در میزان نام‌نویسی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن» عناوین سه خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند که تا کنون بر روی خروجی این صفحه انعکاس یافته‌اند.
«هشدارهایی درباره رعایت حدود نامحرمی در دید و بازدیدها» و «کیفیت شرعی دخالت والدین در انتخاب همسر» نیز دو خبر دیگر این صفحه هستند که در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار تحلیلی قابل تأمل با عنوان «سهم آموزش و پرورش در میزان نام‌نویسی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن» کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم هر ساله به صورت جداگانه از سوی برخی از نهادهای قرآنی و با بهره‌مندی از جامعه هدف و مخاطبان هر دستگاه برگزار ‌می‌شد، اما امسال این رویه تغییر کرد و برای نخستین بار، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم به صورت مشترک و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و با مشارکت موسسات قرآنی مردم نهاد تحت عنوان «آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم» برگزار خواهد شد تا علاوه بر ایجاد انسجام سازمانی در بین نهادها و مراکز قرآنی کشور زمینه مشارکت هر چه بیشتر علاقه‌مندان و به عرصه سنجش آموزه‌های قرآنی را فراهم کند.
با نگاهی به میزان مخاطبان هر سه نهاد فوق خواهیم دید، وزارت آموزش و پرورش در کنار دو نهاد دیگر، به جهت گستردگی و طیف مخاطب اعم از دانش‌آموز و کارکنانش، میزان قابل ملاحظه‌ای از اقشار جامعه را در بر گرفته است که همین میزان مخاطب در اجرای برنامه‌های فرهنگی و خصوصاً قرآنی نقش موثری داشته که به عنوان مثال می‌توان این سهم را در تحقق «طرح ملی حفظ قرآن» دید که وزارت آموزش و پرورش با 4 ماموریت بیشترین نقش را در تحقق راهبردهای 26 گانه این طرح بر عهده گرفته است».
فارس
اخبار امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل صفحه 269 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت تعداد شش خبر دیگر با عناوین «از فعالیت سیاسی در جهاد تا تدریس مثلثات در مناطق محروم/ دانش‌آموخته مکتب قرآن که اشعارش هم بوی شهادت می‌داد»، «سیدعباس حسینی قاری برگزیده جشنواره تلاوت‌های مجلسی شد»، «رشد 6 درصدی چاپ قرآن در سال جاری/ حدود 9 هزار جزء قرآن تصحیح شد»، «تلاوت محمدرضا پورزرگری در مسجدجامع لویزان»، «درسنامه تخصصی آموزشی ترتیل قرآن کریم تدوین می‌شود» و «لغو بلیت نماینده کشورمان جهت اعزام به مسابقات قرآن سودان/ استاد همراه به خارطوم اعزام شد» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که تمامی این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآنی قرار دارند.
خبرگزاری فارس طی امروز اقدام به انتشار گزارشی با عنوان «از فعالیت سیاسی در جهاد تا تدریس مثلثات در مناطق محروم/ دانش‌آموخته مکتب قرآن که اشعارش هم بوی شهادت می‌داد» که در رابطه با دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید «مهدی رجب‌بیگی» می‌باشد، کرده که در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: « برادر شهید به بیان خصوصیات شهید رجب‌بیگی پرداخت و گفت: شهید مهدی رجب‌بیگی 2 بهمن سال 1336 در دامغان متولد شد و در همان دوران کودکی با خانواده به تهران آمدیم. وی در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی در مبارزات برعلیه رژیم طاغوت فعال بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دفاع از آرمان‌های انقلاب پرداخت.
دانشجوی رشته مهندسی راه و ساختمان دانشکده فنی دانشگاه تهران بود و در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی از دانشجویان پیرو خط امام بود و در این زمینه نقش داشت. در عین حال عضو جهاد سازندگی و مسئول دفتر سیاسی جهاد بود و به دلیل فعالیت‌هایش در جهاد سازندگی از سوی منافقان تهدید می‌شد. درعین حال به صورت داوطلبانه در مدارس جنوب شهر دروس مختلف از جمله مثلثات تدریس می‌کرد.
تلاوت قرآن کریم از دیگر برنامه‌هایش بود و از محضر اساتید آن زمان بهره می‌برد، در این زمینه سبک تلاوت مرحوم منشاوی را دوست داشت. یک مطلب هم درباره اهمیت قرآن کریم نوشته بود که این مطلب بسیار معروف شد و هنوز هم در بسیاری از کتب و مقالات مرتبط با قرآن از آن استفاده می‌شود.
راهش راه شهادت بود و جز شهادت آرزویی نداشت، طبع شعری داشت و هرازگاهی دست به قلم می‌شد، در یکی از اشعار، شهادتش را پیش‌بینی کرده بود. سرانجام 5 مهر 1360 توسط گروهک منافقین در خیابان صبای جنوبی تهران به شهادت رسید و در قطعهٔ 24 بهشت‌زهرای تهران آرام گرفت».
ایسنا
تنها یک خبر از چهار خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان که تا این ساعت بر روی خروجی این صفحه منتشر شده، در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
خبری با عنوان «۳۲ اقدام برای اطلاع‌رسانی شایسته آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن» که در رابطه با سخنان سعید شفیعی، معاون اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف درباره فعالیت‌های بخش روابط عمومی سازمان در راستای اطلاع‌رسانی مناسب آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن کریم می‌باشد، تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری ایسنا است.
«افزایش 63 درصدی پرداخت زکات در کشور»، «پایدار ماندن موقوفات منوط به نگاه اقتصادی به وقف است» و «حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شد» نیز عناوین سه خبر دیگر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌اند.
ایرنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده، خبری با عنوان «گاه‌شمار زندگی و مبارزات امام خمینی(ره) در بازار نشر» است که این خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد.
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد پنج خبر را بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خود منتشر کرده است که تنها یکی از این اخبار با عنوان «خدمت به ساحت قرآن کریم، هدف روابط عمومی سازمان اوقاف است» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلفی همچون ایثار و شهادت و ... انعکاس یافته‌اند.
مهر
خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خود منتشر نکرده است و آخرین خبری که در این صفحه منتشر شده، خبری با عنوان «فعالیت های قرآنی در بسیج تعطیل می شود/برکناری مدیر دارالقرآن بسیج» است که مربوط به روز 13 دی‌ماه می‌باشد.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «کیفیت فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارتقا یابد» را شامل می‌شود، مربوط به روز پنجم دی‌ماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایبنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا (خبرگزاری تخصصی کتاب ایران)‌ منتشر شده، خبری قرآنی با عنوان ««اسطوره‌های کهن فولکلور در قرآن» بررسی می‌شود» است که در بخش‌هایی از این خبر تخصصی قرآنی آمده است: «نشست معرفی و بررسی کتاب «اسطوره‌های کهن فولکلور در قرآن» از سلسله نشست‌های تخصصی موسسه خانه کتاب، از ساعت 15 روز دوشنبه 18 دی‌ماه با سخنرانی محمد جعفری قنواتی، نویسنده و پژوهشگر حوزه فرهنگ عامه، ابوالفضل حری، نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی و مریم حسین گلزار، مترجم کتاب برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند دوشنبه 18 دی‌ماه از ساعت 15 تا 17 به سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه‌نصیر، پلاک 2 مراجعه کنند.

کتاب «اسطوره‌های کهن فولکلور در قرآن» اثر آلن داندس، به همت مریم حسین‌گلزار به فارسی ترجمه و نخستین بار در سال جاری در 242 صفحه از سوی انتشارات فلاح به بازار نشر عرضه شده است».
میزان
«غافل‌ترین انسان‌ها چه کسی است؟» عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان (که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند) منتشر شده است و در حوزه‌ تخصصی قرآن کریم نیز جای ندارد.
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان « شاهدان محکمه قیامت» که در رابطه با شاهدان محکمه عدل الهی یعنی خداوند متعال، پیامبران(ع)، امامان معصوم(ع)، فرشتگان، زمین، اعضا و جوارح و نفس است، در صفحه معارف خود کرده که در بخش‌هایی از این مطلب قابل تأمل آمده است: «شهادت خدا؛ مهم‌ترین گواهان خود خدا سپس پیامبران. خدا در قرآن می‌فرماید «اِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَىْ ءٍ شَهیدٌ؛ خدا بر هر چیزی شاهد است». (حج، آیه 17)
شهادت پیامبران بویژه پیامبر اکرم(ص)؛ خدا در این باره می‌فرماید: «فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَه بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَى هَؤُلَاءِ شَهِیدًا؛ پس چگونه است حالشان آنگاه که از هر امتى گواهى آوریم و تو را بر آنان گواه آوریم».(نساء، آیه 41). و نیز می‌فرماید «وَیَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَهْ شَهِیدًا عَلَیْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِکَ شَهِیدًا عَلَى هَؤُلاء؛ روزی که از میان هر قوم و امتی شاهدی از خودشان بر می‌انگیزیم و تو را بر آنان گواه آوریم».(نحل، آیه 89)
شهادت امامان معصوم(ع)؛ خدا درباره این گواهان در چند جای قرآن سخن گفته است. از جمله می‌فرماید «و به تحقیق خدا و رسولش عمل شما را می‌بینند آنگاه به سوى داناى نهان و آشکار بازگردانیده مى‌‏شوید و از آنچه انجام مى‏ دادید به شما خبر مى‌دهد».(توبه، آیه 94) در جایی دیگر با اضافه مؤمنان کامل یعنی معصومان به عنوان شاهدان اعمال می‌فرماید «و بگو هر کارى مى‏ خواهید بکنید که به تحقیق خدا و پیامبر او و مؤمنان، عمل شما را می‌بینند و به سوى داناى نهان و آشکار بازگردانیده مى ‏شوید، پس شما را به آنچه انجام مى‏دادید، آگاه خواهد کرد». (توبه، آیه 105)

captcha