آغاز دور دوم طرح تربیتی عمار انقلاب اسلامی در فارس/ معرفت‌شناسی بنیادین اندیشه اسلامی در این دوره
کد خبر: 3676175
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
توانا خبر داد:

آغاز دور دوم طرح تربیتی عمار انقلاب اسلامی در فارس/ معرفت‌شناسی بنیادین اندیشه اسلامی در این دوره

گروه اجتماعی: دبیر قرارگاه دانشجویی عمار بسیج دانشجویی فارس از آغاز دور دوم طرح تربیتی عمار انقلاب اسلامی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، عباس توانا، دبیر قرارگاه دانشجویی عمار بسیج دانشجویی فارس امروز، 4 دی‌ماه از آغاز دور دوم طرح تربیتی عمار انقلاب اسلامی در این استان خبر داد و گفت: دوره دوم طرح تربیت عمّار انقلاب اسلامی، با هدف تربیت نیروی مطلع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و متعهد به آن و کاربلد پیشبرد این اهداف در دانشگاه و سپس در جامعه طرح‌ریزی شده است.
وی افزود: اگر دسته‌بندی ساختاری از اهداف این دوره صورت پذیرد، دسته مخاطبین دوره دانشجویانی هستند که با وسواس نظری از میان دانشجویان مستعد انتخاب شده و از نظر مصاحبه‌گران دوره دارای حداقل توانایی لیکن حداکثر استعداد و اراده جهت ادامه مسیر تشخیص داده شده‌اند.
توانا ادامه داد: در ُبعد محتوایی، دوره برمبنای تفهیم اهمیت نیل به اندیشه و تفکر، ذیل یک مفهوم کلی به اسم «منظومه فکری» تدوین و تجهیز شده است. این بدین معنی است که تمامی اجزا و پارامترهای تربیتی این دوره باید نشانگر قله‌ای به نام «تفکر منظم» باشند و برنامه‌ریزان این دوره از هرگونه سیلابس درسی و تربیتی که خارج از چهارچوب پیش گفته بوده، خودداری کرده‌اند.
وی اظهار كرد: از منظر کاربردی اثرگذاری خروجی‌های دوره نیز در وهله اوّل دانشگاه و محیط های آکادمیک، سپس سطح مدیریتی و مسئولیتی جامعه و در آخر عامه آحاد مردم به عنوان حوزه کاربردی و زمین عملکردی نیروهای تربیت یافته این دوره در نظر گرفته شده‌اند.
توانا اضافه کرد: دوره نخست تربیت عمار انقلاب اسلامی با رویکردی غالباً آموزش محور در دو بخش حضوری و غیرحضوری با دعوت از اساتید برجسته کشور و اساتید بومی برگزار شد.
دبیر قرارگاه دانشجویی عمار با بیان اینكه در دوره حضوری مباحثی ذیل عناوین ترویج گفتمان امامین انقلاب، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی پیگیری شد، گفت: شیوه اتخاذ شده در دوره پیشین پس از بحث‌های فراوان و جلسات متعدد دستخوش تغییراتی بعضاً ماهوی شده است. دوره غیرحضوری طرح نیز با تزریق برنامه‌های جانبی جذاب و متنوع هم راستای با اهداف دوره غنی‌سازی شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه پس زمینه فکری طراحی دوره دوم تربیت عمّار، تربیت یک نیروی تراز انقلاب اسلامی با توجه ویژه به پیش نیازهای حقیقی یک انسان فرهیخته انقلابی بوده است، گفت: نیازهای یک نیروی زبده در راه رسیدن به شناخت آرمان‌های انقلاب و دفاع اصولی، منطقی، تکنیکی و تاکتیکی از آن چیست؟ این سوال اصلی سرمنشا تمام برنامه‌ریزی‌های این دوره بوده است. پس از ساعت‌ها بحث و تبادل نظر ایده و مفهوم کلی حاکم بر فضای دوره تعیین شد.
توانا با بیان اینکه آن چه مراد است حاکمیت نظم فکری بر پایه معرفت‌شناسی اسلامی و سپس کارکرد حوزه‌های مختلف دین در شئونات اساسی جامعه است، ادامه داد: این تفکر است که از گمراه و بیراه رفتن در خدمت به نظام در عرصه‌های مختلف جلوگیری می‌کند.
وی ادامه داد: در واقع جلوگیری از سکولاریسم فکری و عملی تنها زمانی حاصل خواهد شد که نیاز تمامی بخش‌های حکومت به بن مایه اصلی ایدئولوژیک آن جامعه احصا شده و در راستای برطرف کردن آن نیاز نیروهای متعهد تربیت شوند لذا منظومه فکری طراحی شده در دوره دوم تربیت عمّار انقلاب اسلامی در ابتدا با معرفت‌شناسی بنیادین اندیشه اسلامی و غربی آغاز و سپس با رهیافت به سوی ایمان، توحید، نبوت و ولایت ادامه می‌یابد.
دبیر قرارگاه دانشجویی عمار بسیج دانشجویی فارس اضافه کرد: وجه تمایز این دوره با دوره‌های کلاسیک آموزش علوم دینی ورود مباحث به شئونات ظاهری و باطنی حکومت و زندگی جامعه است. همچنین در کنار این مباحث بنیادین آموزش‌هایی با محوریت عملی گنجانده شده است تا دانش پژوه خود را در میانه میدان و بازیگر صحنه تصور ساخته و با تمرین‌های پی در پی آمادگی حضور در عرصه اصلی را کسب كند.

وی با اشاره به این که مخاطبین دوره طرح تربیت عمار همانند دوره اول آن دسته از اعضای فعال حوزه های بسیج دانشجویی دانشگاه های شهر شیراز و شهرستان های هدف استان هستند که دغدغه کافی درخصوص حل مشکلات و معضلات پیرامون خویش را داشته باشند، اظهار کرد: نخبگانی که هم اکنون سال اول و دوم دانشجویی را می گذرانند و استعداد پذیرفتن مسئولیت های ارکانی بسیج دانشجویی را دارا باشند.
توانا خاطرنشان کرد: در دوره دوم در راستای بهبود شرایط پذیرش دانش پژوهان دوره از روش های علمی سنجش آمادگی دانشجویان در مراحل مصاحبه و گزینش بهره گیری خواهد شد. سطح مطلوب دانشجویان در این دوره بر تعداد برگزیدگان ارجحیت خواهد داشت. لذا مبنای پذیرش دانشجو در دوره کسب حد نصاب تعیین شده توسط کمیته گزینش طرح خواهد بود
دبیر قرارگاه دانشجویی عمار در پایان گفت: پس از طی شدن مراحل اولیه گزینش، بسته به تعداد نفرات انتخاب شده دانش پژوهان دوره به چند دسته تقسیم بندی شده تا توسط یک مربی در طی دوره مورد همراهی قرار بگیرد. در واقع همواره یکی از افراد کمیته دانش افزایی قرارگاه عمّار به عنوان مشاور در کنار دانش پژوهان خواهد بود.

captcha