«دوشنبه‌های کتاب» در مهدكودك‌هاي قزوين
کد خبر: 3670248
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶

«دوشنبه‌های کتاب» در مهدكودك‌هاي قزوين

گروه فرهنگي: معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: تاکنون تعداد 114 مهدکودک در قزوین آمادگی خود را برای همکاری در طرح «دوشنبه‌های کتاب» اعلام کرده‌اند که اقدامی مثبت برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و آشنایی نونهالان با کتاب خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از قزوين، شهریار پرهیزگار معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین امروز 14 آذر در آیین نواخته شدن زنگ همیار کتاب که با حضور مسئولان در دبستان پسرانه دوره اول و دوم شریف قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد پایین بودن سرانه مطالعه در استان هستیم که این موضوع رضایت‌بخش نیست لذا برای رفع آن یک عزم ملی نیاز است.
وی افزود: نبود زیرساخت‌های لازم برای ترویج فرهنگ مطالعه در کشور و در میان خانواده‌ها از جمله دلایل پایین بدن سرانه مطالعه در کشور و استان است.
پرهیزگار با تأکید بر لزوم توجه جدی مسئولان و خانواده‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های لازم ترویج فرهنگ مطالعه در سنین پایین گفت: امروز کارشناسان فرهنگی به این نتیجه رسیده‌اند که باید از سنین کودکی و نونهالی این فرهنگ نهادینه شود تا در سنین بالاتر افراد با مطالعه کتاب بیگانه نباشند.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: بعد از مطرح‌شدن طرح «پایتخت کتاب ایران»، شاهد تلاش استان‌ها برای ارتقاء فرهنگ مطالعه در استان خود بودیم به‌گونه‌ای که استان بوشهر بعد از تغییر برخی زیرساخت‌ها توانست سرانه مطالعه را از 3 دقیقه به 59 دقیقه برساند که گام بلندی برای انتخاب این استان به‌عنوان سومین پایتخت کتاب ایران بود.
این مسئول ادامه داد: در استان قزوین گام‌های خوبی برای نیل به این هدف بزرگ و حضور موفق و پربار در این طرح برداشته‌شده که از جمله آن می‌توان به دو طرح «همیار کتاب» در مدارس و «دوشنبه‌های کتاب» در مهدهای کودک اشاره کرد.
وی اعلام کرد: تاکنون تعداد 114 مهدکودک در قزوین آمادگی خود را برای همکاری در طرح «دوشنبه‌های کتاب» اعلام کرده‌اند که اقدامی مثبت برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و آشنایی نونهالان با کتاب خواهد بود.
پرهیزگار در پایان با تأکید بر اینکه موفقیت در این راستا نیازمند همت بالای استانی و هم‌افزایی مناسب میان مسئولان است، خاطرنشان کرد: باید توانمندی‌های دستگاه‌های مختلف فرهنگی در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی مورد توجه جدی قرار بگیرد تا مقوله کتاب و کتاب‌خوانی با ایجاد زیرساخت‌های آن در استان شکوفا شده و استان قزوین برند پایتختی کتاب کشور را به دست آورد.
اجرای نقالی، تئاتر، اجرای سرود دسته‌جمعی دانش آموزان و نقاشی همگانی از دیگر برنامه‌های آیین نمادین نواخته شدن زنگ همیار کتاب در قزوین بود.
به گزارش ايكنا، طرح «همیار کتاب» در راستای اجرای طرح‌های مرتبط با طرح «پایتخت کتاب ایران» و طی هماهنگی با آموزش‌وپرورش استان قزوین اجرا می‌شود.
این طرح یکی از طرح‌های پیشنهادی استان قزوین برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است که تلاش دارد دانش آموزان را با کتاب همراه کرده و با همکاری آن‌ها مطالعه کتاب در مدارس و خانواده‌ها نهادینه شود.
با اجرای طرح «همیار کتاب» کودکان از سنین پایین با فرهنگ کتاب‌خوانی آشنا شده و بستر لازم برای ترویج و آشنایی کودکان با کتاب ایجاد می‌شود ازاین‌رو طی گفتمان‌هایی که دبیرخانه «پایتخت کتاب قزوین» با آموزش‌وپرورش استان انجام داده راویان و نقالان کتاب در مدارس حاضر خواهند شد و زنگی برای مطالعه کتاب در مدارس ایجاد می‌شود.

captcha