تشکیل شورای قرآنی دانشگاهیان در همدان
کد خبر: 3665298
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۸
به همت کانون قرآن معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی همدان برگزار می شود؛

تشکیل شورای قرآنی دانشگاهیان در همدان

در جلسه هماهنگی آیین افتتاحیه محفل قرآنی دانشگاهیان تصمیم بر این شد تا شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عباسی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا در جلسه هماهنگی آیین افتتاحیه محفل قرآنی دانشگاهیان که امروز برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه فعالیت های قرآنی در دانشگاه‌ها کم نیست و نهادهای فرهنگی در دانشگاه اقدامات مناسبی انجام داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در سطح دانشجویان حلقه‌های معرفت، کلاس‌های آموزش قرآن برگزار می‌شود افزود: به یاری قرآن کریم دو جلسه تفسیر فاخر پر محتوا برای اساتید دانشگاه بوعلی به صورت هفتگی با حضور بیش از 30نفر از اساتید برگزار می‌شود که یکی از جلسات دارای سابقه 20 ساله است.
حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه باید به اینکه خداوند بر بندگان خود سفارش تلاوت قرآن را نموده است، تأمل کرد، گفت:خداوند در دستورات خویش سطوحی قرار داده است که تلاوت قرآن کریم سطح نخست است لذا قرآن خواندن مقدمه است برای رسیدن به تدبر و تأمل کردن.
وی ادامه داد: باید به این مرحله برسیم و توجه کنیم که برگزاری کرسی تلاوت در جهتی است که افراد انگیزه پیدا کنند که وارد این مباحث شوند لذا باید این هدف را مورد نظر قرار داد.
وی اذعان کرد: نکته مهم دیگر این است که از حضور فعالین قرآنی اهل سنت در دانشگاه ها در این محافل بهره ببریم و دانشگاه‌ها و تشکل‌هایی که در برگزاری این محفل مشارکت دارند از این موضوع غافل نشوند.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا ابراز کرد: نهادهای فرهنگی از این جلسات حمایت خواهند کرد چراکه فلسفه حضور نهادهای فرهنگی در دانشگاه تبیین و ترویج معارف دینی و قرآن است و یکی از زیبایی‌های قرآن که در افراد ایجاد انگیزه می‌کند برگزاری کرسی تلاوت است.
وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که در سال‌های اخیر شاهد بودیم که برنامه‌های جمعی دانشگاه‌ها کم بوده و با برگزاری این محفل با مشارکت دانشگاه‌های همدان می‌تواند آغاز گر این امر باشد.

خروجی فعالیت‌های قرآنی رضایت‌بخش نیست
علی‌اکبر عروتی موفق، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا نیز در این جلسه اظهار کرد:  معتقد هستم که قرآن کریم هنوز هم مهجور است و فعالین بسیاری در حوزه قرآن کریم وجود دارند اما خروجی‌ها رضایت‌بخش نیست.
وی ادامه داد: متأسفانه شاید فقط 5 الی 10 درصد جامعه بر سطح پایین روخوانی و روانخوانی قرآن کریم تسلط داشته باشند و این مشکل بزرگی است چراکه اقدامات عرضی انجام می‌شود، اقداماتی که جنبه گزارشی دارد و نتیجه کار مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
عروتی موفق گفت: برگزاری محفل قرآنی دانشگاهیان یک قدم خیر است و برگزاری برنامه‌های جمعی از سوی دانشگاه‌ها اقدام بسیار مطلوبی است.
وی تأکید کرد: باید شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان تشکیل و  تقسیم وظایف و نیازها در این شورا مشخص شود.


ضرورت برگزاری جلسه قرآن فاخر در همدان
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدابراهیم افلاکیان، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز اذعان کد: از دغدغه ای که ایجاد شده است بسیار تشکر می‌کنم؛ مخاطب ما شکل گرفته و باید گفت که در همدان جلسه قرآن فاخر وجود ندارد.
وی افزود: باید جلسه فاخر قرآنی دانشگاهیان برگزار شود، اساتید قرآن حضور داسته باشند و در طول سال چند ویژه برنامه برگزار شود و همچنین از حضور  استاد تفسیر  در این جلسه بهره‌مند شویم.
حجت‌الاسلام افلاکیان بیان کرد: این حرکت آغاز خوبی است  چراکه در دانشگاه‌ها تعداد زیادی از اساتید وجود دارند که حافظ و فعال قرآنی هستند اما ناشناخته هستند اما در این جلسات شناسایی خواهند شد لذا اساتید و دانشجویان باید در کنار هم آیات قرآن را تلاوت کنند و در کنار آن به طور سالانه چند همایش و ویژه برنامه برگزار شود.حجت الاسلام امینی، کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا نیز گفت:در راستای قرآن هیچ کاری انجام نشده است  وکلیه مشکلات به دلیل مهجوریت قرآن کریم در جامعه است، با وجود اینکه قرآن برنامه جامع بشریت است و باید بر اساس آن برنامه زندگی تنظیم شود.
وی افزود: در این راستا باید  اهداف مشخص شود و برای برگزاری این محفل بزرگ قرآنی باید  استان را درگیر کنیم و نهادها و دستگاه های استانی پای کار بیایند.


ضرورت حمایت مسئولین دانشگاه جهت استمرار محفل قرآنی
محمود محمدی فیض، قاری ممتاز استان همدان خاطرنشان کرد: از سال 91 تا کنون متأسفانه جلسه قرآن قوی و مستمر در دانشگاه برگزار نشده است؛ نکته اصلی این است که چهره‌های قرآنی و فعالین قرآنی در دانشگاه‌ها اجتماعی باهم ندارند و حتی  یکدیگر را نمی‌شناسند به گونه‌ای که اطلاعات کامل درباره این افراد موجود نیست.
وی ادامه داد: این خلا را در دانشگاه احساس کردیم تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مادی و معنوی مسئولین فرهنگی و نهادها  این جلسه قرآن را در مسجد بزرگ دانشگاه احیا کنیم ودر نظر نداریم آنها را درگیر کار اجرایی کنیم.
وی تأکید کرد: اجتماع قرآنی در مسجد بزرگ دانشگاه بوعلی سینا با همکاری دانشگاه های بوعلی سینا، علوم پزشکی  و به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد همدان همزمان با آغاز ماه ربیع الاول این محفل با برگزاری آیین افتتاحیه کار خود را آغاز خواهد کرد.
محمدی فیض اظهار کرد: آیین افتتاحیه محفل قرآنی پیامبر اعظم دانشگاهیان سه‌شنبه شب با حضور قاری بین‌المللی وحید نظریان و اساتید و پیشکسوتان قرآنی همدان برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه این دغدغه قرآنیان است که جلسات قرآنی در دانشگاه‌ها به صورت نظامند برگزار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اساتید دانشگا‌ه‌ها به خوبی استقبال نمی کنند  و این جلسات به خوبی حمایت نمی‌شود لذا درصدد هستیم این محفل به خوبی پا بگیرد و استمرار داشته باشد.
وی تشریح کرد: دانشجویان فقط خواستار حمایت‌های اداری، مالی و معنوی دانشگاه‌ها و نهادهای فرهنگی آن هستند.
این قاری قرآن کریم خاطرنشان کرد: ما احساس تکلیف کردیم تا بانی برگزاری این محفل قرآنی باشیم و معتقد هستیم که این کار باید به صورت خودجوش برگزار شود اما مستلزم حمایت‌ معاونت‌های فرهنگی و نهادهای رهبری در دانشگاه‌ها است و بهتر است مسئولین خود در این محفل شرکت کنند.
وی اذعان کرد: شاهد هستیم که برنامه‌های متعدد فرهنگی، دینی، سیاسی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود اما جای برگزاری محافل قرآنی در دانشگاه خالی است که صدای قرآن از تریبون مسجد دانشگاه با عنوان محفل انس با قرآن و اجتماع قرآن دوستان شنیده شود.
علی روزبهانی، دانشجو و قاری قرآن کریم نیز عنوان کرد: این دغدغه از جانب دانشگاهیان و فعالین قرآنی ایجاد شده است و این نیاز حس می‌شود که جلسه قرآنی به نام قرآن و برای قرآن زیر سقف دانشگاه برگزار شود.
وی ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی که در دانشگاه‌ها همسو با آرمان‌های انقلاب اسلامی فعالیت دارند نیز این دغدغه را حس می‌کنند و پرداختن به فعالیت قرآنی همواره خواسته آنها بوده اما بستر آن فراهم نبوده که خوشبختانه هم اکنون این بستر فراهم شده است لذا تشکل های دانشجویی در دانشگاه بوعلی سینا از این اقدام به خوبی استقبال کردند و اعلام هرگونه همکاری جهت برگزاری این محفل کرده‌اند.


جلسات قرآنی به شکل دانشگاهی برگزار شود
عبادالله روحی کارشناس قرآنی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان اذعان کرد: عنوان جلسه محفل انس با قرآن انتخاب شده است که باید بررسی کرد که آیا این انس با تلاوت صرف تحقق می‌یابد؟ گاهی برای عوام جلسه قرآن برگزار می‌شود اما برای دانشگاهیان که شامل اعضائ هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان است، جلسه قرآن باید با سطح بالاتری برگزار شود.
وی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود که وموضوع و آیات هر جلسه از فبل تعیین شود و از بیان تفسیر آیات الهی غافل نشویم حتی مقاله ارائه شود.
روحی با تأکید بر اینکه باید جلسه شکل دانشگاهی پیدا کند، گفت: مشارکت دانشگاهیان در این محفل دغدغه مسئولین است که تحقق آن در صورت پاسخ دادن به سوال ذهنی و رفع نیاز دانشگاهیان اتفاق می‌افتد لذا باید در این امر تأمل کرد.
وی تصریح کرد: متأسفانه مختصات فعالیت‌های قرآنی در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها ناشناخته است؛ باوجود اینکه می‌توان قرآن رفرنس کلیه فعالیت‌های دانشگاه‌ها قرار گیرد، اگر اساتید در این محفل شرکت کنند دانشجویان نیز حضور پیدا خواهند کرد لذا باید درصدد بود اساتید را جهت حضور در این محفل تشویق کنیم.




captcha