پیشنهادات داوران مسابقات قرآن ورزش و جوانان/ قرآنیان هم ورزشکار شوند
کد خبر: 3657961
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳

پیشنهادات داوران مسابقات قرآن ورزش و جوانان/ قرآنیان هم ورزشکار شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی: داوران مرحله كشوری سومین دوره مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد خوبی را برای ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی ورزشکاران ارائه دادند كه در این گزارش نگاهی بر آنان داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، در مرحله كشوری سومین دوره مسابقات سراسری قرآن وزارت ورزش و جوانان بخش بانوان 14 نفر از داوران ملی برجسته كشورمان حضور داشتند.

این مسابقات با حضور 350 نفر از برگزیدگان مرحله استانی سراسر كشور و در 4 رشته حفظ یك جزء، 10 جزء و قرائت تحقیق و ترتیل برگزار شد. در این گزارش نگاهی به نظرات داوران این دوره از رقابت‌ها داریم.

فاطمه رحمدار، داور لحن رشته حفظ 10 جزء و قرائت ترتیل جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا گفت: سطح مسابقات خیلی خوب بود و حتی از تصوری كه من داشتم نیز بالاتر بود و بسیاری از متسابقان مسابقات اوقاف هم در اینجا حضور داشتند.

وی با بیان اینكه مسابقات امسال به طور كلی راضی كننده بود، گفت: اشكالی كه در این مسابقات مشاهده شد این بود كه متسابقان رشته حفظ بیشتر به بحث حفظ قرآن اهمیت می‌دادند و كمتر به صوت و لحن خود پرداخته بودند كه لازم است به این مهم در سال‌های آینده توجه بیشتری شود.

رحمدار پیشنهاد داد تا یكسری كلاس‌های آموزشی برای متسابقان برگزیده مرحله استانی برگزار شود، تا آنان با اشكالات خود آشنا شوند یا حداقل یك استاد راهنما برای این مسابقات قرار دهند تا اشكالات متسابقان را به آنان گوشزد كند كه آنان هم بتوانند با رفع این اشكالات در سال‌های آینده موفق‌تر عمل كنند.

زهرا صریحی‌نژاد، سرپرست هیئت داوران و داور بخش صحت حفظ نیز به خبرنگار ایكنا گفت: سطح مسابقات نسبت به سال گذشته كه من حضور داشتم، بهتر شده بود و متسابقان قوی‌تر ظاهر شده بودند كه البته برخی‌ها هم از متسابقان مسابقات اوقاف بودند و درخشش خوبی هم در اینجا داشتند.

وی یادآور شد: خوب است كه ورزشكاران ما قرآنی شوند و همچنین خوب است كه قرآنی‌ها هم ورزشكار شوند چرا كه ما از حضور قرآنیان قوی خود در این مسابقات خوشحال بودیم و این بسیار خوشایند است.

صریحی‌نژاد نیز همانند سایر همكارانش پیشنهاد توجه بیشتر به بحث آموزش قرآنیان شد و گفت: برخی‌ها قبل از مسابقات آموزش‌ها را آغاز می‌كنند كه البته این نوع آموزش خیلی جواب نمی‌دهد و حتی ممكن است كه گاهی باعث نگرانی هم شود زیرا حافظان و قاریان و مرتلان ما خیلی به مفاد آیین‌نامه آشنایی ندارند و بیان موارد كسر نمره و یا اضافه شدن قبل از امتحان ممكن است آنان را دچار استرس كند اما در هر صورت آموزش نتیجه بخش است و شاید آن لحظه جواب ندهد ولی در آینده حتماً جواب خواهد داد.

وحیده گنبدی، داور صوت رشته حفظ یك جزء و ترتیل كاركنان و ورزشكاران نیز به خبرنگار ایكنا گفت: مسابقات به لحاظ كیفی خوب بود و متسابقان حافظ قرآن قوی بوده و ترتیل هم خوب بودند؛ البته قوی تر از این‌ها هم در بخش‌های دیگر مثل نیروهای مسلح هم هست اما اینان در سطح خودشان خوب بودند چرا كه هم در عرصه ورزش و هم در عرصه قرآن قوی بودند و این مسئله برای ما جالب بود.

وی، پیشنهاد داد تا برای ارتقای سطح كیفی مسابقات، استاد راهنما برای این مسابقات در نظر گرفته شود تا بعد از تلاوت هر كدام از متسابقان اشكالات آن‌ها را متذكر شود.

گنبدی همچنین اهمیت توجه به سالن برگزاری مسابقات و جایگاه داوران و رعایت مواردی نظیر نورپردازی و سالن مسابقات را متذكر شد و گفت:‌ آخرین درخواست من این است كه به فعالان قرآنی شهرستان‌ها بیشتر بها دهند و صرف اینكه برخی‌ها داور شهرستان هستند، آن‌ها را از داوری كشوری مسابقات قرآن محروم نكنند.

مرضیه فیروززاده، داور لحن رشته حفظ یك جزء و قرائت ترتیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا گفت: در این مسابقات یكسری نكات ریز بود كه باید بدان‌ها توجه شود به عنوان مثال فرم‌های داوری قدیمی بودند و برخی از آیتم‌ها را نمی‌شد در آن پیاده كرد لذا فرم‌های داوری باید به آخرین متد روز تهیه شوند.

وی اظهار كرد: به نظر می‌رسد در این مسابقات برخی‌ها ورزشكار واقعی نبودند و اگر این مسابقات مخصوص ورزشكاران است نباید به هر قیمتی افراد دیگری كه ورزشكار نیستند را وارد این رقابت‌ها كرد و باید تلاش شود تا ورزشكاران را به سمت فعالیت‌های قرآنی سوق داد تا آنان وارد این عرصه شوند نه اینكه افرادی دیگری بیایند جای خالی آنان را پر كنند.

فیروززاده هم مانند سایر همكاران بر لزوم حضور استاد راهنما و توجه به فعالیت‌های قرآنی بانوان استان‌ها تأكید كرد و گفت: باید توجه شود كسانی كه در مرحله كشوری مسابقات حضور می‌یابند باید توانایی حدنصاب لازم را داشته باشند در حالی كه در این مسابقات برخی‌ها بسیار ضعیف بودند.

زهرا كسرایی، داور بخش وقف و ابتدا رشته حفظ یك جزء و ترتیل نیز به خبرنگار ایكنا گفت: مسابقات در بخش حفظ یك جزء خوب بود اما متسابقان رشته ترتیل ضعیف بودند و من از برخی‌ها تعجب كردم كه چگونه به مرحله كشوری راه پیدا كردند در حالی كه در مسابقات استانی باید حدنصاب بگذارند و صرف اینكه در استان هیچ شركت‌كننده‌ای نداشتند نباید كسی را می‌فرستادند.

وی با تأكید بر اینكه در بحث ترتیل باید كمی كارشناسانه‌تر عمل شود، گفت: یكسری آیتم‌ها در مسابقات كشوری باید همیشه رعایت شود به عنوان مثال حضور مجری یكی از الزاماتی كه باید به آن توجه شود.

كسرایی در پایان تأكید كرد كه از تك تك دست اندركاران این برنامه به خصوص آقایان خاكی و اوصیا و همچنین خانم صریحی‌نژاد كه زحمات فراوانی برای این مسابقات كشیدند قدردانی می‌كنم.

captcha