به‌روزرسانی اسناد تعزیه/ مکان‌های موقوفه تعزیه شناسایی می‌شوند
کد خبر: 3657038
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
مدیر بنیاد تعزیه خراسان رضوی مطرح کرد:

به‌روزرسانی اسناد تعزیه/ مکان‌های موقوفه تعزیه شناسایی می‌شوند

گروه فرهنگی: مدیر بنیاد علمی ـ فرهنگی تعزیه و نمایش‌های آیینی خراسان رضوی، به‌روزرسانی اسناد و تفکیک اسناد صحیح از انحرافی را از فعالیت‌های این بنیاد دانست و گفت: این بررسی در بخش معاونت پژوهش بنیاد صورت می‌گیرد تا اسناد صحیح در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

مجتبی دُرحی، مدیر بنیاد علمی ـ فرهنگی تعزیه و نمایش‌های آیینی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به آغاز فعالیت این بنیاد از حدود چهار سال پیش با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران، سازمان تبلیغات اسلامی و تشکل‌های تعزیه‌خوان تهران، بیان کرد: این نهادها تأمین امکانات لازم شامل بودجه، مکان و ... را به عهده گرفتند و در هیئت‌ مدیره بنیاد نیز عضویت دارند.
دُرحی با اظهار این مطلب که بنیاد تعزیه و نمایش‌های ‌آئینی کشور در سه عرصه شناسایی، سازمان‌دهی و ساماندهی گروه‌های تعزیه فعالیت دارد، اضافه کرد: البته فعالیت‌های بنیاد محدود به مقوله تعزیه نیست و نعت‌خوانی، نقاله‌خوانی و همایش‌های آیینی که به مضامین دینی در اقوام مختلف ایران می‌پردازد را نیز شامل می‌شود.
وی در همین راستا به برخی اقدامات انجام‌ شده توسط بنیاد تعزیه و نمایش‌های آیینی کشور اشاره کرد و افزود: اجرا در کشورهای مختلف، برگزاری همایش تعزیه‌خوانان کشور از سه سال گذشته با محوریت هم‌اندیشی، هم‌افزایی و هم‌گرایی گروه‌های تعزیه‌خوان، آموزش و ارائه خدمات از جمله لباس و محتوای صحیح و بدون انحراف از اقدامات صورت‌ گرفته تاکنون به شمار می‌رود.
ارائه محتوای صحیح تعزیه‌خوانی
مدیر بنیاد تعزیه و نمایش‌های آیینی خراسان رضوی در همین موضوع با اشاره به فعالیت معاونت پژوهش، اسناد و کتابخانه‌های این بنیاد، بیان کرد: در این معاونت، اسناد به‌ روز رسانی شده، اسناد صحیح از انحرافی تفکیک می‌شود و در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد تا پس از تبدیل به داستان، در نمایش آیینی و تعزیه‌خوانی مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به ارسال این اسناد به کشورهایی که تعزیه را انجام می‌دهند، ابراز کرد: در صورت درخواست گروه‌ها از کشورهای دیگر، ما این اسناد را در اختیار آنان نیز قرار می‌دهیم.
وی با اشاره به آغاز به کار دفتر نمایندگی بنیاد تعزیه و نمایش‌های آیینی در خراسان رضوی از ماه رمضان گذشته، اظهار کرد: اجرای تعزیه‌خوانی برای اولین بار در حرم مطهر رضوی، اجراهای دیگر در ماه رمضان و ماه محرم، اجرای تعزیه حضرت علی‌اکبر(ع) با همکاری شهرداری مشهد و فرهنگسرای قرآن و عترت ویژه دبیرستان‌های مشهد، اجرا در حرم امامزادگان اطراف مشهد با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه و اجرا در تکیه هنرمندان اشراق حوزه هنری خراسان رضوی از اقدامات دیگر دفتر بنیاد در خراسان رضوی است.
دُرحی به فعالیت معاونت‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزش و پژوهش و معاونت اداری ـ مالی در دفتر بنیاد تعزیه خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: اداره‌های مراسم نمایشی، تولیدات، رسانه، کتابخانه، اسناد، سازمان‌دهی و مجوزها نیز زیرمجموعه معاونت‌های این بنیاد فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به موقوفات در حوزه تعزیه‌خوانی، بیان کرد: گروهی از بنیاد تعزیه خراسان رضوی به همراه اداره اوقاف استان و آستان قدس رضوی در حال تهیه فهرستی از مکان‌های موقوفه تعزیه هستند تا با همکاری بنیاد تعزیه احیا و در راه تعزیه‌خوانی از آن‌ها استفاده شود.
captcha