شرط موفقیت صنعت بهره‌مندی از دانش است
کد خبر: 3656464
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳
قبادیان:

شرط موفقیت صنعت بهره‌مندی از دانش است

گروه اقتصادی: معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: متأسفانه ارتباطی بین دو مرکز مهم و استراتژیک پارک‌های علم و فن آوری و شهرک‌های صنعتی وجود ندارد بدون شک شرکت‌هایی می‌توانند موفق باشند که از علم و فناوری در تولید محصولات استفاده کنند که این امر با تعامل این دو مرکز محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، در چهاردهمین همایش ملی ساخت و تولید ایران که امروز، سه شنبه دوم آبان‌ماه در دانشگاه صنعتی اراک برگزار شد، گفت: در حال حاضر ارتباط صنعت با دانشگاه بسیار ضعیف است و زمانی این ارتباط تقویت خواهد شد که در هر دو احساس نیاز منافع متقابل ایجاد شود.
وی ادامه داد: یکی از دلایل عدم ارتباط این دو نهاد فراهم نبودن زیرساخت‌هاست برای اینکه این ارتباط به صورت سیستماتیک، نهادینه و پایدار شود وزارت صنعت با وزارت علوم در سال 93 سه تفاهم نامه امضا کرد.
قبادیان با بیان اینکه به نظر بنده تفاهم نامه در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مهم نیست، گفت: مهم اجرای مفاد این تفاهم نامه است مهم این است که ما در عمل شاهد این ارتباط و سود حاصل از این ارتباط باشیم. در دولت عزم جدی وجود دارد که این ارتباط محقق و سه تفاهم نامه کاملاً اجرایی شود.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت بیان کرد: از محورهای اصلی سه تفاهم نامه فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت با عنوان «فرصت مطالعاتی صنعتی» است. طبق عادت مرسوم اساتید برای فرصت مطالعاتی به خارج از کشور می‌رفتند ولی این کار در واقعیت هیچ مشکل فنی، صنعتی و معدنی ما را برطرف نمی‌کرد به همین جهت در تفاهم نامه‌ به این موضوع توجه و بر یک هدف مشترک تأکید شد.
وی در ادامه گفت: منظور از هدف مشترک و دو طرفه این است که استاد دانشگاه در زمینه‌های واقعی و عملی در عرصه صنعت قرار بگیرند تا علاوه بر انتقال یافته‌های خود به صنعت یکی از مشکلات و گره‌های این بخش را حل کنند.مدت فرصت مطالعاتی صنعتی یک تا دو سال قابل تمدید است خوشبختانه در دولت جدید این فرصت مطالعاتی در حال اجرا می‌باشد.
قبادیان ادامه داد: بخش دیگری از این تفاهم نامه به پروژه‌های مورد نیاز صنعت در قالب کار تحقیقاتی پسادکتری اختصاص دارد به طوری که واحدهای صنعتی تاکنون  130 عنوان پروژه مورد نیاز را در قالب طرح تحقیقاتی به وزارت صنعت ارائه داده و وزارت صنعت نیز به وزارت علوم ارجاع داده و خوشبختانه از این تعداد 30 مورد در سه ماه گذشته اجرایی شده است.
وی افزود: عمدتاً دانشجویان کارشناسی مباحث تئوریک و نظری را در دانشگاه می‌آموزند سرفصل‌های درسی کارآموزی مقطع کاردانی و کارشناسی نیز که برای حضور دانشجو در بخش صنعت دیده شده است حساب شده نیست، برای رفع این نواقص سامانه ملی کارآموزی در سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران ایجاد شد که بر اساس نیازهای واحدهای صنعتی و اولویت‌ها از بین دانشجویان کارآموز جذب می‌کند این سامانه از مردادماه عملیاتی شده و تاکنون 50 هزار دانشجو به واحدهای صنعتی اعزام کرده است.
قبادیان در پایان بیان کرد: متأسفانه ارتباطی بین دو مرکز مهم و استراتژیک پارک‌های علم و فن آوری که زیرمجموعه وزارت علم و فن آوری است و شهرک‌های صنعتی که زیر مجموعه وزارت صنعت است وجود ندارد بدون شک شرکت‌هایی می‌توانند موفق باشند که از علم و فناوری در تولید محصولات استفاده کنند که این امر با تعامل این دو مرکز محقق می‌شود.
captcha