حركت روزانه 110 هیئت مذهبی شیراز به سمت حرم‌ها/ اجرای مراسم سوگواری یکپارچه در تاسوعا
کد خبر: 3647310
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
شاهینی به ایكنا خبر داد:

حركت روزانه 110 هیئت مذهبی شیراز به سمت حرم‌ها/ اجرای مراسم سوگواری یکپارچه در تاسوعا

گروه اجتماعی: دبیر شورای هیئات مذهبی فارس با بیان اینكه در دهه اول محرم هر شب 110 هیئت مذهبی شیراز به سمت حرم‌های مطهر همراه با دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی حركت می‌كنند، از برگزاری مراسم سوگواری یکپارچه و متحد هیئات مذهبی در روز تاسوعا در حرم احمدی خبر داد.

علی شاهینی، دبیر شورای هیئات مذهبی فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با اشاره به برنامه‌های سوگواری هیئات مذهبی این استان در ایام ماه محرم‌الحرام گفت: طبق یك رسم و سنت قدیمی، هیئات مذهبی شیراز در دهه اول محرم به سمت حرم‌های مطهر امامزادگان به‌صورت دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی حركت می‌كنند.

200 هیئت مذهبی شیراز برای سوگواری حركت می‌كنند

وی با یادآوری اینكه حدود 700 هیئت مذهبی در شیراز مشغول به فعالیت هستند، افزود: از این تعداد قریب 200 هیئت مذهبی ما در دهه اول محرم به سمت حرم‌های مطهر امامزادگان و یا از این محله به محله دیگر حركت می‌كنند.

شاهینی با بیان اینكه هر شب 110 هیئت مذهبی به سمت حرم‌های مطهر شیراز حركت می‌كنند، اظهار كرد: به صورت میانگین هر شب حدود 4 هیئت مذهبی شیراز از سه مسیر میدان شهدا، 4 راه مشیر و 4 راه غدیر به سمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) حركت كرده و مابقی آن‌ها به سمت حرم‌های حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) و حضرت علی‌بن حمزه(ع) حركت می‌كنند.

تلاوت قرآن قبل از آغاز فعالیت تمام هیئات مذهبی

دبیر شورای هیئات مذهبی فارس با تصریح اینكه آغاز فعالیت تمام هیئات مذهبی استان، تلاوت آیات قرآن كریم است، گفت: همچنین ما هیئات مذهبی را موظف كردیم كه به جای استفاده از تمثال ائمه اطهار(ع)، از تمثال شهدا استفاده كنند به خصوص امسال كه مقارن با هفته دفاع مقدس نیز شده است.

وی، حضور یك روحانی در كنار هیئات مذهبی را الزامی برشمرد و گفت: هر هیئت مذهبی باید حتماً یك روحانی داشته باشد و این روحانی حتی در حركت آن‌ها به سمت حرم‌های مطهر نیز حضور داشته باشد.

ساعت 10 صبح روز تاسوعا؛ میعادگاه تمام هیئات مذهبی

شاهینی در ادامه از برگزاری مراسم سوگواری حسینی متحد و یكپارچه هیئات مذهبی در روز تاسوعا خبر داد و گفت: این مراسم رأس ساعت 10 صبح در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار خواهد شد.

نماز ظهر عاشورا را با شكوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌كنیم

دبیر شورای هیئات مذهبی فارس همچنین یادآور شد كه ما برای اقامه هرچه باشكوهتر نماز ظهر عاشورا نیز برنامه‌ریزی كردیم و به تمام هیئات مذهبی اعلام كردیم كه هنگام اذان ظهر عاشورا در هرجایی كه حضور دارند متوقف شده و نماز جماعت را برپا كنند.

وی با بیان اینكه مراسم سوگواری حسینی نیز از صبح روز عاشورا آغاز خواهد شد، گفت: برای مراسم شام غریبان تعداد كمتری از هیئات مذهبی به سمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) حركت می‌كنند و این برنامه را در تكایات و مساجد و حسینیه‌های خود انجام می‌دهند.

captcha