ویژگی‌های داشتن یک ازدواج سالم
کد خبر: 3645592
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹

ویژگی‌های داشتن یک ازدواج سالم

گروه معارف: استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: ازدواجی سالم است که شش اصل انگیزه مناسب، سن مناسب، جامعه سالم از نظر جنسی، شیوه انتخاب صحیح، شیوه ارزیابی صحیح و تصمیم مناسب را مد نظر بگیرد و مورد بررسی قرار دهد.

سیدمجتبی حسینی یمین، کارشناس مذهبی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، با اشاره به مراحل زندگی مشترک سالم بیان کرد: زندگی سالم شامل سه مرحله؛ ازدواج سالم، مدیریت سالم و تربیت فرزندان سالم است.
وی ادامه داد: ازدواج سالم عبارت از انگیزه مناسب، سن مناسب، جامعه مناسب، شیوه انتخاب مناسب (شکل خواستگاری)، شیوه ارزیابی مناسب (محتوای خواستگاری) و تصمیم مناسب است.
حسینی یمین اظهار کرد: سطوح زندگی مشترک سالم از سه سطح حداقلی یعنی اختلاف، سطح متوسط یعنی عدم اختلاف و سطح حداکثری یعنی رشد و تعالی تشکیل شده است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه بعضی از افراد ابتدا اقدام می‌کنند سپس تفکر و بعضی ابتدا تفکر می‌کنند و سپس اقدام، بیان کرد: کسی که فعلا قصد ازدواج ندارد یا شرایط ازدواج برایش مهیا نیست اگر می‌خواهد در مورد ازدواج بحث و بررسی کند بهتر است این حدیث امیرالمومنین(ع)  «اول حق را بشناس و بعد افراد را در چهارچوب حق بشناس» را مد نظر بگیرد.
حسینی یمین اظهار کرد: ازدواجی سالم است که شش اصل انگیزه مناسب، سن مناسب، جامعه سالم از نظر جنسی، شیوه انتخاب صحیح، شیوه ارزیابی صحیح و تصمیم مناسب را مد نظر بگیرد و مورد بررسی قرار دهد.
وی در تشریح انگیزه مناسب برای ازدواج ابراز کرد: بیشتر انگیزه‌های حداقلی برای ازدواج فرار از شرایط بد خانه و خانواده، توصیه‌های مکرر دیگران، بلاتکلیفی و به دنبال سر و سامان گرفتن و بدست آوردن یک امکان است، که مشکلی ندارد اما این انگیزه ها به تنهایی برای یک عمر زندگی کافی نیست و اگر تنها عامل تصمیم باشد خیلی اشکال دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: زوجین در هر شرایطی برای طرف مقابل در دسترس و قابل تکیه کردن باشد، باید در نظر داشت با خدا تا آخر خط می‌توان رفت. باید طرف خود را به خاطر خدا دوست داشته باشیم حتی اگر او به ما بدی کند. خداوند نیز در سوره انعام آیه 162 می فرماید« قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  بگو نماز، عبادات، زندگی، مرگم فقط و فقط برای خدای جهانیان است.»
حسینی یمین با بیان اینکه سن مهم نیست بلکه آنچه مهم است نتیجه آن است، خاطر نشان کرد: از 18 سالگی تا 27 سالگی را دوران شور عاطفی می نامند یعنی در این دوران تنها دغدغه جوان، ازدواج است که البته باید همراه با درک مفهوم ازدواج و توانایی انجام مسئولیت‌های آن باشد. اما بعد از 27 سالگی افراد وارد دوران ساختار زندگی می‌شوند که در این دوران بیشتر به توسعه و تحکیم زندگی توجه می‌شود.
وی در توضیح دوران ساختار زندگی گفت: سقوط عاطفه، نگاه سود و ضرر به زندگی، خستگی روانی، حس سوء استفاده، هزینه زیاد و در نتیجه توقع بیشتر و لذت کمتر از زندگی از مشکلات این دوران است.
این کارشناس مذهبی در رابطه با درک صحیح از ازدواج در هر دوران سنی، بیان کرد: در گروه آقایان در دوران راهنمایی و دو سال اول دبیرستان نسبت به ازدواج فاقد درک و نگاهی به عنوان یک سرگرمی به مسئله ازدواج دارند، دوسال آخر دبیرستان درکی جزئی و تصور خام بدون توجه به مسائل دارند، در سنین بالاتر تا 28 سالگی نسبت به این امر توجه به مصداق و اشتیاق برای ازدواج دارند، از  28 سالگیبه بعد دچار وسواس و تردید می‌شوند و 35 سال به بالا نسبت به ازدواج بی تفاوت می‌شوند.
حسینی یمین در مورد درک بانوان از ازدواج ادامه داد: در گروه بانوان در دوران راهنمایی و دو سال اول دبیرستان نسبت به ازدواج درک جزئی و بدون توجه به مصداق و خواهان محبت هستند، در دو سال آخر دبیرستان تصمیم به محک زدن افراد می‌گیرند و توجه به مصداق دارند، در سنین بالاتر تا 28 سالگی میل به ازدواج دارند و ازدواج مورد توقع آنهاست، از 28 سالگی به بعد نسبت به این امر نگرانی دارند و  35 سال به بالا التهاب دارند.
وی بیان کرد: مرد و زن هر کدام توانایی انجام مسئولیت‌های مشخصی در ازدواج دارند؛ مسئولیت مرد‌ها تامین نیازهای عاطفی، تامین نیازهای اقتصادی زن و مسئولیت زن مدیریت خانه است.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: امروزه جوانان مجبور هستند بین تامین عاطفی و تامین اقتصادی و گذر از دوران شور عاطفی یکی را انتخاب کنند که از بزرگترین مشکلات آنهاست برای حل این مشکل، جوانان می توانند ازدواج نیمه مستقل؛ یعنی انجام عقد شرعی دائم بدون اینکه زیر یک سقف بروند، داشته باشند و خانواده ها از نظر مالی این زوج را حمایت بکنند.
حسینی یمین عنوان کرد: از فواید ازدواج نیمه مستقل تامین عاطفه و تامین جنسی بدون اینکه بچه‌دار شوند، آرامش روانی و اداره زندگی بدون تعهد سخت مخارج خانواده است البته این طرح مشکلات احتمالی نظیر جدایی در دوران عقد است این مشکل در زیر یک سقف رفتن هم هست ضمن اینکه ممکن است بچه دار هم بشوند و در ضمن قابل مدیریت است و البته باید فرهنگسازی نیز شود.
captcha