نهادینه‌شدن فرهنگ قرآن با کمک ایران در فیلیپین/ تقدیر از رایزنی فرهنگی + عکس
کد خبر: 3641281
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸
در مراسم «مهارلیکا» عنوان شد:

نهادینه‌شدن فرهنگ قرآن با کمک ایران در فیلیپین/ تقدیر از رایزنی فرهنگی + عکس

گروه بین‌الملل: رایزنی فرهنگی ایران در مانیل در مراسم فارغ التحصیلی قرآن‌آموزان دار القرآن الکریم واقع در مسجد «آبی» منطقه «مهارلیکا» به خاطر فعالیت‌های قرآنی تأثیرگذار در فیلیپین مورد تقدیر قرار گرفت.

نهادینه‌شدن فرهنگ قرآن با کمک ایران در فیلیپین/ تقدیر از رایزنی فرهنگی + عکسرایزنی فرهنگی ایران در مانیل در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی به اتفاق حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی اکبری، رئیس کالج بین المللی  المصطفی (ص) شعبه مانیل و مهدی هنر‌پرور، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در مراسم فارغ التحصیلی قرآن‌آموزان پنجمین دوره قرآنی دارالقرآن کریم  مسجد مهارلیکا واقع در حومه مانیل شرکت کردند و در بدو ورود مورد استقبال ابوبکر سالسالونا، مدیر کل فرهنگی وزارت امور مسلمین، عالم نغیب طاهر، خطیب نماز جمعه مسجد آبی و معاون امام بزرگ منطقه مسلمان‌نشین مهارلیکا، جاد جوری آراسا، مسئول امور اجرایی مسجد، استاد عبدالمنعم سلیمان، قاری بین‌المللی و رئیس دارالقرآن و استاد بیان از مدرسان قرآن کریم قرار گرفتند.

مراسم فارغ التحصیلی این دوره با شرکت دوازده نفر از بانوان و هشت نفر از آقایان قرآن‌آموز و خانواده‌های آنان و تعدادی از مسلمانان منطقه مسلمان‌نشین مهارلیکا برگزار  شد.

استاد بیان، مجری برنامه ضمن خوش آمد‌گویی به هیئت ایرانی از حمایت‌های مداوم رایزنی فرهنگی در زمینه ادامه کار دار القرآن تشکر و قدردانی و اظهار امیدواری کرد که این حمایت‌ها ادامه یابد.

سپس آقای آراسا، مسئول امور اداری مسجد آبی ضمن عرض احترام به هیئت ایرانی اظهار کرد: دارالقرآن محمد رسول الله(ص) پروژه مشترک رایزنی فرهنگی و وزارت امور مسلمین با تلاش‌های پیگیر رایزنی همچنان به کار خویش ادامه داده است و در این زمینه ضمن تشکر و تقدیر از محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی، لازم می‌دانم از حمایت‌های بی دریغ جناب محمد تنهایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز که همواره نه تنها حامی مسلمانان محله مهارلیکا بلکه حامی همه مسلمانان فیلیپین بوده‌اند، تشکر کنم.
 
مسئول امور اداری مسجد آبی فیلیپین با ارائه نسخه‌ای از کتاب 50 سال روابط دیپلماتیک و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و فیلیپین که بنا بر گفته ایشان اخیرا توسط سفیر جمهوری اسلامی به او هدیه شده است، گفت: این کتاب حاصل سخنرانی‌های فرهیختگان دو کشور است که در پی گسترش روابط دوستی میان کشور فیلیپین و ایران هستند.
وی حمایت‌های رایزنی فرهنگی از دارالقرآن کریم را نیز نمادی از نزدیکی دو ملت نامید و اظهار کرد: امروز شاهد فارغ التحصیلی تعدادی از خواهران و  برادرانی هستیم که در رده‌های سنی مختلف در این مرکز با ارزش، قرآن آموزش دیده‌اند.

پس از اتمام سخنان جاجوری، فاطمه سلیمان، منشی امور اداری دارالقرآن کریم فارغ التحصیلان را فرا خواند تا ضمن ادای احترام به هیئت ایرانی به سخنان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در مانیل گوش فرا دهند.

ضرورت اتحاد برای نشر فرهنگ قرآن

جعفری ملک ضمن تشکر از اساتید و دست اندرکاران تدریس قرآن کریم و ابراز خرسندی از حضور در مراسم فارغ التحصیلی قرآن‌آموزان اظهار کرد: به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنم که در جشن پایان دوره شما عزیزان حضور دارم. و امیدوارم همه ما دست به دست هم بدهیم تا به فرهنگ قرآنی که فرهنگ صلح و آرامش و زندگی زیبا است عمل کنیم.

وی افزود: امام رضا(ع) می‌فرماید: هرگاه انسان مسلمان در خانه قرآن بخواند، اهل آسمان آن خانه را آن طور می‌بینند که اهل دنیا ستاره درخشنده را در آسمان می‌بینند. همچنین امام رضا(ع) می فرمای‌د: زمانی که در خانه‌ای یک فرد قرآن تلاوت می‌کند، کل خانه مانند ستاره می‌درخشد و درخشنده دیده می‌شود.

رایزن فرهنگی کشورمان تصریح کرد: حالا که آموختیم این میراث پبامبر را بخوانیم و تلاوت کنیم باید بر آن مراودت کنیم، بی‌گمان تلاوت به معنای خواندن و تدبر در معنای آن و در خصوص کتاب‌های آسمانی از جمله قرآن، باید به عنوان امری روزانه انجام شود؛ زیرا خواندن و تدبر در آیات قرآن افزون بر ایجاد شناخت نسبت به هستی، فرمان‌هایی را نیز به خواننده منتقل می‌کند که بر پایه آن می‌تواند به سعادت دنیا و آخرت دست یابد و زندگی خویش را به درستی مدیریت کند. به ویژه آن که قرآن از سوی خداوندی فرو فرستاده شده که آفریدگار و پروردگار هستی و انسان است و خیر و صلاح وی را بیشتر می‌داند.

جعفری ملک با استناد به آیاتی در خصوص تلاوت آیات و اثر آن بر روی تلاوت‌کننده نیز مطالبی را ایراد کرد و در پایان ضمن تشکر مجدد از دست اندر کاران این برنامه برای همه آرزوی توفیق و برای مردم مراوی(منطقه پر تنش ودرگیر با گروه‌های داعشی) آرزوی صلح و آرامش کرد.

ابوبکر سالسالونا، مدیر کل امور فرهنگی وزارت امور مسلمین نیز که در جلسه حضور داشت، اظهار کرد: ضمن تشکر از حضور هیئت ایرانی و حمایت‌های همه جانبه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ما نیز مفتخریم که در این مراسم خجسته شرکت کنیم.

ایران؛ عامل نهادینه‌شدن فرهنگ قرآن در فیلیپین

 وی افزود: از والدین قرآن‌آموزانی که بعضا خود به یادگیری قرآن همت کرده و یا فرزندان خود را ترغیب به این اقدام شایسته و بایسته کردند، تشکر می‌کنم و لازم است عرض کنم از نقطه‌نظر وزارت امور مسلمین، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همواره سعی وافری کرده است که بهترین اقدامات را برای مسلمانان فیلیپین اجرا کند و با توجه به اینکه هدف ما توسعه اینگونه فعالیت‌های قرآنی که باعث شده جوانان و مردم مسلمان ما با آیات قرآن آشنایی پیدا کنند در این سرزمین است یک بار دیگر خرسندی وزارت امور مسلمین و دولت این کشور را نسبت به حضور جمهوری اسلامی ایران اعلام و درخواست می‌کنم ما را در توسعه پروژه فعلی مشترک‌مان یعنی دارالقرآن کریم و گشایش مراکز دیگر تعلیم قرآن یاری کنند. زیرا امکاناتی که تاکنون از سوی رایزنی فرهنگی در اختیار ما قرار داده شده است عامل تدریجی نهادینه‌شدن فرهنگ قرآن در میان منطقه مسلمان نشین مهارلیکا است که امیدواریم این پروژه گسترش یابد.
 
 حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی اکبری، رئیس کالج بین‌المللی المصطفی‌(ص) شعبه مانیل نیز طی سخنانی اظهار کرد: تفحص در آیات قرآن کریم نشان می‌دهد که پاداش قرائت قرآن در ردیف برپا کردن نماز قرار گرفته است.

وی افزود: در قرآن کریم همچنین تأکید شده است که در کنار قرائت آیات قرآن به مفاهیم این کتاب بزرگ الهی که همچون خورشیدی در مقایسه با دیگر کتب می‌درخشد توجه خاصی معطوف شود.
اکبری تأکید کرد تفحص و تحقیقات این جانب در آیات قرآن و علوم قرآنی در 30 سال گذشته نشان می‌دهد که توجه به معانی مفاهیم و کلمات قرآنی عامل روشنگری و شناخت بهتر ما از قرآن کریم است و این مطلب در گفتار رسول مکرم اسلام (ص) نیز تأکید شده است.

وی در پایان افزود: خادمین به قرآن و حاملان قرآن مورد لطف خداوند بزرگ قرار دارند.

قرآن بخشی از زندگی همه ماست

پس از اتمام سخنان رئیس کالج بین‌المللی المصطفی عالم نغیب طاهر، خطیب نماز جمعه مسجد آبی و معاون امام بزرگ منطقه مسلمان‌نشین مهارلیکا نیز طی بیانات کوتاهی ضمن حمد پروردگار بزرگ و تبریک به فارغ التحصیلان حمایت‌های مادی و معنوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی به دارالقرآن کریم را ستود و اظهار کرد: در کلام خداوند بزرگ، خواندن قرآن همواره مورد تأکید قرار گرفته و قرآن بخشی از زندگی همه ماست.

وی همچنین نقش جمهوری اسلامی ایران را در اشاعه قرآن و فرهنگ قرآنی در میان مسلمانان به ویژه مسلمانان فیلیپین ستود و افزود این گونه اقدامات موجب رضای خداوند بزرگ است.

عالم سیدی، امام بزرگ مسجد آبی و منطقه مسلمان‌نشین مهارلیکا که علی‌رغم کسالت و گذراندن دوران نقاهت بیماری در مراسم فارغ التحصیلی قرآن‌آموزان دارالقرآن کریم شرکت کرده بود تلاش های رایزنی جمهوری اسلامی ایران را در گسترش فرهنگ قرآنی ستود و برای همه دست اندرکاران آرزوی توفیق کرد.

در پایان مراسم و هنگام اهداء گواهینامه فارغ التحصیلی قرآن‌آموزان، هیئت امنای مسجد آبی و دارالقرآن الکریم از فعالیت‌های قرآنی رایزنی فرهنگی با اهداء لوح تقدیر قدر دانی و تشکر کردند.
 
در پایان گواهینامه‌های فارغ التحصیلان در فضایی معنوی و حاکی از شور و شعف قرآن‌آموزان در میان آنان توزیع شد، همچنین گروه‌های تواشیح دارالقرآن برنامه‌ای را در مدح رسول مکرم اسلام اجرا کردند و از حضار پذیرایی به عمل آمد/.

captcha