توان قرآنی نیروهای مسلح را چگونه افزایش دهیم/ دارالقرآنی مختص این نیروها راه‌اندازی شود
کد خبر: 3639219
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
نخبگان قرآنی پاسخ می‌دهند:

توان قرآنی نیروهای مسلح را چگونه افزایش دهیم/ دارالقرآنی مختص این نیروها راه‌اندازی شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: نخستین دوره مسابقات قرآن وفاق و همدلی نیروهای مسلح استان فارس با حضور 48 نفر از برترین‌های قرآنی این نیروها برگزار شد، در این گزارش نگاهی به سخنان و درخواست‌های آنان برای ارتقای توان قرآنی نیروهای مسلح داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، نخستین دوره مسابقات قرآن وفاق و همدلی نیروهای مسلح استان فارس به‌ میزبانی وزارت دفاع طی روزهای 13 و 14 شهریورماه برگزار شد.

این مسابقات با حضور 48 نفر از برترین‌های قرآنی نیروهای مسلح استان فارس و در 4 رشته حفظ 5 و 10 جزء، قرائت تحقیق و ترتیل برگزار شد و در پایان 12 نفر به عنوان برگزیدگان این مسابقات معرفی و تجلیل شدند. در این گزارش نگاهی به سخنان و درخواست‌های این نخبگان قرآنی نیروهای مسلح داریم.

سطح مسابقات قرآن نیروهای مسلح فارس از حد انتظار هم بالاتر بود

محمد بهرامی‌شاد، نفر اول رشته قرائت تحقیق از سپاه فجر فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا با بیان اینكه مسابقات مذكور بیشتر از انتظار ما بود، گفت: با توجه به اینكه این مسابقات نخستین دوره در سطح نیروهای مسلح استان بود، من فكر نمی‌كردم كه چنین استعدادهایی در بقیه یگان‌های نظامی و انتظامی فارس وجود داشته باشد.

نكته مهم این مسابقات وفاق و همدلی نیروهای مسلح بود

وی سطح مسابقات را بسیار خوب ارزیابی كرد و گفت: به واسطه این مسابقات بسیاری از نخبگان قرآنی سایر رده‌های نظامی استان فارس را شناختیم و با یكدیگر آشنا شدیم؛ لذا نكته مهم این مسابقات وفاق و همدلی بود كه میان نیروهای مسلح استان برقرار شد.

دارالقرآنی ویژه نیروهای مسلح فارس راه‌اندازی شود

بهرامی‌شاد با یادآوری اینكه 6 سال است كه در مسابقات قرآن نیروهای مسلح در سطح كشور شركت می‌كند، به ارائه پیشنهادی برای ارتقای سطح قرآنی نیروهای مسلح پرداخت و گفت: پیشنهاد می‌كنم كه یك دارالقرآن ویژه نیروهای مسلح در استان فارس راه‌اندازی شود تا تمام نیروهای قرآنی یگان‌های مختلف نیروهای مسلح بتوانند از این مركز استفاده كنند و مسلماً این كار باعث رشد و ارتقای سطح قرآنی نیروهای مسلح خواهد شد.

تعداد محافل قرآنی خود را بیشتر كنیم

این قاری برجسته استان فارس در پایان همچنین برپایی مسابقات قرآن به تنهایی را برای جذب افراد به سوی فعالیت‌های قرآنی كافی ندانست و گفت: برای این كار باید تعداد محافل قرآنی خود را بیشتر كنیم و این تعامل هم میان یگان‌های مختلف نیروهای مسلح برقرار شود به عنوان مثال من برای محفل انس با قرآن در ارتش بروم و یا قاری برجسته ارتش نیز برای تلاوت در محفل انس با قرآن به سپاه بیاید.

سیدمهدی شفاعتیان،‌ نفر اول رشته حفظ 10 جزء از وزارت دفاع نیز به خبرنگار ایكنا گفت: من دو ماه پیش در مسابقات سراسری نیروهای مسلح در كل كشور شركت كردم و افرادی كه آنجا بودند را در این مسابقات دیدم یعنی بسیاری از نخبگان قرآنی نیروهای مسلح كشور از استان فارس هستند لذا سطح این مسابقات نیز دست كمی از مسابقات کشوری نداشت.

فارس قطب حفظ قرآن کشور می‌شود

وی با یادآوری اینكه استان فارس كم كم به قطب حفظ قرآن كشور تبدیل می‌شود، ظرفیت‌های مختلف استان را در این باره یادآور شد و گفت: بحمد الهی مجتبی فردفانی، نفر اول رشته حفظ كل قرآن مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی از استان فارس بود، ضمن اینكه مؤسسه بیت‌الاحزان نیز در این زمینه اقدامات بسیار فاخری انجام می‌دهد كه از جمله آن پرورش افرادی نظیر فردفانی است.

اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی بیت‌الاحزان

شفاعتیان با بیان اینكه هم‌اكنون به‌همت مؤسسه بیت‌الاحزان افراد بسیاری از نقاط مختلف دنیا برای حفظ قرآن به فارس می‌آیند، گفت: مسلماً نیروهای مسلح هم می‌تواند از این همه ظرفیت‌های قرآنی استان استفاده كند.

مسئولان از تشویق نخبگان قرآنی غافل نشوند

این حافظ قرآن كریم همچنین برگزاری مسابقات قرآن را عاملی جهت ترغیب افراد به سمت حفظ قرآن دانست و از مسئولان درخواست كرد تا رونق بیشتری به محافل و مسابقات قرآن بدهند ضمن اینكه از تشویق نخبگان قرآنی نیز غافل نشوند زیرا همین موجب جذب سایر افراد به عرصه فعالیت‌های قرآنی می‌شود.

هدف شركت در مسابقات برد و باخت نیست

وی با یادآوری اینكه 25 سال در عرصه فعالیت‌های قرآنی تلاش كرده است، گفت: من 4 سال است كه در مسابقات قرآن وزارت دفاع شركت می‌كنم و به حمد الهی انگیزه بسیاری برای رقابت با سایر افراد در این مسابقات برای من ایجاد شده است البته هدف برد و باخت در مسابقات نیست و قطعاً بالاتر از این‌هاست اما مشوق و محركی برای حركت در این مسیر نیز لازم است.

محمدعلی نعمت الهی، نفر دوم رشته قرائت تحقیق از نیروی هوایی ارتش هم به خبرنگار ایكنا گفت: مسابقات خوب بود و سطح آن از توقعی كه داشتیم بالاتر بود و امید است كه سال‌های آینده به همین كیفیت و بلكه بهتر برگزار شود.

كرسی‌های تلاوت ماهانه یا فصلی ویژه قاریان برجسته فارس برگزار شود

وی پیشنهاد داد تا كرسی‌های تلاوت قرآن بیشتری برای قاریان برجسته فارس برگزار شود كه البته شكل كلاس آموزشی و رفع اشكال نداشته باشد اما در عین حال شركت‌كنندگان این كرسی‌ها نیز مشخص باشند.

نعمت‌الهی ادامه داد: این كرسی‌ها می‌تواند به‌صورت ماهیانه یا فصلی در یكی از اماكن مذهبی اعم از حرم علی‌بن حمزه(ع)، حرم شاهچراغ(ع) و غیره برگزار شود تا قاریان دور هم جمع شوند و تلاوت كنند و عموم مردم هم بتوانند به این تلاوت‌ها گوش كنند و این مسئله مسلماً تأثیر بسیاری در ارتقای سطح قرآنی استان خواهد داشت.

وزارت دفاع با كمترین نقص و بیشترین حسن مسابقات قرآن را برگزار كرد

محمدسعید اژدری، رتبه سوم رشته قرائت ترتیل از سپاه فجر فارس هم به خبرنگار ایكنا گفت: مسابقات بسیار خوب و عالی بود؛ معمولاً همیشه اولین‌ها نواقصی دارد اما این مسابقات در وزارت دفاع با كمترین نقص و با بیشترین حسن برگزار شد.

وی، نیز مانند سایر دوستانش پیشنهاد تشكیل یك مركز قرآنی مختص نیروهای مسلح و خانواده‌های آنان را در استان داد و گفت: نهادی می‌تواند متولی این كار شود و مسلماً این كار تأثیر بسزایی در ارتقای سطح قرآنی نیروهای مسلح ما خواهد داشت.

این مسابقات 100 درصد توان قرآنی نیروهای مسلح فارس نبود

اژدری همچنین این نكته را یادآور شد كه این مسابقات 100 درصد ظرفیت و توان قرآنی نیروهای مسلح فارس نبود چرا كه برخی از نخبگان قرآنی نیروهای مسلح هم‌اكنون یا در مأموریت و یا در مسابقات سراسری قرآن اوقاف در ارومیه به سر می‌برند و این مسابقات تنها 50 درصد توان قرآنی نیروهای مسلح فارس بود و اگر آن‌ها هم در این مسابقات شركت كرده بودند، مسلماً باز هم سطح مسابقات بالاتر از این‌ها بود.

captcha