دموکراسی در جوامع اسلامی در بستر فرهنگ و نظام حقوقی اسلام پدید می‌آید
کد خبر: 3627128
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
حجت‌الاسلام ستوده:

دموکراسی در جوامع اسلامی در بستر فرهنگ و نظام حقوقی اسلام پدید می‌آید

گروه اجتماعی: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: دموکراسی در جوامع اسلامی در بستر فرهنگ و نظام حقوقی اسلام پدید می‌آید و حکومت مشروعیت خود را براساس مفاهیم اسلامی از مردم اخذ می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، حجت‌الاسلام مهدی ستوده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل روز گذشته 14مردادماه درگفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: مردم‌سالاری دینی، دموکراسی متناسب با فرهنگ و تمدن اسلامی است که براساس به رسمیت شناختن حقوق اجتماعی و سیاسی مردم شکل می‌گیرد.
وی گفت: دموکراسی در جوامع اسلامی در بستر فرهنگ و نظام حقوقی اسلام پدید می‌آید و حکومت مشروعیت خود را براساس مفاهیم اسلامی از مردم اخذ می‌کند زیرا مردم حق حاکمیت را که از‌ آن خداست و او آن را به بشر سپرده است به حاکم یا هیأت حاکمه تفویض می‌کنند تا براساس مقررات اسلامی آن را اعمال کند. 
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: در مقابل، مبانی مشروعیت حکومتی یکی از نمونه‌های حقوق بشر اسلامی است و در اندیشه اسلامی، حکومت امانتی است که انسان یا انسان‌هایی آن را به‌عهده می‌گیرند و بدیهی است پذیرش این امانت می‌تواند از طریق نصب الهی باشد چنان‌که در انبیا و ائمه تحقق پیدا کرد و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز برای ولی فقیه پیش‌بینی شده است.
حجت الاسلام ستوده با اشاره به اشتراک و افتراق حقوق بشر در حقوق بشر غربی و اسلامی، افزود: تفاوت آشکار در مفاهیم و مبادی تصوری و تصدیقی در دو نظام حقوقی بشر به معنای عدم‌قلمرو مشترک نیست و بسیاری از مصادیق حقوق بشر که در اعلامیه حقوق بشر مورد تأکید قرار گرفته در حقوق اسلامی نیز مورد تأکید بوده و حق حیات، تمامیت حیثیت و ممنوعیت ورود به حریم خصوصی، حق عدالت و محیط زیست از جمله حقوق مشترک بین حقوق بشر اسلامی و غربی است.
وی با بیان اینکه از منظر اسلامی، عدالت مهم‌ترین آرمان اجتماعی بشر است، ادامه داد: عدل محصول تدبیر و سیاست اجتماعی است «العدل سائس عام»؛ بدین جهت خداوند مؤمنان را به اجرای آن فراخوانده است «یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله» و پیامبر اکرم(ص) به حکم عدالت مأمور شده است «... و ان حکمت فاحکم بینهم بالقسط ان‌الله یحب المقسطین» و اصولاً عدالت از اهداف رسالت انبیا تلقی شده است؛ «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط» عدالت از مقاصد تعلیمات الهی برای حیات اجتماعی بشر و از حقوق آرمانی بشر به شمار می‌آید لذا باید آن را از اصول و قواعدغیرقابل تغییر و ثابت دانست.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بیان کرد: موضوع حقوق بشر، همواره از زمان پیدایش انسان مسئله مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی و استیفای حقوق ستمدیدگان و حمایت از مظلومان مورد توجه بشر بوده است و تاریخ نشان می‌دهد افرادی که از حقوق طبیعی خویش محروم شده‌اند برای دستیابی و استیفای حقوق ستمدیدگان و حمایت از مظلومان، مجاهدت‌های بسیاری کرده‌اند.
captcha