جشنواره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز کردستان برگزار می‌شود
کد خبر: 3622095
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶

جشنواره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز کردستان برگزار می‌شود

گروه فرهنگی: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان به راه‌اندازی انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان اشاره کرد و گفت: این انجمن از سال گذشته در استان راه‌اندازی شده است و در 26 مرداد‌ماه جاری هم دومین دوره جشنواره آن را برگزار خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، اسماعیل احمدی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان شامگاه شنبه، 31 تیرماه در جلسه انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی استان که در سالن شهدای گمنام برگزار شد، اظهار کرد: تعیین تکلیف زمین در نظر گرفته شده برای کتابخانه عمومی مرکزی یکی از مصوبات جلسه قبل بود که متاسفانه هنوز این مسئله مورد مناقشه بین اداره غله و اداره کتابخانه‌های عمومی استان است.

وی افزود: علیرغم بخشنامه دولتی و وجود مصوبه شورای تأمین استان مبنی بر حل و فصل این اختلاف در دولت و خودداری از پیگیری آن در محاکم قضایی، اما متأسفانه هنوز پرونده آن در محاکم قضایی مفتوح است و نه در دولت و نه در دستگاه قضا نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان عنوان کرد: مقداری از تجهیزات ما از سال گذشته در مِلک واقع در این زمین انبار شده که متأسفانه بر روی درب آن قفل زده‌اند و اجازه دسترسی به املاک خود را هم نداریم.

وی با بیان اینکه بحث کتابخانه مرکزی به چالشی جدی تبدیل شده است، بیان کرد: پرونده این کتابخانه مسکوت مانده است و این مسئله باعث شده که حتی نتوانیم برای آن اعتبارات لازم را هم بگیریم که نیازمند اتخاذ تدبیرات لازم است.

احمدی در ادامه به پروژه کتابخانه ناحیه منفصل شهری نایسر هم اشاره و تصریح کرد: در این ناحیه که حدود 80 هزار نفر سکونت دارند متاسفانه هیچ مکان فرهنگی و هنری وجود ندارد و احداث مکانی همچون کتابخانه در این ناحیه از جهات مختلفی دارای اهمیت است.

وی با اشاره به پیشرفت 23 درصدی پروژه کتابخانه نایسر، عنوان کرد: با احداث این کتابخانه در نایسر، حدود 20 نفر از تحصیلکردگان دانشگاهی به استخدام این مجموعه درخواهند آمد و همچنین این مکان ظرفیت خوبی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، پروژه کتابخانه سراب قامیش را نیز یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام برشمرد و گفت: این پروژه حدود 63 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که نیازمند حمایت مسئولان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شش پروژه در دست احداث در استان داریم، گفت: پروژه کتابخانه قروه هم یکی دیگر از پروژه‌های مذکور است که پیشرفت خوبی دارد و در صورت تزریق اعتبارات لازم تا یک الی یک سال و نیم به اتمام خواهد رسید.

وجود 3 کتابخانه بزرگ در سنندج

احمدی در ادامه با اشاره به اینکه در شهر سنندج سه کتابخانه بزرگ وجود دارد، اعلام کرد: هرکدام از این کتابخانه‌ها حدود 2 هزار و 500 نفر عضو دارند که ظرفیت آنها تکمیل شده است.

وی همچنین گفت: قرار بود که شهرداری 2 دستگاه اتوبوس را برای مناطق حاشیه که دسترسی کمتر به کتابخانه دارند مناسب سازی کند که تاکنون این امر هم محقق نشده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، در ادامه عنوان کرد: در بخش‌های کلاترزان، حسین آباد و سیروان انجمن کتابخانه‌های عمومی وجود ندارد، به همین دلیل مکانی برای راه اندازی کتابخانه نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شایسته نیست که منطقه‌ای همچون شویشه فاقد کتابخانه باشد، افزود: اگر انجمن کتابخانه‌های عمومی در این مناطق شکل بگیرد کتابخانه هم راه اندازی خواهد شد.

احمدی در بخشی دیگر از سخنان خود به راه اندازی انجمن خیرین کتابخانه ساز استان اشاره و تصریح کرد: این انجمن از سال گذشته در استان راه اندازی شده است و در 26 مرداد ماه جاری هم دومین دوره جشنواره آن را برگزار خواهیم کرد.

وی همچنین به برگزاری هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره و عنوان کرد: دو سال است که این جشنواره در استان کردستان هم برگزار می‌شود که سال گذشته یک هزار و 200 نفر شرکت کننده داشتیم و امسال حدود 3 هزار نفر در این مسابقه مشارکت کرده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان گفت: این مسابقه با موضوع ادبیات دینی و در سه رنج سنی برگزار می‌شود که سال گذشته در استان 21 خانواده و امسال هم 119 خانواده در این مسابقه شرکت کرده‌اند.

وی در پایان از فرسوده بودن فضای کتابخانه‌های عمومی استان انتقاد کرد و یادآور شد: عمر ساختمان‌های کتابخانه‌های استان بالای 25 سال و در حدود 40 سال است که با هر بار بارش باران آسیب‌های جدی به این ساختمان‌ها وارد می‌شود و ما متضرر می‌شویم.

captcha