انتقال غیرمستقیم مفاهیم قرآنی در شلوغ‌ترین بخش نمایشگاه
کد خبر: 3605433
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹

انتقال غیرمستقیم مفاهیم قرآنی در شلوغ‌ترین بخش نمایشگاه

گروه فعالیت‌های قرآنی: بخش کودک و نوجوان در نمایشگاه قرآنی با مساحتی بالغ بر 2200 متر مربع یکی از گسترده‌ترین بخش‌های نمایشگاه قرآن است. در این بخش فعالیت‌های متنوعی از مسابقه در بخش‌ها و رشته‌های مختلف اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، با زدن گشتی کوتاه در نمایشگاه قرآن خیلی زود متوجه خواهی شد که شلوغ ترین بخش نمایشگاه قرآن جایی جز بخش کودک و نوجوان نیست، اصلاً هرجا که کودک هست نشاط و سرزندگی و شادی و شعف که چاشنی همه اینها سروصداست هم وجود دارد. سروصداهایی که چندسالی می شود به یمن مجریان تلویزیونی «جیغ و دست و هورا» هم به آن اضافه شده است.
بخش کودک و نوجوان در نمایشگاه بیست و پنجم توسط خود معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد مدیریت می شود و مانند سال های گذشته خبری از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در این بخش نیست.
این بخش که با 2200 متر مساحت یکی از بزرگ ترین بخش های نمایشگاه قرآن است، به دو قسمت کودکان و نوجوانان تقسیم شده است و در هر کدام از این دو قسمت، مربیانی مشغول آموزش مقدماتی برخی هنرها با محوریت قرآن به مراجعه کنندگان هستند.
با مراجعه به این بخش که در سمت راست بخش انتهایی مصلی جایابی شده است، اولین چیزی که به ذهن می رسد خالی بودن دیواره های بخش از هر نوع نقش و نگار و تزئین و غرفه آرایی است.
بنابراین اولین سوالی که از جلیل صادقی زاده، مدیر کمیته کودک و نوجوان، می پرسم، همین موضوع خالی بودن دیواره های بخش از هر گونه تزئین است، که می گوید: این بخش به این خاطر آرایش نشده است تا آثاری که توسط کودکان و نوجوانان در طول برپایی نمایشگاه تولید می شود را به مرور بر روی دیواره ها نصب کنیم. یعنی غرفه آرایی بخش توسط آثار کودکان خواهد بود. اعتقاد ما بر این است که زیبایی باید توسط خود بچه ها خلق شود.
وی در ادامه صحبت های خود می افزاید: اگر می خواهیم کار قرآنی انجام دهیم، بهترین زمان، همین دوران کودکی و نوجوانی است. اگر می خواهیم از این سنین شروع کنیم پس باید توجه ویژه ای صورت بگیرد، خوشبختانه این نگاه و این توجه وجود دارد و سال به سال بر این توجه افزوده می شود. ما انتظار نداریم که کل نمایشگاه برای کودکان باشد، در همین حد هم بتوانیم خدمتی ارائه دهیم باعث خوشحالی خواهد بود.
انتقال غیرمستقیم مفاهیم قرآنی در شلوغ‌ترین بخش نمایشگاه
مدیر کمیته کودک و نوجوان در ادامه در مورد سایر فعالیت های این بخش تصریح می کند: با توجه به اینکه فعالیت های بخش بسیار گسترده است شاهد غرفه های متعددی در اینجا هستیم. در وسط بخش شش غرفه به شکل عدد هشت‌ضلعی طراحی شده است که هر کدام از آنها دو فعالیت و هنر از قبیل خوشنویسی، تذهیب، نقاشی، تایپوگرافی و ...را به کودکان و نوجوانان آموزش می دهند. در قسمت مربوط به نوجوان نیز کارگاه های آموزشی و نیز برگزاری مسابقات در نظر گرفته شده است.
صادقی زاده با اشاره به برگزاری مسابقات متعدد برای کودکان و نوجوانان در این بخش، می گوید: در این بخش مسابقاتی همچون خاطره نویسی، داستان نویسی و ... نیز در نظر گرفته شده است که بعد از دریافت آثار و داوری شدن آنها بعد از پایان نمایشگاه، نفرات برتر معرفی و تجلیل خواهند شد.
وی یکی از بخش های ویژه نمایشگاه امسال را مسابقه عکاسی ویژه کودکان و نوجوانان عنوان و بیان می کند: کودکان و نوجوانانی که به همراه والدین به نمایشگاه قرآنی می آیند می توانند، از زیبایی ها و صحنه های جذاب نمایشگاه عکس گرفته و برای ما ارسال کنند و در مسابقه شرکت کنند.
بخش تصویرگری قصص قرآنی مسابقه دیگری است که در بخش کودک و نوجوان شاهد آن خواهیم بود، صادقی زاده در مورد این مسابقه نیز می گوید: این مسابقه به صورت جشنواره ای برگزار می شود، در جریان برپایی نمایشگاه فراخوان این جشنواره اعلام می شود تا نوجوانان در آن شرکت کنند. در پایان نمایشگاه و پس از داوری جوایزی به نفرات برتر اهدا خواهد شد.
مدیر کمیته کودک و نوجوان خاطرنشان می کند: در قسمت مربوط به نوجوانان علاوه بر برگزاری مسابقات مختلف، شاهد برگزاری کارگاه های متعددی در طول برپایی نمایشگاه هستیم. سعی ما بر این است که تمام برنامه هایی که در بخش کودک و نوجوان اجرا می شود، انتقال مفاهیم قرآنی از راه غیر مستقیم را به دنبال داشته باشد. یعنی اگر مسابقه ای برگزار می شود یک پیامی در آن نهفته است. از طریق این مسابقه و بازی و سرگرمی پیام را انتقال می دهیم، حتی اگر نمایش هست قصص قرآنی، داستان های قرآنی و ... است که توسط افراد نخبه این کار اجرا می شود.
صادقی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان می کند: قرار نیست کودک و نوجوان در اینجا صددرصد یک هنر را آموزش ببیند، بلکه این کودک با هنری خاص آشنا شده و بخشی از مقدمات آن را نیز فرا می گیرد تا پس از خروج از نمایشگاه به دنبال یادگیری آن با محوریت قرآنی باشد.
وی در ادامه ابراز می کند: همچنین در این بخش بحث مشاوره دینی، اخلاق در زندگی و چگونگی مانوس شدن با  قرآن و برقراری ارتباط با آن نیز به والدین آموزش داده می شود.
مدیر کمیته کودک و نوجوان در پایان اضافه می کند: امیدوارم خانواده ها این فرصت بسیار خوبی که برای کودکان به وجود آمده است را از دست ندهند. مطمئن هستم یک بار بازدید از نمایشگاه باعث جذب آنها به فعالیتها و به نمایشگاه قرآن خواهد شد. در نهایت نیز باید این را بگویم که هدف ما این است که کسی که مراجعه می کند و خارج می شود پیامی را دریافت کرده باشد و بی هدف کاری را انجام نداده باشد که امیدواریم به این نتیجه هم دست یابیم.
captcha