هویت معماریِ امروز به تصویر كشیده می‌شود
کد خبر: 3583789
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
در راستای برگزاری مسابقه عكاسی «هویت در معماری»؛

هویت معماریِ امروز به تصویر كشیده می‌شود

گروه هنر: علی فروزانفر گفت: مسابقه عكاسی «هویت در معماری» با هدف به چالش كشیدن معماری امروز از جنبه فرهنگی و معرفی عناصری كه امروز در معماری ما اغتشاش‌زا یا هویت‌زا هستند برگزار می‌شود؛ همچنین نگاه به عناصری كه در معماری گذشته وجود داشته و امروز در معماری معاصر مورد غفلت قرار گرفته از دیگر اهداف این مسابقه عكاسی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، علی فروزانفر، مدیر مركز معماری اسلامی حوزه هنری و داور مسابقه عكاسی «هویت در معماری» هدف از برگزاری این مسابقه را به چالش كشیدن معماری امروز از جنبه فرهنگی دانست و گفت: عنوان «هویت در معماری» با مفهوم مسابقه رابطه تنگاتنگی دارد؛ چراكه یكی از حلقه‌های مفقوده معماری معاصر موضوع هویت و فرهنگ بومی است. هدف از این مسابقه آن است كه موضوع هویت در معماری را به چالش بكشد و از زاویه نگاه‌های مختلف به این موضوع نگریسته شود. به‌ صورت عام، همه معتقدند كه عناصر تأثیرگذار در موضوع هویت می‌تواند شامل موضوعاتی چون زمان، تاریخ، فرهنگ بومی و سنت‌ها باشد كه به‌ عنوان برخی از عناصر و مواد كالبدی برای شكل‌گیری یك فرم و یك اثر معماری و یا تجسمی لازم است. هدف از برگزاری این مسابقه آن است كه معماری امروز از جنبه فرهنگی مورد چالش قرار گیرد و عناصری كه امروز در معماری ما اغتشاش زا یا هویت‌زا هستند به نمایش گذاشته شوند یا آنكه عناصری كه ما در معماری گذشته داشتیم و امروز در معماری معاصر مورد اغفال قرار گرفته به تصویر كشیده شود.

وی به‌ عنوان یكی از داوران مسابقه به تشریح معیار اصلی خود جهت انتخاب آثار برگزیده پرداخت و گفت: شاخص‌های مختلفی برای این‌كه یك اثر برگزیده شود وجود دارد. از نظر من استفاده از عناصری كه ما را یاد یك خاطره یا اثر تكرار شونده در تاریخ بیندازد بسیار مهم است؛ چراكه وقتی ذهن یادآور مفهوم هویت باشد، ناخودآگاه قسمتی از خاطرات فرهنگی گذشته را تداعی می‌كند. بدین‌جهت این موضوع از نظر من یادآور هویت در یك اثر هنری است و جای تأمل دارد.

فروزانفر در مقایسه میان عكس‌های مربوط به بناهای تاریخی و بناهای معاصر، افراط و تفریط را در استفاده از معماری گذشتگان در بناهای امروزی تعیین‌كننده دانست و ادامه داد: تكرار تاریخ هیچ‌گاه نكته مثبتی نبوده است، اما اگر اثر هنری نشان از سابقه تاریخی و هویت داشته باشد و در حقیقت نشانگر تداوم اثر هنری در طول تاریخ و ماندگاری باشد بسیار نكته مثبتی است. قضاوت در مورد یك اثر تاریخی و امروزی مثل حركت كردن بر لبه تیغ است؛ چراكه ممكن است دچار افراط شویم و به دنبال تكراری عینی تاریخ باشیم و در مقابل با نگاه تفریطی خود یك اثر هنری را به شكلی احداث كنیم كه بگوییم هیچ ارتباطی با گذشته نداشته باشد؛ درصورتی‌كه این مسابقه به دنبال آثار معماری است كه امروزی باشد؛ بدین معنا كه مناسب با نیازهای جامعه و سلیقه امروز مردم در قرن بیست‌ویكم و قرن چهاردهم شمسی بوده و در عین‌ حال ریشه در هویت و تاریخ داشته باشد.

وی در پایان گفت: از همه شركت‌كنندگان در این مسابقه درخواست می‌كنم ایام عید را فرصت مناسبی بدانند؛ چراكه كشور ما كشور پهناوری است با گونه‌های مختلف فرهنگی. كافی است دوربین‌های ساده خودشان را همراه داشته باشند تا بتوانند به‌راحتی بهترین آثار را خلق كنند و در این مسابقه با به تصویر كشیدن بهترین جلوه‌های معماری هویتی، به معرفی بصری معماری با هویت در كنار مركز معماری اسلامی حوزه هنری قرار گیرند.

مسابقه عكاسی معماری با موضوع «هویت در معماری» به همت مركز معماری اسلامی حوزه هنری برگزار می‌شود. مهلت ارسال آثار تا هفدهم فروردین سال 96 است. علاقه‌مندان می‌توانند متن كامل فراخوان را از سایت  www.irac.ir دریافت كنند. 
captcha