کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در شیراز آغاز به‌كار كرد
کد خبر: 3575699
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱

کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در شیراز آغاز به‌كار كرد

گروه اجتماعی: آئین افتتاح چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران با محوریت بررسی سیر تحول معماری و شهرسازی در استان فارس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران با محوریت بررسی سیر تحول معماری و شهرسازی در استان فارس امروز، 30 بهمن‌ماه در محل ارگ کریم خان در شیراز و با حضور معاون گردشگری و امور زائرین استاندار فارس، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، رؤسای دانشگاه‌های هنر و معماری، اساتید دانشگاه، دبیر علمی و اجرایی کنگره و دانشجویان حوزه میراث فرهنگی، هنر و معماری برگزار شد.

مصیب امیری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس در این مراسم گفت: ارگ کریم‌خانی به دلیل دارا بودن ارزش بالای تاریخی و قرار گیری در مجموعه با ارزش زندیه، به عنوان محل برگزاری این رویداد مهم انتخاب شده است که مسلماً محدودیت‌های کالبدی و تاریخی این بنا بر کیفیت برگزاری کنگره و ارائه پنل‌ها تأثیر خواهد داشت.

وی اظهار كرد: استان فارس با 4 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو و 3000 اثرتاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و 50 پرونده در فهرست میراث ناملموس فارس جز استان‌های پیش‌رو در اهمیت به آثار تاریخی و حفظ و صیانت از میراث فرهنگی در کشور بوده است .

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس همچنین در خصوص تهیه پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس گفت: با 3 سال کار پژوهشی و کارشناسی پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس که از فیروزآباد شروع می‌شود و تا بیشاپور و سروستان ادامه دارد و مجموعه‌ای وسیع از معماری کهن استان فارس در آن نهفته است تهیه و ماه گذشته برای ثبت در فهرست آثار جهانی به یونسکو ارسال شد.

امیری در ادامه به اهمیت برگزاری چهارمین دوره برگزاری کنگره بعد از یک دهه تعویق در سال جاری در سراسر استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: در این کنگره تلاش شده است تا با برگزاری پنل‌های تخصصی با موضوعات متنوعی نظیر بافت تاریخی و چالش‌های آن، گردشگری تاریخی و فرهنگی، شهرسازی زندیه، مروری بر تاریخ باستان‌شناسی فارس، بررسی تاریخ شهرهای جنوبی استان، باغ‌های تاریخی، معماری معاصر و... فرصتی برای شناخت هر چه بیشتر و جریان‌سازی در حوزه حفاظت و توجه به حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی در استان فراهم شود.

مدیركل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: از دیگر برنامه‌های جانبی این کنگره می‌توان به برگزاری 26 پنل تخصصی باستان شناسی، معماری، شهرسازی و مرمت با حضور اساتید برجسته معماری و شهرسازی 7 دانشگاه مطرح استان فارس، برپایی نمایشگاه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی هنرهای سنتی، مسابقه عکاسی، اجرای یک سازه سنتی آجری در محور ورودی ارگ کریم خان توسط دانشجویان دانشگاه هنر شیراز، بازدید اعضای پنل‌ها و شرکت‌کنندگان به همراه عکاسان و خبرنگاران از بافت تاریخی و آثار ارزشمند آن اشاره كرد.

وی همچنین از ارسال 60 مقاله به دبیرخانه کنگره و پذیرش 36 مقاله توسط داوران راهیابی 8 مقاله به بخش ارائه به صورت سخنرانی خبر داد و ابراز امیدواری كرد كه با برگزاری این رویداد ارزشمند در استان شاهد توجه دستگاه‌های اجرایی به موضوع میراث فرهنگی باشیم و بتوانیم آشنایی بشتر و بهتر با ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی نهفته در شهرها و دیگر سکونتگاه‌های زیستی مانند روستاها را فراهم کنیم.

captcha