تورق خاطرات زندانی انقلابی كه خود زندان‌بان شد/ داستان عزیز مصر تكرارشدنی است
کد خبر: 3571792
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷

تورق خاطرات زندانی انقلابی كه خود زندان‌بان شد/ داستان عزیز مصر تكرارشدنی است

گروه اجتماعی: اصغر تراب‌پور معروف به حاج مجید، یكی از پیشكسوتان انقلابی شیراز است كه خاطرات مبارزاتش را در آن دوران برای ما بازگو می‌كند اما داستان او چیزی شبیه داستان عزیز مصری است كه خداوند در قرآن كریم بیان كرده است. زندانی كه به واسطه عنایت خداوند، راه عزت را چنان طی می‌كند كه رئیس زندان‌های سه استان جنوبی كشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، اكنون سال‌های سال است كه مردم ایران اسلامی دو بهار را در طول سال تجربه می‌كنند. یكی بهار طبیعت و دیگری بهار دل‌های عاشقان و مشتاقان مكتب عشق و آزادگی. همان مكتبی كه نشئت گرفته از خون‌های پاكی است كه در روز عاشورا بر روی خاك بهشت روی این زمین ریخته شد.

چه بسیار مشتاقان و سرگشتگانی كه برای دستیابی به بهار آزادی، در زمستان‌های سخت و سرد و تاریك دوران ستمشاهی با دست خالی اما با هزاران امید و آرزو مبارزه كردند چرا كه به كلمه به كلمه آیات وحی ایمان راسخ داشتند آنجا كه خداوند فرمود «...إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ...؛ ... اگر خدا را یارى كنید یاریتان مى ‏كند...» (آیه 7 سوره محمد).

چه خون‌های فراوانی بر در و دیوارهای این شهر ریخته شد. غوغا و بلوایی به پا بود همگان یك چیز می‌خواستند و آن آزادی و مردم‌سالاری دینی بود. آنان كسانی بودند كه دیگر تاب حضور و حكومت بیگانگان در كشورشان را برنداشتند و تنها چیزی كه می‌خواستند دستیابی به عزت و سربلندی بود كه از اجداد و نیكان آن‌ها به ارث رسیده بود.

عزتمندی و دين‌مداری؛ دو خصلت هميشگی ايرانيان

با نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب ایران اسلامی دو چیز را به خوبی می‌توانیم دریابیم كه همواره در میان مردمان آن وجود داشته و باید وجود داشته باشد در غیر این صورت این ملت می‌خروشد. یكی عزتمندی و اقتدار و دیگری پایبندی به اسلام و مكتب آزادگی كه از طریق پیامبر(ص) و خاندان پاكش و به خصوص عالم آل محمد حضرت امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به ایرانیان عرضه شد.

این خصلتی است كه در میان تمام اقوام و عشیره‌ها و طایفه‌های این مملكت سرافراز وجود دارد و وجب به وجب این خاك بوی آزادگی و شرافت می‌دهد. چنانچه مشاهده كردیم در زمان انقلاب تمام ملت ایران از هر قوم و قبیله‌ای و در تمام شهرها خروشیدند. مبارزه در تمام شهرها بر علیه رژیم ستمشاهی وجود داشت.

شیراز نیز یكی از كلان‌شهرهایی بود كه در آن موج انقلابی‌گری در زمانی كه بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی فراخوان داد، خروشید. داستان‌ها و خاطرات فراوانی را از پیشكسوتان انقلابی و كسانی كه در آن برهه به مبارزه پرداختند تاكنون شنیده‌ایم اما گاهی اوقات شنیدن برخی از این داستان‌ها چنان جذابیتی دارد كه باید بارها و بارها تكرار شوند.

گرچه بسیاری از پیشكسوتان انقلابی برای دفاع از این انقلابی كه با جان و دل به دست آورده بودند در 8 سال دفاع مقدس راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شدند و بسیاری از آنان شهید، جانباز، آزاده و مجروح شدند اما راه آنان ادامه دارد.

در ادامه این گزارش به سراغ یكی از پیشكسوتان انقلابی شهر شیراز می‌رویم، كسی كه همچنان در میان مردم شیراز و بلكه استان فارس بسیار محبوب است چرا كه راهی كه او از قبل از انقلاب انتخاب كرده بود، همچنان ادامه داشته و هیچگاه از مسیر خود كوچكترین انحرافی نداشته است. آری! او همچنان یك انقلابی اصیل و یك مبارز مسلمان است كه تا آخرین لحظه عمر در این راه تلاش می‌كند.

اصغر تراب‌پور معروف به حاج مجید، مدیر ستاد مردمی دیه استان فارس است. مردی آرام و متین و بسیار خوشرو كه با مهربانی هرچه تمام‌تر با ما برخورد كرد. در تمام طول مصاحبه لبخند از لبانش تكان نمی‌خورد و چنان با شور و شعفی از خاطراتش برای ما سخن می‌گفت كه ما را به وجد می‌آورد.

تورق خاطرات زندانی انقلابی كه خود زندان‌بان شد/ داستان عزیز مصر تكرارشدنی است


از خاطرات آن دوران برای ما بگویید و اینكه چگونه فعالیت می‌كردید؟

من ابتدا میلاد این انقلاب را به همگان تبریك می‌گویم و امیدوارم كه این خاطرات راه روشنی را برای نسل‌های آینده روشن كند تا آنان بدانند ایران چه بود و مردم آن چه زجری می‌كشیدند و زیر سلطه چه كسانی بودند و اكنون این ملت كجاست و به حدی رسیده است كه اربابان قبلی آن‌ها در دوران ستمشاهی پروژه‌های مختلفی را در قالب ایران‌هراسی دنبال می‌كنند.

من به عنوان عضو كوچكی از انقلاب اسلامی توانستم در دوران ستمشاهی گام‌های كوچكی بردارم و افراد بزرگتری بودند كه در این عرصه فعالیت داشتند اما خودم از سال 48 از طریق مرحوم عبدالرسول عدلو وارد فاز اسلام انقلابی شدم.

مرحوم عدلو كسی بود كه در همه جا از امام(ره) طرفداری می‌كرد و یك مبارز انقلابی كاملاً شناخته شده بود به طوری كه 13 مرتبه ایشان را دستگیر كردند اما او هرگز از راهش برنگشت و تا پایان پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه حاضر بود.

ساواك برای نخستین بار مرا در صبح روز جمعه، 9 تیرماه سال 52 و دقیقاً صبح روزی كه قرار بود كه مراسم عقدم برگزار شود، دستگیر كرد. چرا كه من یكی از كسانی بودم كه جلسات هفتگی تفسیر قرآن را در منزلم برپا می‌كردم كه در این جلسات بعد از بیان تفسیر آیات وحی، به طرح مسائل روز و همچنین سخنرانی و اعلامیه‌های امام(ره) پرداخته می‌شد.

به خوبی به یاد دارم كه در آن زمان هنوز زندان عادل‌آباد شیراز افتتاح نشده و از پیمانكار تحویل نشده بود و این زندان با ورود ما بچه‌های مبارز انقلابی افتتاح شد. چرا كه ما توسط خود گارد شاهنشاهی و ساواك تهران به‌‌صورت مستقیم دستگیر شديم زیرا آنان به شهربانی و ساواك شیراز اعتماد نداشتند.

در دوران ستمشاهی 4 مرتبه دستگیر و در زیرزمین زندان عادل آباد توسط ساواك شكنجه شدم اما یكی از نكاتی كه برای من بسیار جالب است این است كه داستان‌های قرآنی تكرار می‌شوند و معجزه خداوند همواره ادامه دارد. به عنوان مثال ما در قرآن كریم می‌خوانیم كه حضرت یوسف(ع) با فساد دربار مبارزه كرد و به زندان افتاد اما سرانجام به مرحله‌ای می‌رسد كه عزیز مصر می‌شود و این مسئله برای زندگی من هم رخ داد.

من در زمان شاه با فساد دربار مبارزه كردم و به زندان افتادم و چه بسیار شكنجه‌ها و ممنوع الملاقات‌ها و اهانت‌ها شدم اما به محض پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 23 بهمن سال 57 رئیس همان زندانی شدم كه در آن اسیر بودم و تا سال 65 در مناصب مختلف این زندان فعالیت كردم و بعد از آن به سمت ریاست زندان‌های سه استان فارس، بوشهر و كهگیلویه و بویراحمد منصوب شدم.

اكنون نیز بازنشسته شدم اما با توجه به تخصصی كه داشتم مدیر ستاد مردمی دیه استان فارس هستم و تلاش می‌كنم تا با یاری خیران، زندانیانی كه جرائم غیرعمد نظیر مهریه، تصادف، چك بلامحل، حوادث كارگاهی، نفقه و غیره دارند را آزاد كنیم.

در سال جاری موفق شدیم 351 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد در فارس با مبلغ 14 میلیارد تومان را آزاد كنیم و در 20 بهمن‌ماه جاری نیز از خیران دوباره دعوت كرده تا جشن گلریزانی برای جمع‌آوری كمك به زندان جرائم غیرعمد برپا كنیم و به یاری خدا بتوانیم تعدادی از این زندانیان را در شب عید به نزد خانواده‌هایشان بازگردانیم.

آیا بعد از زندان هم دوباره فعالیت كردید؟ از خاطراتتان در روز 22 بهمن 57 برای ما بگویید.

بعد از اینكه در سال 53 از زندان آزاد شدم شكل مبارزاتم تغییر پیدا كرد و پیچیده‌تر شد تا اینكه این انقلاب به پیروزی رسید.

ورود امام راحل و پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 را هیچگاه از خاطر نمی‌برم. در آن زمان رژیم شاهنشاهی تلاش داشت تا شهربانی و نیروهای ارتش شیراز را به كمك دربار تهران اعزام كند لذا به ما دستور دادند تا شیراز را تخلیه نكنیم و آنان را در شیراز مشغول كنیم.

در روز 22 بهمن همه مردم در حرم شاهچراغ(ع) تجمع كردیم و بعد از آن به سمت پاسگاه گودعربان حركت كرده و آن را خلع سلاح كردیم و سپس هم به شهربانی مركزی رفتیم و در آنجا درگیری رخ داد البته تعدادی از همافران به ما پیوستند و این موجب امیدواری انقلابیون شد.

‌ برخی‌ها گمان می‌كنند كه تعداد ما در آن زمان محدود و انگشت شمار بود در حالی كه چنین نبود ما بیشمار بودیم و همچنین امروز نیز عده‌ای گمان می‌كنند كه در 22 بهمن دیگر انقلاب به پیروزی رسید و تمام شد در حالی كه اینگونه نیست بلكه امروز شكل مبارزه و ابزار دشمن عوض شده است، آن زمان تنها آگاهی و اعلامیه بود اكنون آگاهی هست اما نیاز به سلاح هم هست كه بحمد الهی ایران توانسته با توسل به آیه « وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ...؛ و هر چه در توان دارید از نیرو و اسبهاى آماده بسیج كنید ...» (آیه 60 سوره انفال) رعب عجیبی در دل دشمن ایجاد كند.

چرا انقلاب كردید؟

به ده‌ها دلیل انقلاب كردیم. نخست اینكه ملت ایران، یك ملت هفت هزار ساله است كه زیربار فقر و نداری و بیماری‌ها و هزاران مشكلات می‌رود ولی زیربار اسارت نمی‌رود؛ ملت ایران همیشه آقا بوده است در حالی كه ما در زمان شاه حكومتی داشتیم كه نوكر بیگانگان بود اما شمشیرش بر روی گلوی مردمش، به همین دلیل مردم چنین چیزی را تاب نیاوردند.

دوم اینكه فرهنگ دربار با فرهنگ مردم ایران متفاوت بود. مردم فرهنگ دیگری داشتند و دربار فرهنگ دیگر و این دو با هم متضاد بود ضمن اینكه حاكمی می‌تواند موفق باشد كه هم‌عقیده مردمش باشد نه اینكه یك عقیده متضاد و فراماسونری داشته باشد؛ درست است كه مردم برای فقر كشور مبارزه نكردند ولی این ابزاری بود كه به وسیله آن مردم را به فساد و گمراهی كشیده بودند.

آیا در دفاع مقدس هم حضور داشتید؟

بله من در عملیات پاكسازی كردستان و همچنین فتح‌المبین حضور داشتم اما با توجه به تخصصی كه در مبارزه با گروهك‌های ضد انقلابی داشتم در زندان به مبارزه خود بر علیه آنان ادامه دادم چرا كه در آن زمان دشمن تلاش می‌كرد تا به وسیله تحریك گروهك‌ها ایرانی را به جان ایرانی بیندازد اما موفق نشد.

هسته اصلی انقلاب در شیراز را چه كسانی تشكیل می‌دادند؟

بدنه اصلی انقلاب همه مردم بودند اما در شیراز خاندان حائری، طاهری، سیدعلی اصغر دستغیب و غیره بودند كه در این عرصه بسیار مشهور شده بودند به طوری كه زمانی كه من را در دادگاه می‌خواستند محاكمه كنند وكیل تسخیری به قاضی گفت چرا این را محاكمه می‌كنید و بروید طاهری‌ها و حائری‌ها را دستگیر كنید.

در آن زمان در میان ملت ایران تشكیلات مخفی سری تشكیل شده بود كه اكنون هیچ گروه چریكی آن تشكیلات را ندارد و همین موجب موفقیت انقلاب شد.

چه درخواستی از نسل امروز دارید؟

ما بحمد الهی نسل خوبی داریم ولی یك مشكل وجود دارد، اخیرا شنیده‌ام كه دشمنان ما 3200 ساعت در 24 ساعت شبانه‌روز را به شكل‌های مختلف فضای مجازی، رادیو، تلویزیون، ماهواره و غیره بر علیه ما سم‌پاشی می‌كنند و انتظار دارند كه اثرگذار باشد اما ما مشاهده می‌كنیم كه مردم ما در راهپیمایی 22 بهمن همیشه حضور پرشكوهی دارند و این نشان می‌دهد كه تبلیغات دشمنان مؤثر نیست.

البته من نمی‌گویم سختی نیست و همه جا گل و بلبل است، بله مشكل و سختی وجود دارد اما مردم ایران در بحران‌ها بیشتر وارد میدان می‌شوند و از انقلاب خود دفاع می‌كنند.

سخن آخر اینكه آیا همچنان در راهپیمایی‌های 22 بهمن شركت می‌كنید؟

بله، همیشه همراه با سایر انقلابی‌ها در این راهپیمایی شركت می‌كنم چرا كه بحمد الهی رهبران انقلاب در شیراز كسانی بودند كه هیچ انحرافی در میان آن‌ها به وجود نیامده و این است كه انقلابیون شیراز همواره از ابتدا تا انتها پای این انقلابشان هستند و از آن دفاع می‌كنند.

captcha