آیت‎الله هاشمی حامی صدیق رهبری بود/ تفسیر راهنما؛ کلید فهم آیات قرآن
کد خبر: 3560923
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
عضو مجلس خبرگان رهبری:

آیت‎الله هاشمی حامی صدیق رهبری بود/ تفسیر راهنما؛ کلید فهم آیات قرآن

گروه سیاسی: عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شخصیت انقلابی و قرآنی مرحوم آیت‎الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: ایشان دست راست امام و حامی صدیق رهبری بود.

آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: در رابطه با درگذشت ایشان بنده هم غمگین هستم و هم شاد؛ از این جهت غمگین هستم که امروز شخصیتی را از دست دادیم که قبل از انقلاب هم به عنوان یک شخصیت انقلابی محسوب می شدند و مردم قبل از انقلاب ایشان را بعد از حضرت امام می شناختند.

وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی استوانه نظام و انقلاب بود و در تمامی مراحل یار حضرت امام(ره) و ولایت و مقام معظم رهبری بود؛ مردم را امیدوار می کرد و مردم احساس می کردند که درد آنها را می فهمد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جای آیت الله هاشمی رفسنجانی پر نمی شود، گفت: ما مسئولان و شخصیت های بزرگی داریم که برای انقلاب و نظام نعمت هستند اما جای یکی از آنها خالی شد و هیچ کس نمی تواند این خلأ را پر کند.

وی با اشاره به مظلومیت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: ایشان بدن قوی و استواری داشت و احساس می کنم که غم و غصه ها ایشان را از پا درآورد و باعث شد تا نعمت بزرگی را از دست بدهیم؛ ایشان یک شخصیت انقلابی و روحانی بود که در تمام مراحل انقلاب و در بحران های سخت همراه انقلاب بود.

هاشم زاده هریسی ادامه داد: اما شادی من به این دلیل است که بنده از کسانی نبودم که غم و غصه ایشان را افزایش دهم و به ایشان تهمت و افترا بزنم و دردی بر دردهایش بیفزایم؛ برای همین وجدانم راحت است.

وی تصریح کرد: باید برای ما تجربه باشد قدر کسانی که هنوز هستند را بدانیم و شخصیت کشی و حذفشان نکنیم و کاری نکنیم که بگویند انقلاب اسلامی فرزندان خود را حذف می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی دست راست امام و حامی صادق رهبری بودند، گفت: با تمام مصائبی که دید هیچ ناسپاسی و هیچ تندی نکرد و از خودش حتی دفاع نکرد و مصداق «ان الله یدافع عن الذین آمنوا» شد.

وی افزود: خداوند از کسانی که ایمان آورده اند دفاع می کند؛ همانطور که پس از انقلاب دیدیم شهید بهشتی هم اینگونه بود و علیه ایشان شعار می دادند اما شهید شد و خداوند از ایشان دفاع کرد؛ شهید بهشتی مظلوم شهید شد و آیت الله هاشمی مظلوم از دنیا رفت اما خداوند از آنها دفاع کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین در مورد شخصیت قرآنی آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان در کنار سوابق انقلابی و سیاسی، شخصیت قرآنی برجسته ای داشت اما تحت الشعاع سایر ابعاد شخصیتیشان قرار گرفته بود؛ فرهنگ قرآن ایشان 40 جلد است که جایگزین و مانندی ندارد و هر کس می خواهد در قرآن، آیات مربوط به هر موضوعی را بیابد به این فرهنگ مراجعه می کند.

وی افزود: در کشورهای اسلامی راجع به معجم قرآن کتاب های ارزنده ای داریم اما کتابی در حد و اندازه فرهنگ قرآن وجود ندارد؛ چرا که این کتاب که 80 هزار موضوع را گردآوری کرده، از نظر موضوع بندی جامع و کامل است.

هاشم زاده هریسی همچنین اظهار کرد: ایشان بعد از انقلاب جلسات هم اندیشی قرآنی داشتند که با حضور بزرگان قرآنی برگزار می شد که زیر نظر ایشان در رابطه با قرآن مقالات می نوشتند و بحث می کردند؛ اگر محصولات این جلسات هم اندیشی تبدیل به کتاب شود چندین جلد خواهد شد.

وی تفسیر راهنما را تفسیری کلیدی عنوان کرد و گفت: تفاسیر قرآن صرفاً تفسیر هستند اما تفسیر راهنما کلید فهم آیات قرآن است و به معانی و پیام های مختلف موجود در آیات را مورد توجه قرار داده است‌ و افکار را به این موضوعات جلب می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خمیرمایه تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن در زندان شکل گرفت؛ اینها به صورت دست نوشته بود که وقتی همسر آقای هاشمی به زندان می رفت توسط ایشان مخفیانه خارج می شد که اینها فداکاری محسوب می شود.

captcha