به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پس از اجرای طرح یکساله حفظ قرآن کریم در مدارس شبانهروزی مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی بیتالاحزان حضرت زهرا(ع)، انتقاداتی مبنی بر کمبودن کیفیت و بازدهی عملکرد این طرح و نداشتن موفقیت و پیشرفت چندان در حفظ، سبب شد تا ضمن بازدید از یک مدرسه شبانهروزی حفظ با مخاطبان آن به صحبت بنشینیم.
محمد مروجکاشانی، مدیر مدرسه شبانهروزی حفظ قرآن ثامنالحجج(ع) خراسان رضوی وابسته به مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی بیتالاحزان حضرت زهرا(س) در این زمینه، گفت: 16 سال تجربه کار در زمینه حفظ قرآن و استفاده از روشهای مختلف سبب میشود تا با آزمون و خطاهای انجام شده، روش مطلوب برای ادامه مسیر مشخص شود و مؤسسه بیتالاحزان حضرت زهرا(س) در طول این 16 سال به این نتیجه رسیده است که مفیدترین روش حفظ، همین روش حفظ یکساله است.
اثبات عملکرد صحیح با درخشش حافظان مجموعهوی با بیان اینکه در هر سال بیش از 300 حافظ کل قرآن از مجموع مدارس شبانهروزی حفظ این مؤسسه فارغالتحصیل میشوند، افزود: طی چند سال اخیر درخشش حافظان محصل در این مدارس باعث شده است تا مطلوب بودن این روش در آموزش حفظ قرآن اثبات شود و ما هماکنون نیز شاهد این درخشش در رقابتهای حفظ کشور و بینالمللی هستیم و نمونه این افراد مجتبی فردفانی، حافظ بینالمللی قرآن است.
وی با بیان اینکه هدف از برگزاری دورههای حفظ، فقط حفظ متن قرآن نیست، ادامه داد: در این یکسال علاوه بر آموزش و افزودن بر محفوظات شرکتکنندگان، سبک زندگی اسلامی و تقسیم وقت و جلوگیری از اتلاف آن نیز به افراد آموزش داده میشود بهگونهای که افراد با 10 ساعت وقت آموزشی مفید و همزمان با آن، اجرای یک روش اسلامی در زندگی به این هدف مدنظر دست مییابند.
کوچکترین محصل بیتالاحزان خراسان رضویدر ادامه با قرآنآموزان این مرکز حفظ گفتوگو کردیم و امیرحسن شایسته، از قرآنآموزان سال تحفیظی جاری مدرسه شبانهروزی ثامنالحجج(ع) در گفتوگو با ایکنا گفت: متولد 1381 و کوچکترین عضو محصل در این مجموعه هستم و روش حفظ یکساله را تأیید میکنم. البته باید قبول کرد که در ابتدای این مسیر کار کمی دشوار است اما با راهنماییهای اساتید میتوان حرکت خوبی در جهت حفظ قرآن داشت و با این روش حتی افراد سنین پایینتر نیز میتوانند به شرط تلاش حافظ قرآن باشند.
تجربه اجرای موفق؛ پشتوانه طرح حفظ یکساله حسن جوادی، طلبه جوانی که برای حفظ قرآن در دوره یکساله مدرسه شبانهروزی شرکت کرده نیز به مفیدبودن این روش تأکید و اظهار کرد: سایر نهادهای آموزش مثل حوزه علمیه هنوز این روش را مناسب نمیدانند و برای حضور طلاب در دورههای شبانهروزی حفظ قرآن به سختی موافقت میکنند و این درحالی است که این طرح، سالها به پشتوانه تجربه مسیر خود را طی کرده و نتیجه کار نیز موفقیت حافظان این طرح را نشان میدهد.
دورههای طولانیتر حفظ قرآن، ریزشهای بیشتری داردسهیل امینآزاد، استاد تفسیر قرآنآموزان این مجموعه نیز با اشاره به تحصیل قرآنی خود در دوره یکساله حفظ قرآن، گفت: زمان دورههای حفظ هرچه طولانیتر شود کار حفظ دشوارتر است و ریزشهای بیشتری را در پی دارد لذا ما در این طرح، همگام شدن حفظ و تفسیر را به اجرا درآوردیم تا هم از یکنواخت بودن حفظ فاصله گرفته و هم سبب آشنایی با معانی را فراهم کنیم.
سیدعبدالله هاشمی، از اساتید مدرسه شبانهروزی ثامنالحجج(ع) که اهل آبادان است و خود از حافظان طرح یکساله به شمار میرود، با اشاره به عملکرد این مؤسسه در عرصه حفظ، به میزان توان موجود در این مجموعه اشاره کرد و افزود: حفظ تخصصی در دوره یکساله همانطور که از اسمش مشخص است شرایط فشردگی این دوره را مشخص میکند و این دوره را باید فقط دوره حفظ نامید و انتظار تثبیت محفوظات در این دوره اشتباه است.
محصل پاکستانی در مدرسه شبانهروزی حفظ
زیشان جوادی که به همراه دوست خود بهعنوان محصلان پاکستانی در مدرسه حفظ شبانهروزی ثامنالحجج(ع) مشغول حفظ قرآن هستند، گفت: استعدادهای خوبی برای حفظ قرآن در کشور پاکستان وجود دارد اما شرایط از جهات مختلف فراهم نیست لذا با راهنمایی یک دوست هندی که در دورههای قبلی این مؤسسه شرکت کرده بود، با این مجموعه آشنا شدم.