منصور غلامی، رئیس دانشگاه بوعلیسینا در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: جریان ورود و خروج دانشجویان به دانشگاه جریانی پویا و فعال است و سالی یکبار پرداختن به این مطلب میتواند در یادآوری جریان واقع شده در سال 1332 و همچنین بعضأ تحلیلهایی که بسته به شرایط روز ممکن است توسط برخی افراد و گروهها به این موضوع شود مهم است.
وی افزود: اتفاقی که در سال 32 رخ داد، ناشی از حساسیت جامعه دانشجویی کشور به همراه ویژگی که مختص آن زمان بود باز میگردد که میتوان به محدود بودن شرایط جهت تحصیل در دانشگاه برای همه افراد نسبت داد چرا که در آن زمان تعداد افرادی که موفق ورود به دانشگاه و ادامه تحصیلات خود میشدند اندک بود اما توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی آن زمان یک فضای زندهای بود.
غلامی ابراز کرد: لذا پس از پیروزی آمریکا در کودتای 28 مرداد 1332، معاون رئیس جمهور آمریکا جهت تقویت روحیهی، حکومت مستکبر و مستعمره تازه به دوران رسیده ی خود، در ایران حضور یافت که این خود عاملی جهت واکنش دانشجویان دانشگاه به این مسئله شد که این خود یک اعتراض روشنفکرانه بر مبنای تفکرات مذهبی و سیاسی و توجه به مسائل کشور بود، در این اعتراض سه تن از دانشجویان دانشگاه تهران و 100 نفر از مردم آن زمان به شهادت رسیدند.
وی اضافه کرد: به یاد آن روز تاریخی و مقابله با استکبار و کشورهای مستکبر این روز به عنوان نماد جنبش دانشجویی مورد توجه قرار گرفت و هر ساله نیز این روزه به عنوان روز دانشجو نام گرفته است باید دانست که جریان جنبش دانشجویی یک جریان پویا است و هیچ گاه از حرکت باز نمیایستد چرا که دانشجویان جز حساسترین اقشار جامعه هستند و باید انگیزههای علمی و آکاهی یابی همیشه ادامه یابد.
تعیین یک مأموریت از رسالتهای دانشجویان استرئیس دانشگاه بوعلیسینا ادامه داد: مهمترین رسالت دانشجو، تعیین یک وظیفه و مأموریت برای خود و تلاش جهت رسیدن به آن هدف است، که میتوان از آن به علمآموزی، افزایش مهارت و متخصص شدن در یک فن نام برد رسالت بعدی او افزایش مهارت اجتماعی، بینش و تحلیل سیاسی، شناخت و تحلیل مسائل اجتماعی و تمام توانمندیهایی که به یک فرد صاحب علم کمک میکند تا در جایگاهی که قرار گرفته موثر تر واقع شود باز میگردد، همانطور که مقام معظم رهبری میفرماید: «دانشجو باید سیاسی باشد اما سیاسی کاری نباشد، باید مطالبه گر باشد اما مطالبهگر اجتماعی».
این مقام مسئول بیان کرد: رسالت دانشجو را میتوان با سخنی از شهید بهشتی بهتر مطرح کرد که فرمودند:«دانشجو موذن جامعه است»، موذن با اذان خود مردم را از خواب بیدار میکند لذا دانشجو به عنوان یک بیدارگر جامعه نسبت به افرادی است که نسبت به مسائل اطراف خود غافل ماندهاند.
غلامی عنوان کرد: لذا دانشجو باید صاحب علم، بینش و معرفت باشد و مسائل اطراف خود را به خوبی بشناسد و سپس برای دیگران بازگو کند، مقام معظم رهبری نیز در این خصوص میفرماید: «شما دانشجویان بار زیادی بر دوش دارید ابتدا باید به کسب علم و دانش بپردازید و سپس فعالیتهای سیاسی داشته باشید» تأکید ایشان بر علم آموزی مبنی بر این است که باید یک دانشجو پس از تحصیل در دانشگاه بتواند نظرات پخته و سنجیده ای را ارائه دهد لذا باید دانش و تواناییهای فکری خود را با مطالعه کتب غیر درسی در حوزههای مختلف متناسب با مسائل روز تقویت و افزایش دهد.
آینده جامعه به توانمندی دانشجویان امروز بستگی داردرئیس دانشگاه بوعلیسینا خاطرنشان کرد: مجموعه جوانان امروز، به ویژه دانشجویان تحصیلکرده، در آینده نزدیک امورات کشور را بر عهده خواهند گرفت حال اینکه چه کسی کجا قرار خواهد گرفت به توانمندی فرد آمادگی و شرایطی جامعه برای استفاده از او جهت بهرهبرداری از تواناییهایش بستگی دارد.
وی اذعان کرد: پس اگر میخواهیم در آینده برای جامعه خود مشکلگشا و اثرگذار باشیم باید ابتدا خود را در دوره دانشجویی توانمند کنیم، تعامل و جنبشهای دانشجویی پس از این دوران دو تفاوت اساسی دارد، دانشجو وابستگیهای مادی و بیرون از دانشگاهی ندارد و نگران آینده پس از تحصیل خود نیست به عبارتی آزاد و آزاده زندگی میکند که این فضا، بهترین زمان جهت سازمان دهی افکار فرد است.
غلامی ادامه داد: ما به عنوان دانشجو و دانشگاهی هیچ گاه نمیتوانیم بخش تخصص و تحصیلات دانشگاهی را نادیده بگیریم و این فرصتی است تا دانشجویان از اساتید خود به بهترین نحو استفاده کنند که اگر این دو نکته را دانشجو به همراه داشته باشد نه تنها تحصیلات خود را به خوبی ادامه خواهد داد بلکه رسالت دانشجویی خود را در دوره تحصیل با یافتن آگاهی و توانمند کردن خود جهت حضور در اجتماع انجام دادهاند.
دانشجوی تراز اسلامی باید توجه به سخنان رهبری داشته باشدوی اضافه کرد: جهت آگاهی از ویژگیهای دانشجوی تراز اسلامی، مراجعه به صحبتهای مقام معظم رهبری با دانشجویان فارغ از برداشتهای خارجی است، دانشجو باید در کسب دانش تلاشگر باشد و برای خود هدف داشته باشد، در واقع ویژگیهایی که ما برای دانشجو تعریف میکنیم در مقام اول، داشتن هدف و مسئولیت است.
وی بیان کرد: به طور طبیعی فارغ از وجود کتاب، اینترنت و اساتید مجرب و فرهیخته ابتدا باید خود دانشجو فردی تلاشگر در جهت علمآموزی و دستیابی به اهداف خود باشد، همچنین باید با استفاده از علوم کسب کرده در دوران تحصیل خود به عنوان یک شخصیت متفکر، نقاد به شرایط روز و صاحب ایده و طرح خود را نشان داده و حرکتی رو به جلو داشته باشد، لذا اگر در عهد حاضر عدم اشتغال برای جوانان ما وجود دارد بخشی از آن به ضعفهای فرد باز میگردد، کسانی که تواناییهای خود را تقویت کردهاند در هر شرایطی میتوانند هم شاغل و هم کارآفرین باشند.
نگاه به غرب قبل از انقلاب بیش از امروز بودرئیس دانشگاه بوعلیسینا اظهار کرد: دانشجویان و جوانان عصر حاضر نسبت به جوانان قبل انقلاب از نظر اعتقادات مذهبی و ارق ملی برتر هستند، قبل از انقلاب نگاه به غرب و کشورهای خارجی بسیار بیشتر از عصر حاضر بود اما علت عدم استفاده و بهرهبرداری از این ظرفیت، ضعف در دستگاههای اجرایی و برنامه ریزان کشوری است در هر مکان علمی اعم از مدرسه، دانشگاه انجمن و یا غیره اگر مدیریت درستی در آن اجرا شود و استعدادها و ظرفیتها به خوبی پرورش یابند خروجی خوبی خواهد داشت.
غلامی اذعان کرد: اگر در زمان انقلاب و جنگ هشت ساله دفاع مقدس جوانانی بودند که از همه هستی خود گذشتند و باعث این پیروزی شدند هر چند که اندازه جوانان امروز از اطلاعات علمی و تکنولوژی قوی برخوردار نبودند اما اعتقادات و ارق ملی آنها باعث پیروزیشان شد، جوانان امروز نیز نه تنها از ارق ملی بالایی برخوردار هستند بلکه از علم و دانش کافی نیز برخوردار هستند که در این بین باید از نیرو و انرژی آنها بهرهبرداری شود و دستگاههای اجرایی وظیفه اجرای این امر مهم را دارند.