70سال تعزیه‌خوانی/نوکری امام حسین(ع) افتخار من است
کد خبر: 3550030
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴

70سال تعزیه‌خوانی/نوکری امام حسین(ع) افتخار من است

گروه اجتماعی: سیدمحمد میرجلیلی اهل شاهدیه یزد از پیرغلامان امام حسین با 83 سال سن که به گفته خودش از همان کودکی در این عرصه وارد و در کنار پدر بزرگوارش به تعزیه خوانی مشغول شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، استان یزد از دیرباز تاکنون در عزاداری سید و سالار شهیدان سرآمد در کشور بوده و هست. 
در دو ماهه محرم و صفر آیین های ویژه ای در سوگ اباعبدالله الحسین اجرا و مردم به صورت دسته جات در تکیه ها و حسینیه ها به عزاداری می پردازند.
تعزیه خوانی روایت صحنه هایی از کربلا و مصیبت های وارده بر ائمه اطهار نیز از دیگر برنامه هایی است که  در دارالعباده اجرا می شود.
به سراغ پیرغلام امام حسین آمدیم. سیدمحمد میرجلیلی که بیش از 75 سال عمر خود را در تعزیه خوانی امام حسین و ائمه اطهار سپری کرده است.
سیدمحمد میرجلیلی اهل شاهدیه یزد از پیرغلامان امام حسین با 83 سال سن که به گفته خودش از همان کودکی در این عرصه وارد و در کنار پدر بزرگوارش به تعزیه خوانی مشغول شده است.
وی معروف به محمدآقا حاج آقاحسن آقاعلی است و می گوید: از همان کودکی به همراه پدرم در تعزیه خوانی شرکت می کردم، آبا و اجداد من نیز همه تعزیه خوان بودند و به این واسطه به این کار وارد شدم.
70سال تعزیه‌خوانی برای امام حسین/نوکری امام حسین افتخار من است
میرجلیلی ادامه داد: بنده در نقش های حضرت سکینه، دو طفل مسلم، حضرت علی اکبر و حضرت عباس و در حال حاضر نیز نقش امام حسین(ع) در تعزیه خوانی دارم. 
نوکری امام حسین افتخار من است
وی با اشاره به اینکه تا عمر دارم نوکری امام حسین را می کنم گفت: تاکنون هر کاری در توانم بوده برای امام حسین(ع) انجام داده ام امیدوارم بتوانم تا عمرم کفاف می دهد، نوکر اباعبدالله الحسین باشم.
این تعزیه خوان سنتی گفت: امیر فرزندم 19 سال مدت عمر خود را در حسینیه برای عزاداری امام حسین وقف کرد که متاسفانه در اثر بیماری به رحمت خدا رفت.
وی ادامه داد: به یاد دارم روزی که امیر فرزندم فوت شد، آن زمان تعزیه علی اکبر اجرا می کردم و وقتی در بیمارستان بودیم، گفتند این کار درست نیست و اشکال شرعی دارد و با توجه به اینکه خدا نخواست فرزندم زنده بماند لذا با خودم فکر کردم حتما حکمتی در این کار بوده و تعزیه اجرا نمی کنم.
70سال تعزیه‌خوانی برای امام حسین/نوکری امام حسین افتخار من است
میرجلیلی افزود: شب در عالم خواب دیدم مرحوم نواب که نقش علی اکبر و مرحوم احمدآقا نقش حضرت عباس را اجرا می کردند، نزد من آمدند و از من خواستند برای اجرای تعزیه علی اکبر بروم که مخالفت می کردم و به من گفتند خواست خدا نبود که فرزندت زنده بماند و مرحوم احمدآقا با تحکم، بنده را به اجرای تعزیه برد، وقتی از خواب بیدار شدم تصمیم به اجرای مجدد تعزیه گرفتم.
وی تصریح کرد: بنده از روزی که تعزیه خوان شدم هزینه ای نگرفته ام، فقط از خدا خواستم دکتر که همسرم را جواب کرده بود شفا دهد و اتفاقا برای اجرای میبد دعوت شده بودم که در پایان اجرا می خواستند مبلغی را به من بابت اجرای تعزیه بدهند و گفتم 40 سال تعزیه خوانی کردم و مبلغی نگرفته ام و اگر قرار هست امام حسین کمک کنند تا همسرم شفا پیدا کند که چند روز بعد به دکتر مراجعه کردیم و دکتری که جواب کرده بود گفت: همسرت مشکلی ندارد ولی خدا نخواست تا دو سال بعد از این قضایا به رحمت خدا رفت.  
میرجلیلی همچنین گفت: بنده در مراسم های نخل برداری در شاهدیه و امامزاده سیدجعفر محمد(ع) یزد افتخار قرار گرفتن بر روی نخل امام حسین را دارم.
70سال تعزیه‌خوانی برای امام حسین/نوکری امام حسین افتخار من است
captcha