اختتامیه سوگواره تعزیه استانی در کاشمر برگزار شد
کد خبر: 3549180
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳

اختتامیه سوگواره تعزیه استانی در کاشمر برگزار شد

گروه فرهنگی: آیین پایانی هجدهمین سوگواره تعزیه استانی با حضور امام‌جمعه، فرماندار و مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان خراسان در کاشمر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیین پایانی هجدهمین سوگواره تعزیه استانی، شب گذشته ششم آذرماه، با حضور امام‌جمعه، فرماندار و مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان خراسان در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر برگزار شد.
در این مراسم، جواد روشندل، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر با اشاره به نقش مهم تعزیه‌خوانی در زندگی روزمره، باورها، اعتقادات مردم ولایتمدار و متدین کاشمر، گفت: تعزیه‌‌خوانی در شهرستان کاشمر از قدمت چند صدساله برخوردار است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر، با اشاره به جایگاه این شهرستان در هنر تعزیه، خواستار حمایت بیشتری از سوی متولیان فرهنگی شد و افزود : نباید به تعزیه تنها به‌عنوان یک مراسم مذهبی نگاه کرد بلکه باید با برنامه‌ریزی بهتر شرایط پیشرفت این هنر مذهبی را فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه با زبان هنر باید به نکوداشت، ترویج و توسعه فرهنگ، معارف عصمت و طهارت(ع) پرداخته شود، اظهار کرد: برگزاری سوگواره استانی تعزیه در این شهرستان در واقع توجه به عناصر فرهنگ عمومی است.
در ادامه مراسم،حجت‌الاسلام سید کاظم طباطبایی، امام‌جمعه کاشمر با اعلام اینکه دشمنان اسلام و کسانی که تفکر وهابی، سلفی دارند روی نقطه ضعف‌های ما کار می‌کنند، بیان کرد: باید حواسمان جمع باشد که امام حسین(ع) نیاز ندارد با مظلوم‌نمایی ایشان را معرفی کنیم.
امام‌جمعه کاشمر با بیان اینکه در دنیا قهرمان واقعی نداریم و آن‌هایی هم که هستند خود ما آن‌ها را درست کرده، شاخ و برگ داده‌ایم، امام حسین(ع) را حقیقت و قهرمان واقعی غیرقابل انکار دانست و گفت: باید از نو این حماسه را معرفی کرد، با بازسازی صحنه‌ها مطالب را بیان کنیم.
وی با اشاره به اینکه در جهت بیان واقعیت‌های کربلا باید از موسیقی، فیلم، سینما، شعر و دکلمه استفاده کرد، افزود: مطالبی که می‌خواهد بیان شود باید عقلانی و مستند باشد.
در پایان مراسم، تعزیه شاه‌چراغ توسط گروه باب‌الحوائج شهر ریوش اجرا شد.
همچنین از آقایان غلامرضا نیازی، علی‌اکبر نصیرپور، محمد دادفر و برات‌الله شیبانی به عنوان پیشکسوتان و بنیان‌گذاران سوگواره تعزیه در کاشمر تجلیل شد.

captcha