جلسات قرآن خانگی با مخاطب‌شناسی همراه باشد
کد خبر: 3548861
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

جلسات قرآن خانگی با مخاطب‌شناسی همراه باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مؤسسه قرآنی نورالبیان مبین با بیان اینکه در حال حاضر فرهنگ قرآن‌خوانی صرف با فرهنگ قرآنی اشتباه گرفته شده است، گفت: جلسات قرآن خانگی باید با مخاطب‌شناسی همراه باشد.

محمد فضلعلی، مدیر موسسه قرآنی نورالبیان مبین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، اظهار کرد: توجه صرف به خواندن و لفظ قرآن موجب شده تا اهمیت فرهنگ قرآنی در جامعه کمرنگ شود و این در حالیست که اگر تنها به خواندن قرآن توجه شود نمی توان انتظار اثرگذاری بلند مدت داشت.
وی افزود: علاوه بر روخوانی قرآن توجه به مباحث اخلاقی و اعتقادی و تدبر در قرآن و معانی آن موجب می شود تا به مرور زمان بر مخاطب اثرگذاری داشته باشد.
این فعال قرآنی با اشاره به اینکه  برگزاری جلسات قرآنی خانگی می تواند اثرات مثبتی را در جامعه بگذارد گفت: بایددر راستای برگزاری جلسات به کیفیت برگزاری و جامعه ی مخاطبان شرکت کننده توجه شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بعضی از جلسات قرآنی دارای قشر مختلف مردم هستند بنابراین نیاز است تا فرد اداره کننده ی جلسه سعی در برطرف کردن نیازهای مخاطبان داشته باشد .
فضلعلی گفت: مباحث مطرح شده در جلسات باید به گونه ای باشد که برای مخاطب انگیزه‌ی لازم را جهت حضور مستمر در جلسات ایجاد و نیاز های آن را برطرف کند.
وی ادامه داد: فردی که به اداره جلسات قرآنی خانگی می پردازد علاوه بر اینکه باید مخاطب شناسی کند و به نیازهای مخاطب پاسخ دهد باید  از نظر فنی و نوع برخورد نیز قابل اعتماد باشد تا بتواند انگیزه ی لازم را برای مخاطب ایجاد کند.
فضلعلی با بیان اینکه برخی از جلسات مانند دعاها و جلسات عقیدتی که غیر قرآنی محسوب می شوند نیز وجود دارد که به احکام و عقاید پرداخته می شود گفت: در این جلسات نیز به فراخور مباحثی که مطرح می شود ممکن است آسیب هایی ایجاد شود.
فعال قرآنی اضافه کرد: افرادی که در این جلسات به سخنرانی می پردازند علاوه بر نحوه ی برخورد مناسب با مخاطب باید علم لازم را نیز داشته باشند چرا که برخورد نامناسب یکی از آسیب هایی است که در این جلسات وجود دارد و سبب ارضا نشدن نیاز مخاطب می شود.
جلسات قرآنی خانگی مخاطب تخصصی ندارد
وی یاد آور شد: نداشتن مخاطب تخصصی یکی ازآسیب هایی است که در جلسات قرآنی خانگی در استان شاهد هستیم و همین امر موجب می شود تا بعضی از مخاطبان به خصوص کودکان برای آموزش قرآن به دیگر استان ها مراجعه کنند.
فضلعلی ادامه داد:  کودکانی که در حال رشد هستند و با هدف ترقی در قرائت در جلسات قرآنی شرکت می کنند به جهت آن که اساتید حاضر در جلسه پاسخگوی نیازها و شبهات آن ها نیستند مجبور به شرکت در جلسات دیگر استان ها هستند .
فعال قرآنی تاکید کرد: خرافات نیز یکی از آسیب هایی است که در جلسات قرآنی خانگی مطرح می شود اما به جهت آنکه جلسات خانگی خیلی محسوس نیستند نمی توان  بر آن ها نظارت داشت مگر زمانی  که قانونی تبیین شود تا این جلسات زیر نظر ارگان خاصی و با مجوز برگزار شود.
این فعال قرآنی در پایان گفت: اطلاع رسانی عمومی و رسانه ها نیز می توانند در برگزاری بهتر این جلسات و جلوگیری از آسیب های آن سهم موثری داشته باشند.
captcha