فقدان باور عمومی عمیق؛ دلیل محقق نشدن اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3546773
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳

فقدان باور عمومی عمیق؛ دلیل محقق نشدن اقتصاد مقاومتی

گروه فرهنگی: مسئول بسیج هنرمندان خراسان رضوی یا اشاره به پیوند اقتصاد مقاومتی با فرهنگ و باورهای اجتماعی، یکی از دلایل تحقق نیافتن اقتصاد مقاومتی را فقدان باور عمومی، ملی عمیق، قلبی و نقش این معقوله در حل مشکلات کشوری، دانست.

سید جواد کمالی، مسئول بسیج هنرمندان خراسان رضوی، در گفت‌و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی در هنر، اظهار کرد: یکی از سیاست‌هایی که در سازمان بسیج هنرمندان دنبال می‌شود، نقش آفرینی مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی است، به دور از شعار سال بودن، بسیج هنرمندان به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته است.
وی ادامه داد: هدف ما این است که هنرمندان بتوانند با توجه به مسأله اقتصاد مقاومتی در عرصه‌های مختلف فرهنگی دست روی زانوی خود بگذارند.
فقدان باور عمومی، ملی عمیق، قلبی، علل نبود تحقق اقتصاد مقاومتی
کمالی با اشاره به پیوند اقتصاد مقاومتی با فرهنگ و باورهای اجتماعی، یکی از علل عدم تحقق اقتصاد مقاومتی را فقدان باور عمومی، ملی عمیق، قلبی و نقش این معقوله در حل مشکلات کشوری، دانست و تصریح کرد: باید گفتمان هژمونیک در مقابل خورده گفتمان وارداتی که از فرهنگ اجتماعی بهره گرفته، در کشور گسترش پیدا کند، آنچه باعث فراگیری سریع این گفتمان می‌شود، وجود زمینه‌های فرهنگی و ادبی است که در سنت‌های دینی و ملی، بومی، دستورات اسلامی،ایرانی قرار دارد.
وی با بیان اینکه فرهنگ قناعت ایرانی که ریشه‌دار است، همانند دستورات روایی اسلام، سبک زندگی، ساده‌زیستی، در پرتو عمل قرآن می‌تواند به مقاوم‌سازی اقتصاد کمک کند، عنوان کرد: ضمن اینکه ویژگی خاص این نوع اقتصاد که با مقاومت شناخته می‌شود هم با روحیه مقاومت و فرهنگ اسلام اجین شده و ریشه در استقلال طلبی، بیگانه ستیزی ما ایرانیان دارد.
مسأله در هم تنیدگی کشور به ویژه مسائل فرهنگی در اقتصاد است
کمالی با بیان اینکه مسأله در هم تنیدگی کشور به ویژه مسائل فرهنگی در اقتصاد است، عنوان کرد: سرعت تحولات و پیوستگی پدیده‌ها در عرصه‌های مختلف، دو ویژگی مسائل و موضوعات اجتماعی، انسانی در شرایط‌های کنونی را دارد که عدم توجه به هر یک از آنها علل پدیدار شدن تحله‌ها با فاصله زیاد از واقعیت عینی جوامع است.
وی ادامه داد: از همین رو، امروزه کم‌تر کسی قادر به بررسی موضوعات مختلف بدون توجه به سایر عرصه‌ها است، بر همین اساس رهبری هم در خصوص چرایی انتخاب اقتصاد مقاومتی به عنوان شعار سال تصریح براین که همچنان اقتصاد را اولویت مسائل کشوری می‌دانند ابراز امیدواری کردند.
فرهنگ، پایه و سد اقتصاد کشور
کمالی تصریح کرد: همانطور که سال گذشته هم رهبر معظم انقلاب فرمودند، فرهنگ مهم‌تر از اقتصاد است، چرا که پایه و سدهای اقتصاد کشور بر مبنای فرهنگ است.
مسئول بسیج هنرمندان کشور ادامه داد: فرهنگ اقتصاد مقاومتی فرهنگ پیش‌گیری از ریخت و پاش‌ها، چشم‌و هم چشمی‌ها و دستورات اسلامی، جلوگیری از حیف و میل است که در مفهوم اقتصادی بحث مهمی است، در این مقوله در کشور اتفاقی نیافتاده است.
وی عنوان کرد: سومین تأثیر، نابسامانی معیشتی و اقتصادی، قدرت فرهنگی است که ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه را مسائل اقتصادی می‌داند.
کمالی ادامه داد: اینکه هنرمندان بگویند کار ما هنری است و فرهنگ، ربطی به مسائل اقتصادی ندارد، بر عکس با ترویج کار فرهنگی از طریق فیلم، مستند و... می‌توانیم در تولید و ترویج هنر سنتی و دستی اثرگذار باشیم.
آموزش صنایع دستی و هنرهای سنتی به هزار بانو جویای کار حاشیه شهر
مسئول بسیج هنرمندان خراسان رضوی با اشاره به اینکه بسیج هنرمندان خراسان رضوی در مناطق محروم و حواشی شهر آموزش‌های هنری و صنایع دستی را برای بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست در نظر گرفته‌ است، افزود: امروز یکی دیگر از کارهایی که داریم با همکاری بسیج سازندگی انجام می‌دهیم، بحث آموزش صنایع دستی و هنرهای سنتی به هزار بانو جویای کار است تا بتوانند روی پای خود بایستند و کار آفرینی کنند، از این طریق به ایجاد اشتغال‌زایی و تولید اقتصاد مقاومتی کمک کنیم.
وی عنوان کرد: اگر این مسائل مدنظر قرار بگیرد خیلی از مسائل و مشکلات اقتصادی افراد حل می‌شود  و همه این‌ها با همکاری متخصصان هنری به خصوص اهالی رسانه انجام می‌شود.
کمالی ادامه داد: تأثیرات هنر و اقتصاد مقاومتی به صورت عملی انجام می‌شود نه با شعار و حرف، نباید هنرمندان بسیج و سپاه منتظر بمانند تا اعتباراتی به آنها تعلق گیرد برای حرکت کردن، بلکه باید کار کنیم تا با کمترین اعتبارات بیشترین اثرگذاری را داشته باشیم.
captcha