بیانیه‌ پایانی چهارمین مجمع اسلامی ـ مسیحی
کد خبر: 3544879
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

بیانیه‌ پایانی چهارمین مجمع اسلامی ـ مسیحی

گروه بین‌الملل: اعضای حاضر در چهارمین مجمع اسلامی ـ مسیحی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پس از سه روز با قرائت بیانیه‌ای با تأكید بر نقش دین در برقراری صلح جهانی به كار خود پایان دادند.

بیانیه‌ پایانی چهارمین مجمع اسلامی ـ مسیحی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، چهارمین مجمع اسلامی ـ مسیحی با عنوان «احترام و حفظ كرامت انسان؛ زمینه‌ساز صلح و امنیت جهانی»، بعد از ظهر دیروز (چهارشنبه 19) با حضور اندیشمندانی از كشورهای عراق، لبنان، نیجریه، آمریكا، سوئیس، واتیكان، ایتالیا، هند، فرانسه، انگلیس و هنگ‌كنگ با قرائت بیانیه‌ از سوی حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری، رئیس مركز گفت‌وگوی بین‌المللی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به پایان رسید.
حیات؛ بزرگ‌ترین هدیه الهی به بشریت
در بخشی از این بیانیه رهبران كلساهای كاتولیك و انگلیكن و نمایندگان مسلمان شیعی و سنی (از چهار اقلیم جهان)، نسبت به اینكه حیات بزرگ‌ترین هدیه الهی به بشریت است تأكید داشتند «خداوند تمام زنان و مردان را از عشق آفرید و به آنها كرامت انسانی مقدس و منحصر بفرد عطا فرمود و حقوق مسلّم و مسئولیت به آن‌ها بخشید».
در متن این بیانیه تصریح شده است: «خداوند بر اساس عشق به مراقبت از تمام عائله بشری پرداخته و كتاب‌هایی كه برای ما مقدس هستند نیز حاوی همین پیام‌ها و توصیه‌ها هستند كه بر رحمت، عطوفت، توبه، بخشش، آشتی، مراقبت از یتیمان، حمایت از مظلومان تأكید دارد».
سوء تعبیر از کتاب‌های مقدس  
اعضای شركت كننده در این مجمع دینی در بیانیه پایانی آورده‌اند «ما با نگرانی فوری و اندوه عمیق توجه داریم كه همین كتاب‌های مقدس گاهی سوء تعبیر شده، مورد استفاده ابزاری قرار گرفته و تحریف می‌شوند تا اقدامات تنفرآمیز، انحصارگرایی، خشونت و وحشت را نسبت به دیگران توجیه كنند. زنان، كودكان و اقلیت‌های قومی و مذهبی اولین اهداف این گونه سوء تعبیرها از متون مقدس هستند كه می‌تواند منجر به اشكال مختلفی از تنفر، تحقیر و یا اذیت و آزار شوند».
اندیشمندان مسیحی و مسلمان مجمع چهارم نسبت به اینكه رفتارهای خشونت‌طلب به منزله توهین به مقام الهی است، بیان داشتند «اقدامات افراطی موجب لطمه شدید به انسان‌هایی می‌شود كه مخلوقات خداوند قلمداد می‌شوند. گرایش‌های خشن و جرائم علیه ملت‌ها، گروه‌ها و افراد، از جمله حملات ناعادلانه علیه سرزمین‌هایی كه دارای حاكمیت هستند و همچنین، هرگونه واكنش خشن به این زبان توهین‌آمیز، معرفی نامناسب و كوچك‌شمردن دین توسط برخی رسانه‌ها، دولت‌ها و جنبش‌های اجتماعی سكولار، است.»
رهبران دینی این مجمع قوانین اهانت به مقدسات برای توجیه رفتارهای خشونت‌آمیز و تغییر كیش اجباری در موارد ازدواج‌های بینا دینی، اعمال محدودیت علیه انجام آزادانه فرایض دینی در میان كارگران مهاجر در دیگر كشورهایی كه شاید دین اكثریت با دین آنها متفاوت باشد و اقدام منفور آدم ربایی و تغییر كیش اجباری دختران جوان توسط مردان مسن‌تر را در هر جایی كه ممكن است، رخ دهد محكوم كردند.
حضور زنان در گفت‌وگوی بین دینی اجتناب‌ناپذیر است
بخش دیگر این بیانیه نسبت به اینكه مؤمنان باید از تناقض میان رفتار و زندگی خود با گفتار و آموزه‌هایشان اجتناب ورزند، تأكید دارد «حضور زنان در گفت‌وگوهای بین دینی اجتناب‌ناپذیر است و در این زمینه، دین نباید قربانی منافع اقتصادی و سیاسی گردد».
ارتقای فرهنگ عدم خشونت در پاسخ به اقدامات خشونت‌آمیز و هماهنگ با قوانین و سیاست‌های بین‌المللی و محلی و همچنین، قانون طبیعی كه خداوند آن را بنیان نهاده است، دفاع از  آزادی فكر، عقیده و دین همه انسان‌ها با احترام به كرامت همه اشخاص، ترویج فرهنگ درك منطقی و تأویلی  مفاهیم، اعمال و مناسك دینی از دیگر موضوعات مورد تأكید در این بیانیه است.
در پایان نسبت به بررسی راه‌های تداوم روند برگزاری چنین گردهمایی‌ها، تشویق سازمان‌ها و نهادهای رهبران دینی به پیشبرد صلح و امنیت، ایجاد شورای كارشناسان برای بازنگری و اتقان تفاسیر متون دینی و تبیین درك مشترك از این مفاهیم و اعتقادات از طریق به اشتراك‌گذاشتن آنها با جوامع دینی بومی، توسعه گفت‌وگوهای درون دینی و برون دینی به منظور تشویق زندگی مسالمت‌آمیز و فراهم‌سازی زمینه شهادت به عقاید مشترك میان مسیحیان و مسلمانان و احترام به كرامت انسان در همایش‌های سازمان ملل و دیگر نهادهای داخلی و بین‌المللی تأكید شد.
captcha