علمای اهل سنت از تكفیری‌ها برائت می‌جویند
کد خبر: 3544007
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
مفتی عراق:

علمای اهل سنت از تكفیری‌ها برائت می‌جویند

گروه بین‌الملل: شیخ مهدی الصمیدعی، مفتی عام اهل سنت عراق طی سخنانی در چهارمین مجمع اسلامی ـ مسیحی، گفت: علمای اهل سنت نسبت به افراطی‌گری و تكفیر، معترض‌اند و اعتراض خود را بیان و همه را به صلح پایدار دعوت می‌كنند.

علمای اهل سنت از تكفیری‌ها برائت می‌جویند
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، چهارمین مجمع اسلامی ـ مسیحی با عنوان «احترام و حفظ كرامت انسان؛ زمینه‌ساز صلح و امنیت جهانی»، بعد از ظهر دیروز، 16 آبان‌ماه، در این سازمان افتتاح شد.
شیخ مهدی الصمیدعی، مفتی عام اهل سنت عراق طی سخنانی در آیین افتتاحیه چهارمین مجمع اسلامی ـ مسیحی، گفت: علمای اهل سنت نسبت به افراطی‌گری و تكفیر، معترض‌اند و اعتراض خود را بیان و همه را به صلح پایدار دعوت می‌كنند.
وی از كشورش با عنوان «عراق زخمی» یاد كرد و گفت: پیامبر راستگوی ما یاد داده كه سلامت و امنیت، بهتر از جنگ است. حتی یاران و اصحاب خود را از برخورد با مرد یهودی كه در مسجد و پیش انظار ادرار كرد، برحذر داشت تا ثابت كند كه اسلام به دنبال صلح و از جنگ بیزار است.
مفتی عام اهل سنت عراق در بخش دیگری از سخنانش با تأكید بر اینكه مسلمان و یهودی و مسیحی باید با همزیستی در كنار هم زندگی كنند، افزود: عراق به این تركیب مشهور است. در اكثر جهان و در كشورهای غربی و عربی، این همزیستی وجود دارد؛ اما در عصر كنونی اتفاقاتی افتاده است كه نگران‌كننده است.
وی ادامه داد: اندیشمندان حاضر در این مجمع، رهبران این اقوام هستند. مسلمانان و مسیحیان به این علما اعتقاد دارند؛ پس باید مواردی بیان شود تا گام‌های ما رو به جلو و برای پیشرفت باشد.
الصمیدعی افزود: همه در این مجمع در حال خوانش موضوعات صحیح هستند؛ از صفات اخلاقی صحبت می‌كنند كه باید در هر جامعه‌ای وجود داشته باشد. همچنین به این اعتقاد داریم كه باید امنیت خود را از خدا بخواهیم و برای بنیان قوانین همزیستی، همت كنیم. ما باید این قانون را وضع كنیم كه به دیگران تجاوز نكن تا به تو هم تجاوز نكنند.
شیخ مهدی الصمیدعی تصریح کرد: ما به دنبال امنیت هستیم؛ پس وظیفه این مجمع این است كه ضد تكفیر و افراطی‌ها و آنها كه قتل را مباح اعلام می‌كنند، بایستد. برای این امر جان‌ها زیادی را می‌دهیم و خون‌هایمان را اهدا می‌كنیم.
الصمیدعی سپس با بیان 2 سوء قصد به جانش(یكی با عملیات انتحاری در سال 2012 كه به شهادت خواهرزاده وی منجر شد و دیگری انفجار بمب كنارجاده‌ای بعد از ملاقات با نماینده كلیسای ارتدوكس عراق در بغداد) گفت: برخی انتقاد می‌كنند كه چرا علمای اهل سنت نسبت به این فجایع افراطی ساكت مانده‌اند؛ در‌حالی‌كه اینطور نیست و ما علمای اهل سنت هم نسبت به افراطی‌گری و تكفیر، معترضیم و اعتراض خود را بیان می‌كنیم و همه را به صلح پایدار دعوت می‌كنیم.
مفتی عام اهل سنت عراق در ادامه با انتقاد از نقش‌آفرینی قدرت‌های غربی در شعله‌ور بودن جنگ در عراق، یمن و سوریه، اظهار كرد: ما دنبال آن پیروزی هستیم كه خدا در پی آن است و امیدوارم این تجمع نتیجه‌ای داشته باشد كه آن هم ترویج صلح و امینت و همزیستی در تمامی جوامع است.
آیت‌الله تسخیری: برای تحقق گفتمان انسانیت تلاش كنیم
آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام نیز با بیان اظهاراتی در این مجمع با تأكید بر اینكه صلح، پیام همه ادیان است، گفت: در این مجمع تأكید می‌شود كه تمام ادیان، سعی در ترویج امنیت و صلح دارند.
وی ادامه داد: در جلسات گفت‌وگوی ادیان همه موافقند كه تمام گفتمانی كه پیروان ادیان باید از آن صحبت كنند، صلح و امنیت است.
علمای اهل سنت از تكفیری‌ها برائت می‌جویند
آیت‌الله تسخیری گفت: آنهایی كه از دین صحبت می‌كنند ولی تروریسم را نشر می‌دهند، دعای دین‌داری دارند و دین ارتباطی با آنها ندارد. در حقیقت تروریست هیچ دینی ندارد.
مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دشمنی پیام شیطان است؛ ولی محبت و صلح پیام خداوند متعال هستند. در میراث فقهی ما آمده است كه آیا دین چیزی جز محبت است؟
وی ادامه داد: نباید این پیام را فراموش كنیم و سعی در تحقیق گفتمان انسانیت داشته باشیم كه همان گفت‌وگوی منطقی و صحیح است كه قرآن آن را سفارش می‌كند.
اسقف نیجریه: گفت‌وگوی بینادینی بشریت را به سمت صلح رهنمون می‌‍‌كند
كاردینال جان اونایكان، اسقف اعظم اوبایجا از نیجریه نیز در افتتاحیه چهارمین مجمع اسلامی ـ مسیحی، گفت: گفت‌وگوی بینادینی بشریت را به سمت صلح رهنمون می‌‍‌كند.
كاردینال جان اونایكان با بیان اینكه كشور 170 میلیونی نیجریه دارای جمعیت تقریباً مساوی مسلمان و مسیحی است، گفت: مردم نیجریه چه مسلمان و چه مسیحی با هم زندگی می‌كنند و گاهی با هم با مسائل مبارزه می‌كنند و برخی اوقات هم می‌جنگند؛ اما همه سعی می‌كنند كه زنده بمانند.
وی افزود: مؤمنان و مردمی در این مجمع گرد هم آمده‌اند كه به اعتقاد من، آخرین و بالاترین راه حل خدا برای رفع این مسائل است.
علمای اهل سنت از تكفیری‌ها برائت می‌جویند
كاردینال جان اونایكان در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد به نظر مخالفان دین و مذهب، گفت: اسلام و مسیحیت و حتی بودیسم و هندوئیسم و حتی مذهب پدرانِ پدران من در آفریقا، همه اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند. مذهب در حقیقت رهنمون انسان‌ها برای حركت در مسیر راه راست بوده است.
این رهبر مسیحیت كاتولیك در نیجریه همچنین اظهار كرد: مردم دنیای جدید دنیای صلح و تفاهم می‌خواهند و برای تحقق این خواسته، بسیاری در حال تلاش هستند. مانند همین افرادی كه در این مجمع حضور دارند و البته این مجمع یكی از قدم‌های بسیار زیادی است كه در سراسر جهان در حال طی‌شدن است تا بشریت را به سمت صلح رهنمون سازد.
اسقف اعظم اوبایجا ادامه داد: برخی هم در این میان، این تلاش‌ها را بیهوده و بدون اثرات و همچنین عامل هدر دادن زمان و پول می‌دانند. باید به آنها گفت كه باید به این جمع اعتماد كرد و اعتقاد داشته باشیم كه این جلسات ادامه یابد كه نتیجه آن بدون شك تحقق صلح در جهان خواهد بود. البته نباید تنها به این صحبت كردن‌ها بسنده كنیم؛ بلكه باید عمل و حتی تصمیمات سیاسی اتخاذ كنیم.
اسقف كلیسای كتدرال واشنگتن: ایران پایه‌گذار مجمع اسلامی ـ مسیحی است
اسقف «جان برایسون چین»، اسقف اعظم كلیسای كتدرال واشنگتن نیز طی سخنانی در مجمع گفت: اقدامات بینادینی ایران در نهایت  به تشكیل مجمع اسلامی ـ مسیحی شد.
اسقف جان برایسون افزود: چهره‌های مسلمان و مسیحیت و علما و صاحب‌نظران از سال 2010 در قالبی با عنوان مجمع اسلامی ـ مسیحی گرد هم می‌آیند تا به تبادل نظر بپردازند.
وی افزود: در سال 2006 رئیس‌جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران در كلیسای انگلیكن در واشنگتن دی سی، با موضوع دیدگاه‌های شرقی و غربی سخنرانی و تأكید كرد كه همه باید نسبت به تمامی امور ارزشمندی كه در این دیدگاه‌ها وجود دارد، متعهد باشیم. وی در آن سخنرانی گفت‌وگوی مبتنی بر احترام برای حل و فصل عدم اعتماد میان ملت‌ها و پایا‌دادن به تروریسم در سطح جهانی هم تأكید كرد.
جان برایسون ادامه داد: در همان ایام ایشان از اسقف واشنگتن دعوت كردند تا ادامه مباحث در ایران پیگیری شود تا اینكه بتوان كاتولیك و انگلین در مسیحیت و شیعه و سنی در اسلام را متحد كرد.
بنابراین گفت‌وگوها دنبال شد كه گفت‌وگوهای تهران در سال‌های 2007 و 2009 از آن جمله‌اند. سپس این گفت‌وگوها در واشنگتن، رم در ایتالیا و بیروت ادامه یافت.
علمای اهل سنت از تكفیری‌ها برائت می‌جویند
وی در ادامه بیان كرد: امیدوارم نتایج ارزشمند حاصل از این گفت‌وگوها را به جوامع و فرهنگ‌های خود بازگردانیم و شاهد اثرات آن باشیم.
اسقف اعظم كلیسای كتدرال واشنگتن در ادامه با تأكید بر اهمیت گفت‌وگوی بین ادیان، گفت: پاپ معتقد است كه انگیزه گفت‌وگوهای دینی باید بر اساس صلح و عدالت دو طرفه باشد و به عنوان مكتبی مطرح شود تا بشریت را در ایجاد اتحاد و احترام و دوستی متقابل یاری برساند.
وی سپس با یادكرد از موضوع انتخابی برای این مجمع با عنوان «احترام و حفظ كرامت انسان؛ زمینه‌ساز صلح و امنیت جهانی»، ادامه داد: ما همه مخلوق خداوند واحد هستیم و خداوند را با تمام قلب خود دوست داریم و با هم كار تلاش می‌كنیم تا این ارزش عطوفت و مهربانی و رحم و مروت را در قلب خود داشته باشیم.
سخنان جان برایسون چین در این آیین اینگونه پایان یافت كه خطاب به اندیشمندان حاضر در مجمع بیان شد: با توجه به وضعیت كنونی دنیا، مسئولیت سنگینی بر دوش ماست و آن ترویج صلح در سطح جهان است.
رئیس مركز بهاءالدین العاملی لبنان: با همكاری یكدیگر در نجات بشریت سهیم باشیم
شیخ جعفر المهاجر، رئیس مركز بهاءالدین العاملی لبنان دیگر سخنران افتتاحیه چهارمین مجمع اسلامی ـ مسیحی نیز گفت: با نگاه به اسلام و مسیحیت و همچنین گمراهی كنونی حاكم بر جهان، خواهیم دانست كه این وضعیت نتیجه جدایی ایمان و دین از تأثیر در سرنوشت ملت‌هاست كه از آن با نام لائیك یاد می‌شود.
وی افزود: با توسعه عقاید لائیك در جهان، ارزش‌هایی كه خداوند پیامبران را برای ترویج آنها مبعوث كرد، از تأثیرگذاری افتاد. برخی آزادی‌های فردی هم نیروهای شر را در جهان آزاد كردند تا ملت‌ها را به سمت پرتگاه ترسناك بكشاند. بنابراین در دنیا مشكلات زیادی وجود دارد كه متفكرین و عاقلان را باید نسبت به آنها آگاه كرد.
جعفر المهاجر در ادامه با ابراز تأسف از توزیع ناعادلانه ثروت در دنیا اظهار كرد: بخش زیادی از ملت‌ها زیر خط فقر زندگی می‌كنند؛ در حالیكه بخش اندكی از مردم، از داشتن ثروت زیاد در رنج هستند.
علمای اهل سنت از تكفیری‌ها برائت می‌جویند 
وی سپس حرص برخی كشورها و قدرت‌ها برای جمع‌آوری انواع سلاح‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: برخی قدرت‌ها آنقدر سلاح دارند كه می‌توانند با آنها تمام بشریت و حیوانات و گیاهان و درختان زمین را چندین بار نابود كنند، با این حال باز هم به دنبال اسلحه‌اندوزی هستند و برای خرید سلاح‌های جدید ثروت خود را صرف می‌كنند. آنها فقر و گرسنگی مردم فقیر را رها كرده‌اند تا با این عمل خود، بخش بزرگ‌تری از مردم را تحت سیطره داشته باشند.
رئیس مركز بهاءالدین العاملی لبنان تأكید كرد: صرف نظر از مسائل عقیدتی و اخلاقی و سلوك بشری و اهداف آنها، همه اینها مسائل مشترك بین اسلام و مسیحیت است و آنچه این دو دین را با هم جمع می‌كند، مسیح(ع) و محمد(ص) است كه هر دو در كنار فقرا بودند.
وی در پایان سخنانش در تأكیدی دوباره اظهار كرد: همه معضلات جهان كنونی نتیجه جدایی ایمان و دین از تأثیرات سرنوشت بشر است. باید با همكاری یكدیگر در نجات بشریت سهیم باشیم.
یادآور می‌شود، چهارمین مجمع اسلامی ـ مسیحی به میزبانی مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تا ۱۹ آبان‌ماه ادامه دارد و اندیشمندانی از كشورهای ایران، عراق، لبنان، نیجریه، آمریكا، سوئیس، ایتالیا، هند، فرانسه، انگلیس، واتیكان و هنگ كنگ در آن حضور یافته‌اند.
captcha