سی و یكمین شب شعر سراسری عاشورا در شیراز پایان یافت
کد خبر: 3543274
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶

سی و یكمین شب شعر سراسری عاشورا در شیراز پایان یافت

گروه فرهنگی: سی و یكمین شب شعر سراسر عاشورا با حضور شاعران آئینی سراسر كشور طی روزهای 12 و 13 آبان‌ماه جاری در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سی و یكمین شب شعر سراسر عاشورا با حضور شاعران آئینی سراسر كشور طی روزهای 12 و 13 آبان‌ماه جاری در تالار حافظ شیراز برگزار شد كه طی آن شاعران برگزیده به شعرخوانی و نغمه‌سرایی در مدح حضرت ابوالفضل العباس(ع) پرداختند.
این آیین معنوی با حضور و شعرخوانی شاعران برگزیده این دوره نظیر سیداکبر سلیمانی، شیراز؛ عطیه سادات حجتی، تهران؛ معصومه سادات شاکری، نیشابور؛ سیدابوالقاسم موسوی، شیراز؛ افسانه سادات حسینی، نیشابور؛ اعظم حسینی، شیراز؛ اصغر عظیمی مهر، کرمانشاه؛ محمداسعدی، تهران؛ مجید تال، قم؛ حسن شیردل، بابل؛ احمدعلوی، قم؛ علی حیدری‌زاده، رفسنجان؛ عباس شاه زیدی،‌ اصفهان؛ محمدجواد مهدوی، ساری؛ حسن اسحاقی، کرج؛‌ ابراهیم زمانی، قم؛ محمدرضا سلیمی، اهواز؛ مهدی مردانی، قزوین؛ مهدی جهاندار، اصفهان؛ عبدالعظیم زارع، کازرون؛ رضا نیکوکار، رشت؛ علی صادقی، جهرم؛ حامد اهور، قم؛ آرش پورعلیزاده، رشت؛ یوسف رحیمی، قم و فروغ تنگاب، جهرم برگزار شد.
احد ده‌بزرگی دبیر جشنواره شعر عاشورا در حاشیه این مراسم گفت: جوانان بسیاری به دبیرخانه شب‌شعر عاشورا شعر ارسال کردند و در این دوره نسبت به دوره مشابه دیگری که در گذشته برگزار شده بود، نگاه جدیدتری به واقعه عاشورا و فضائل اهل‌بیت (ع) شده است.
وی پرداختن به دغدغه‌های علمی ادبیات عاشورایی را از نقاط شاخص شب شعر عاشورا در قیاس با برنامه‌های مشابه دانست و افزود: برای نیل به این هدف مثل هر سال کتاب پیش کنگره را به قلم دکتر محمدرضا سنگری منتشر کردیم. این اثر از مدت‌ها قبل به دو شکل چاپی و اینترنتی از طریق سایت، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی وب و همراه در اختیار شاعران قرار گرفت تا متناسب با موضوع منابع صحیح تاریخی و معرفتی در دسترس شاعران خصوصا شاعران جوان باشد.
ده‌بزرگی گفت: در این مراسم به روال سالانه کتاب اشعار دوره سی‌ام با عنوان «در حسرت بهار» منتشر شده و همزمان با مراسم عرضه خواهد شد. همچنین همزمان با مراسم امسال نگارش نسخه دوم از نرم‌افزار ویژه تلفن همراه یادواره‌ها و کتاب‌های شب شعر عاشورا شامل نرم‌افزارهای آندروید و آیفون جهت استفاده در تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها عرضه می‌شود و به یاری خدا در سایت‌های بین‌المللی و مرجع این نرم‌افزارها نیز عرضه خواهند شد.
شاعر آئینی كشورمان اظهار كرد: امسال علاوه بر منتخبین فراخوان، شاعران برجسته و اساتید شناخته شده‌ای نیز مهمان مراسم هستند که از ان جمله می‌توان به اساتید محمدرضاسنگری، خسرو آقایاری، مجتبی رحماندوست، محسن مؤمنی شریف، رضا امیرخانی، احمد علوی، احمد بابایی، قاسم صرافان، سیدحسین متولیان، مهدی جهاندار و ...  اشاره کرد.
وی گفت: در روز پایانی حضور مهمانان در شیراز مراسم عزاداری سنتی و تربت نوشان برگزار شد و در آن شاعران پیمان بستندند تا در حوزه ادبیات عاشورایی و اهل بیتی به خلق آثار ماندگار بپردازند.
ده‌بزرگی اعلام موضوع شب شعر سال آینده را از دیگر برنامه‌های این مراسم عنوان كرد و گفت:  موضوع سی و دومین شب شعر عاشورا برای سال آینده حضرت علی اکبر(ع) و جناب زهیر بن قین انتخاب شده است.
یادآور می‌شود، عزاداری سنتی با حضور جمعی از مداحان خاندان عصمت و طهارت و حضرات اهل بیت(ع) از جمله علی انسانی محمود اکبرزاده، علی خوش چهره، محسن عرب خالقی و... و آیین «تربت نوشان» بخش‌های دیگر این مراسم بودند که  اختتامیه دوره سی و یکم و آغاز سی و سومین سال شب شعر عاشورا بود.
captcha