آشنایی با جوانی که با دست خالی اولین مدرسه شبانه‌روزی قرآن را راه‌اندازی کرد
کد خبر: 3537041
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵

آشنایی با جوانی که با دست خالی اولین مدرسه شبانه‌روزی قرآن را راه‌اندازی کرد

مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم ثامن‌الحجج(ع) مشهد مقدس سال گذشته با همت یک جوان مشهدی که در مدارس بیت‌الاحزان حافظ‌ کل قرآن شده بود، راه‌اندازی و در اولین سال فعالیت خود ۲۳ حافظ کل قرآن کریم تقدیم جامعه اسلامی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فارس نوشت: مؤسسه قرآنی بیت‌الحزان حضرت زهرا(س) یکی از مؤسسات موفق در حوزه حفظ قرآن کریم است که اولین مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن کشور با همت این مؤسسه راه‌اندازی شده است.
یکی از این مدارس مدرسه ثامن‌الحجج(ع) مشهد مقدس است که در اولین سال فعالیت خود ۲۳ حافظ کل قرآن کریم تربیت کرد.
برای آشنایی بیشتر با این مدرسه حفظ قرآن دقایقی را با محمد مروج کاشانی مدیر مدرسه قرآن ثامن‌الحجج(ع) به گفت‌وگو نشستیم.
خود را معرفی کنید؟
محمد مروج کاشانی هستم متولد 1368 مشهد مقدس.
چه زمانی حافظ کل قرآن شدید و چه شد به فکر راه‌اندازی مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن افتادید؟
سال تحفیظی 92، 93 در لای‌خرمی حافظ کل قرآن شدم
من سال 93-92 با حضور در مدرسه امام حسن مجتبی(ع) واقع در روستای لای‌خرمی از توابع استهبان حافظ کل قرآن شدم و پس از آن با توکل بر خدا و امام رضا(ع) تصمیم گرفتم در شهر خودم یعنی مشهد یک مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن راه‌اندازی کنم.
 آشنایی با بیت‌الاحزان
با بیت‌الاحزان چگونه آشنا شدید؟
آن زمان در جلسه استاد «حسین آمنا» که در مشهد قرائت درس می‌داد شرکت کردم و در جلسه وی با یک کلاس حفظ آشنا شدم و آنجا حفظ را آغاز کردم، اما به دلیل مشغله کاری و دوری مسیر، طی یک سال و نیم فقط توانستم 38 صفحه از قرآن را حفظ کنم.
در آن کلاس حفظ یکی از دوستان بود که هرگاه استاد از او اشکال می‌گرفت، ناراحت می‌شد و می‌گفت: من می‌روم بیت‌الاحزان، چند بار این حرف را تکرار کرد و من کنجکاو شدم و از او سؤال کردم این بیت‌الاحزان چیست که هربار استاد ایرادی از تو می‌گیرد می‌گویی من می‌روم بیت‌الاحزان.
روز آخر ثبت‌نام با بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) آشنا شدم
وی گفت: بیت‌الاحزان جایی است در شیراز که به صورت شبانه‌روزی طی یک سال شما را حافظ کل قرآن می‌کند، البته نگفت که این مکان در استهبان است. من هم رفتم در اینترنت جست‌وجو کردم و سایت مؤسسه را پیدا کردم، جالب است دیدم درست روز آخر مهلت ثبت‌نام مدارس شبانه روزی حفظ قرآن است. ثبت‌نام اولیه را انجام دادم و بعد با یکی از دوستان برای مصاحبه و به صورت حضوری به استهبان رفتیم و آنجا متوجه شدیم سال آخری است که ما می‌توانیم در مدارس حضور پیدا کنیم.
با دیدن مدارس شبانه‌روزی و حال و هوای بیت‌الاحزان کارم را رها کردم و راهی شدم
دیدن مدارس شبانه‌روزی و حافظان قرآن و فضای بیت‌الاحزان انگیزه زیادی برای حضور در مدرسه حفظ در من ایجاد کرد پس تصمیم گرفتم کارم را رها کرده و در مدارس حفظ قرآن بمانم.
آقایان نصیری و قیصری مسئول مصاحبه از افراد بودند و از من آقای نصیری مصاحبه گرفت. بعدها در پرنده‌ام دیدم نوشته بود به دلیل سن زیاد و عدم تسلط مردود است. اما آقای قیصری نوشته بود تجدیدنظر شود. همین پاراف آقای قیصری سبب شد تا به دوره آزمایشی راه پیدا کنم و در دوره آزمایشی نفر سوم شدم. در دوره آزمایشی 2.5 جز حفظ شدم و بعد از آن یک سال در مدرسه بودم به لطف خدا حافظ کل شدم.
روندی که باعث راه‌اندازی مدرسه حفظ قرآن مشهد شد
از مدرسه مشهد بگویید آنجا را چگونه راه انداختید؟
پس از پایان حفظ به مشهد بازگشتم و به کارم ادامه دادم تا اینکه دوستان بیت‌الاخزان با من تماس گرفته و از من خواستند یک وقت ملاقات از آقای علم‌المهدی بگیرم، من هم به واسطه یکی از دوستان توانستم که از آقای علم‌الهدی وقت ملاقات بگیرم.
به لطف خدا و با دست خالی طی 6 ماه مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن را راه‌اندازی کردیم
در همان دیدار حاج آقا شاهسونی به من پیشنهاد داد به عنوان مدیر بیت‌الاخزان در منطقه خراسان رضوی فعالیت کنم و از همان روز یک جرقه در ذهنم خورد که باید حتماً یک مدرسه حفظ راه‌اندازی کنم. آن زمان فقط 6 ماه تا آغاز سال تحفیظی جدید فرصت بود و به لطف خدا دی‌ماه 93 صحبت اولیه با آقای شاهسونی انجام شد و تیر‌ماه 94 قرآن‌آموزان کار خود را در مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن مشهد آغاز کردند.
برای حفظ قرآن یکسال مرخصی بدون حقوق گرفتم و برای راه‌اندازی مدرسه کارم را رها کردم
شغل شما چه بود و با توجه به دغدغه‌های زیاد مدرسه شبانه‌روزی حفظ چگونه توانستید هم کار کنید و هم مدرسه را راه‌اندازی کنید.
آن زمان عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودم و برای حفظ قرآن یکسال مرخصی بدون حقوق گرفتم و زمانی که تصمیم گرفتم مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن دایر کنم با سپاه تسویه حساب کردم و تمام وقت مشغول امور راه‌اندازی مدرسه شدم.
هزینه‌های راه‌اندازی مدرسه را چگونه تأمین کردید چون یکی از سنت‌های بیت‌الاحزان این است که باید مؤسس شعبه یا مدرسه خودش همه هزینه‌ها را تأمین کند.
از روز اول همه مشکلات بیت‌الاحزان را می‌دانستم و از همان زمان بنا را بر این گذاشتم که حتی یک ریال هم از آقای شاهسونی توقع پول نداشته باشم چون می‌دانستم که با مشکلات مالی فراوانی روبه‌رو است.
با همه مشکلات در دلم یقین داشتم مشکلات مالی حل می‌شود
اما در دلم یقین داشتم که خداوند همه چیز را فراهم می‌کند بر طبق آیه 6 سوره مبارکه هود می‌دانستم که خداوند روزی مدرسه را می‌رساند. حتی با خود گفتم اگر کار به بن‌بست رسید و نتوانستم مدرسه را اداره کنم با پای برهنه به حرم امام رضا(ع) می‌روم و راه حل مشکلات را از امام رئوف می‌خواهم. باور کنید ذره‌ای از مشکلات مالی ترس نداشتم.
اکنون به لطف خدا به مجموعه بیت‌الاحزان وابستگی آموزشی داریم اما از نظر مالی کاملاً مستقل هستیم.
مکان مدرسه با کمک اوقاف تهیه شد
واضح بگویید مکان و امکانات مدرسه چگونه جور شد؟
آقای شاهسونی سال 94 آقای شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف را برای بازدید از طرح رحله به فسا آوردند و وی با دیدن فعالیت‌های مؤسسه در زمینه حفظ به مدیران کل اوقاف استان‌ها نامه زدند که برای راه‌اندازی مدارس حفظ قرآن بقعه معرفی کنند.
ما هم از اوقاف استان پی‌گیری کردیم، یکی از فرماندهان خودم که بعد از بازنشستگی در اوقاف مشغول فعالیت به عنوان کارشناس بود بقاع متبرکه استان را معرفی کرد و بقعه امامزاده عبدالله بن موسی الکاظم(ع) در چناران واقع در 35 کیلومتری مشهد برای راه اندازی مدرسه انتخاب شد. متولی امامزاده شخصی به نام آقای گلمکانی بود که فردی مؤمن، متدین و فعال در امور مذهبی بود و دارای فرزندان مؤمن و خانواده‌ای انقلابی و ولایی بودند.
با کمک خیران و وام اوقاف 200 میلیون تومان برای راه‌اندازی و تجهیز مدرسه تهیه کردیم
به هر حال مکان را اوقاف به ما داد و کار ما برای ساخت بنای دیگری در کنار مکان اوقاف آغاز شد، زیرا فضا برای مدرسه کم بود. کار را کم‌کم به کمک خیران شروع کردیم به هر دری می‌زدیم و از طریق دوستان در مشهد و آقای گلمکانی با خیرانی آشنا شدیم و کمک گرفتیم، 50 میلیون تومان هم مدیر کل اوقاف استان وام قرض‌الحسنه به ما داد و به لطف خدا با هزینه 200 میلیون تومان مدرسه راه افتاد و سعی ما از همان ابتدا این بود که هر چیز را از بهترین جنس برای مدرسه تهیه کنیم.
سال اول 23 قرآن‌آموز جذب شدند که همه آنها حافظ کل شدند
سال اول چند قرآن‌آموز جذب کردید؟
سال اول 120 نفر ثبت‌نام کردند، 75 نفر در مصاحبه قبول شدند و به دوره آزمایشی آمدند و در دوره آزمایشی 23 نفر گزینش شدند بنابر این دوره یکساله را با این افراد شروع کردیم و به لطف خدا همه 23 نفر حافظ کل شدند.
برای سال دوم 29 نفر در دوره یکساله حور دارند
امسال چند نفر جذب مدرسه شدند؟
امسال 260 نفر ثبت‌نامی داشتیم که 160 نفر به دوره آزمایشی راه یافتند و در سه مکان دوره آزمایشی را برای این افراد آغاز کردیم و پس از 2 ماه دوره آزمایشی 29 نفر گزینش اصلی شدند. گزینش اصلی را آقای قیصری انجام می‌دهد و در این زمینه سخت‌گیر است زیرا کار حفظ یک ساله کار دشواری است و وی افرادی را انتخاب می‌کند که از نظر ذهنی و جسمی توان حفظ قرآن طی یک سال را داشته باشند.
ظرفیت مدرسه شما چقدر است؟
ما ظرفیت‌ پذیرش 40 نفر را اکنون داریم اما فضای مدرسه به شرط گسترش می‌‌تواند جوابگوی 100 قرآن آموز باشد.
البته 7 هزار متر زمین آقایی با آب و برق وقف مؤسسه بیت‌الاخزان کرده‌اند که حدود 3 میلیارد ریال ارزش دارد و باید مدرسه را به آنجا ببریم و قصد داریم در آینده ساختمانی با ظرفیت 200 قرآن‌آموز آنجا احداث کنیم.
استعداد‌های حفاظ را شناسایی و بعد از تثبیت محفوظات آنها را بکار‌ می‌گیریم
یکی از سیاست‌های بیت‌الاخزان تربیت نیروی انسانی است شما از این 23 نفر که حافظ کل شده‌اند چند نفر را به عنوان مربی و یا کسی که بتواند شعبه‌ای راه‌اندازی کند. جذب کرده‌اید؟
اتفاقاً سیاست مؤسسه این است که در سال بعد از حفظ هیچ قرآن‌آموزی را جذب کار نکند. زیرا باید قرآن آموز طی یکسال محفوظات را تثبیت کند، ما فعلاً برای تثبیت حفظ این افراد برنامه‌‌ریزی کرداه‌ایم و کسانی که حفظ قوی‌تری دارند را برای مسابقات آماده می‌کنیم و کسانی که افراد مستعد در زمینه‌های اجرایی هستند را هم شناسایی کردیم تا در برنامه‌‌ بعد از تثبیت از آنها استفاده کنیم.
این را هم بگویم 17 نفر از 23 نفر حافظ قرآن ما طلبه هستند و یکی از اهداف اصلی آنها ادامه تحصیلات حوزوی است، اما در کنار آن قرآن را هم رها نکرده‌اند، درکل با همه حفاظمان ارتباط داریم و استعدادهای آنان را شناسایی و تفکیک و برای سال‌های آینده آنها برنامه داریم.
اولویت زندگی‌ام رونق مدرسه حفظ قرآن مشهد است اما دوست دارم در مسابقات هم شرکت کنم
خود شما یک سال زحمت کشیده‌اید قرآن را حفظ کرده‌اید آیا با این همه مشغله محفوظات را مرور می‌کنید؟ همچنین قصد شرکت در مسابقات ندارید؟
من با توجه به اینکه شغلم را رها کرده و همه زندگی‌ام را بر این کار گذاشته‌ام، اولویت اولم رونق مدرسه حفظ قرآن ثامن الحجج(ع) است. متأسفانه در کشورمان آنگونه که در شأن قرآن است به آیات الهی رسیدگی نمی‌شود و کار رسیدگی به مدرسه و تأمین هزینه واقعاً سخت است، گاهی می‌شود 20 ساعت در شبانه‌روز درگیر کار هستیم.
اما با همه این صحبت‌‌‌ها برای تثبیت محفوظات و شرکت در مسابقات انگیزه زیادی دارم و امیدوارم بتوانم با مرور محفوظات و کار و تلاش هم در اداره مدرسه موفق باشم و هم بتوانم در مسابقات قرآن بدرخشم.
الان محفوظات را مانند روزهای اول فارغ‌التحفیظی در ذهن دارید یا ضعیف‌تر شده است؟
قطعاً ضعیف‌تر شده، اما به هر حال تا حدی مرور دارم و اگر مدتی وقت بگذارم مثلاً برای یک جزء 4 ساعت وقت بگذارم می‌توانم آن جزء را با نمره 100 بخوانم.
متأهل هستید؟
بله، حدود یک سال است که به واسطه یکی از دوستان با یک خانواده مؤمن مذهبی آشنا شدم، البته عقد کرده‌ایم و هنوز زندگی را آغاز نکرده‌ایم.
در پایان حرفی دارید؟
ابتدا خداوند متعال و اهل‌بیت(ع) را شاکرم که راه زندگی‌ام را در زمینه ترویج فرهنگ قرآن قرار دادند.
از زحمات حجت‌الاسلام شاهسونی برای راه‌اندازی مجموعه بیت‌الاحزان و تلاش برای جذب جوانان به قرآن تشکر می‌کنم.
امیدوارم روزی برسد مسئولان کشور خصوصاً مسئولان فرهنگی بتوانند دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت ترویج فرهنگ قرآن در بین مردم را درک کنند و نیرو و سرمایه‌های کشور را به این راه هدایت کنند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۱ - ۲۲:۲۹
1
0
احسنتم استاد مروج عزیز
captcha