اعلام مصوبات کارگروه تبلیغ و ترویج شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی
کد خبر: 3536917
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴

اعلام مصوبات کارگروه تبلیغ و ترویج شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه کارگروه تبلیغ و ترویج شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی با حضور اعضاء برگزار و طرح‌های دو کارگروه دیگر نیز در حضور دبیر شورای توسعه، قرائت و درباره نحوه اولویت‌بندی و تقسیم بودجه شورا تصمیم‌گیری شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، اولین جلسه کارگروه تبلیغ و ترویج شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی، یکشنبه، 18 مهرماه با حضور اعضاء در محل اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار شد.
در این نشست طرح‌های دریافتی از سوی اعضای کارگروه تبلیغ و ترویج بازخوانی و درباره آنها تصمیم‌گیری شد همچنین طرح‌های مصوب کارگروه پژوهش و آموزش عمومی قرآن کریم در حضور حقیقی، دبیر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی توسط حاج‌علی‌بیگی معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و طباطبایی رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش‌وپروش بازخوانی شد.
حاج‌علی‌بیگی گفت: در کارگروه پژوهش که متولی آن دانشگاه اراک است دو طرح فقط از طرف جهاد دانشگاهی به دبیرخانه کارگروه به شرح ذیل اعلام شده است: همایش پژوهش سبک زندگی اسلامی با محوریت اقتصاد مقاومتی با رویکرد مفاهیم آیات قرآن کریم و گفتمان‌سازی سبک زندگی اسلامی
حاج‌علی‌بیگی با اشاره به تأکید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بر انجام کار پژوهشی و بررسی علل مهجوریت قرآن در استان پیشنهاد داد: با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی امکانات و پتانسیل کار پژوهشی میدانی و تخصصی را دارد می‌تواند در این زمینه نیز ورود پیدا کند.
وی ادامه داد: طرح‌هایی نیز به کارگروه تبلیغ و ترویج به شرح ذیل ارسال شده است که قرار است بر اساس اولویت و مأموریت این کارگروه، تصمیمات تخصصی برای اجرای طرح‌ها صورت پذیرد:
اجرای دومین دوره طرح قرآنی رادیو با محوریت مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه که صدا و سیما آن را پیشنهاد داده است
طرح بازخوانی شخصیت‌های برگزیده زنان قرآنی
طرح حفظ و قرائت با عنوان کوثر که اداره کل اوقاف پیشنهاد داده است
طرح جشنواره‌های گل‌های محمدی(ص) از طرف اداره‌کل تبیلغات اسلامی پیشنهاد داده شده است
طرح همایش سوره‌های سرخ که در آن بحث تقدیر از شهدای قرآنی استان مد نظر است و از طرف ارشاد پیشنهاده شده است
همایش تکریم خادمان و رتبه آوران قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی که اداره‌کل ارشاد پیشنهاد داده است
طباطبایی نیز در تشریح طرح‌های کارگروه آموزش عمومی قرآن گفت: برخی از طرح‌های واصله به این کارگروه به دلیل اجمال و نداشتن قالب استاندارد برگشت خورد و مقرر شد تا پایان روز یکشنبه، 18 مهرماه طرح‌ها به شکل استاندارد در اختیار کارگروه آموزش قرار گیرد اما براساس جلساتی که با اعضاء داشتیم اولویت این کارگروه بر گسترش کلاس‌های آموزشی عمومی قرآن، برگزاری دوره‌های آموزشی جهت ارتقاء معلمین قرآنی به معنای عام و تقویت حفاظ قرآن کریم بنا شد.
از جمله بحث‌های این جلسه تصمیم‌گیری درباره نحوه توزیع بودجه 60 میلیونی شورا و اولویت‌بندی طرح‌های سه کارگروه بود که بعد از مشورت نهایتاً تصمیمات زیر مصوب شد:
تقسیم یکسان بودجه شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی بین سه کارگروه آموزش عمومی قرآن، پژوهش و تبلیغ و ترویج قرآن.
هزینه یکجا به کارگروه‌ها پرداخت شود ولی کارگروه‌ها شرعاً و قانونی موظف خواهند بود بر اساس اولویت طرح‌ها، این بودجه را در طول مراحل اجرا و به صورت قطره‌ چکانی در اختیار مجری طرح قرار دهند.
تصمیم‌گیری درباره اجرای طرح‌ها و اولویت‌دار کردن آنها بر عهده کارگروه‌هاست
اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و آموزش پرورش استان به عنوان دو نهاد ناظر بر بودجه قرآنی در کنار سازمان تبلیغات استان معرفی شدند.
captcha