قیام امام حسین(ع)، برای خارج کردن مردم از بی‌تفاوتی بود
کد خبر: 3536155
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
آیت‌الله علم‌الهدی:

قیام امام حسین(ع)، برای خارج کردن مردم از بی‌تفاوتی بود

گروه سیاسی: امام جمعه مشهد ابراز کرد: سیدالشهدا(ع) برای خارج کردن مردم از بی‌تفاوتی نسبت به مفاسد و مظالم حاکم در جامعه آن زمان که در راس آن حکومت ظالم و مفسد بنی‌امیه و یزید قرار داشت و همچنین حساس کردن مردم نسبت به سرنوشتشان قیام کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت الله سیداحمد علم الهدی امام جمعه مشهد ظهر امروز، 16 مهرماه در خطبه دوم نماز جمعه مشهد در حرم رضوی با بیان این‌که هفته اول ماه محرم به نام هفته امربه‌معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است، گفت: علت نام‌گذاری این هفته به این عنوان، در حقیقت الهام از فرمایش اباعبدالله(ع) است که فرمودند: «إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُریدُ آن آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ وَأَسیرَ بِسیرَةِ جَدّى وَ أَبى عَلِىِّ بْنِ أَبیطالِب» و انگیزه قیام خود را در اینجا، امر به‌ معروف و نهی از منکر معرفی می‌کنند.
سیدالشهدا(ع)، به دنبال اصلاح امت پیامبر(ص) است
وی با بیان اینکه نکته جالب در فرمایش سیدالشهدا(ع)، این است که ایشان به دنبال اصلاح در امت پیغمبر است، ادامه داد: به‌عنوان مطالبه اصلاح و دفع مفاسد امت، امام حسین(ع) می‌فرمایند، من قیام کردم، اما عامل اجرایی این اصلاح و ضامن اجرای اجتناب از مفاسد در امت، امر به‌ معروف و نهی از منکر است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: ایشان در ابتدا می‌فرمایند: «... وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى»، من برای طلب اصلاح در امت جدم خروج کردم، بعد می‌فرمایند: «... أُریدُ آن آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ...»، یعنی مصداق تحقق عینی اصلاح در امت پیغمبر(ص) با ابزار امر به‌ معروف و نهی از منکر قابل تحقق و اجرا است.
قیام امام حسین(ع)، برای خارج کردن مردم از بی‌تفاوتی
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که سیدالشهدا(ع) برای خارج کردن مردم از بی‌تفاوتی نسبت به مفاسد و مظالم قیام کرد، گفت: علت آن این است که وقتی تا عمق قیام امام حسین(ع) را در نظر می‌گیریم، می‌بینیم که اصلاً قیام حضرت برای این بود که مردم را از بی‌تفاوتی خارج کنند.
وی اضافه کرد: این‌که یک سگ‌باز شراب‌خواری مثل یزید بر مردم مسلط شود، یک حکومت جانی جائر، سرنوشت مردم را در دست بگیرد، انواع مفاسد و مظالم را بر کشور اجرا کند و مردم هم به دنبال زندگی کردنشان باشند، کاسبی‌شان را بکنند، ناهار و شام بخورند، شب را به روز و روز را به شب بیاورند و در برابر حاکمیت این فساد بر سرنوشتان بی‌تفاوت باشند سبب شد تا امام حسین(ع) برای خارج کردن جامعه از این بی‌تفاوتی، دست به این قیام بزنند.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه در ابتدا که حضرت قیام کردند، افرادی که با ایشان برخورد می‌کردند، درصدد نصیحت مولا و مصلحت‌اندیشی و خیراندیشی برای مولا برمی‌آمدند، تصریح کرد: همه حضرت را از این قیام منع می‌کردند، یکی از این افراد، ابن‌عباس بود و به امام حسین(ع) گفت: «ما اخرجک عن مدینه جدک»، چرا اصلاً داری از شهر بیرون می‌روی؟ چرا می‌خواهی قیام، انقلاب و حرکت کنی؟
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به تلاش برخی نزدیکان اباعبدالله(ع) برای منصرف کردن ایشان از حرکت به سمت کوفه، ابراز کرد: حضرت نیز در پاسخ به او فرمودند: «معلوم است، من تسلیم یزید نمی‌شوم، با یزید بیعت نمی‌کنم و در نتیجه بیعت نکردن با یزید، قصه به جنگ کشیده می‌شود و من ملزم به چنین حرکتی هستم».
وی ادامه داد: ابن‌عباس گفت: «نه، این‌طور نیست که اگر شما با یزید بیعت نکنید، حتماً قصه به جنگ منتهی شود. در سرزمین یمن، کوه‌های سر به فلک کشیده‌ای هست، لابه‌لای دره‌های این کوه‌ها، ییلاق‌های خوش آب‌وهوایی است، شما با زن، بچه و کِس و کارتان بروید در آن ییلاق‌های خوش آب‌وهوای یمن زندگی کنید، این بچه‌ها و زن‌ها خوش بگذرانند، شما هم خدا را عبادت کنید، آن کوه‌ها صعب‌العبور است، یزید قدرت لشکرکشی به آنجا ندارد، جنگی صورت نمی‌گیرد و شما هم سلامت می‌مانید»، این مصلحت‌اندیشی ابن‌عباس برای امام حسین(ع) است.
امام‌ جمعه مشهد مقدس افزود: کسی این کار و رفتار را انجام می‌دهد که در مقابل فساد بی‌تفاوت است، در مقابل فراگیری جنایت و ظلم در جامعه و در مقابل توسعه ناهنجاری‌ها، شهوت‌رانی‌ها، بی‌بندوباری‌ها و نابکاری‌ها در جامعه، بی‌تفاوت است.
وی اضافه کرد: چنین فردی برای این‌که از شر یزید محفوظ بماند، دست به چنین کاری می‌زند، اما آنچه برای امام حسین(ع) موضوعیت داشت، بی‌تفاوتی در برابر جنایت بود. در واقع هم امام حسین(ع) بی‌تفاوت نبود و هم می‌خواست مردم را از این بی‌تفاوتی بیرون بیاورد تا مردم در برابر گناه بی‌تفاوت نباشند، در برابر مظالم و جنایات، بی‌تفاوت برخورد نکنند.
خطبه امام حسین(ع) در تبیین جامعه بی‌تفاوت به گناه
آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: سیدالشهدا(ع) در آن خطبه‌ای که می‌خوانند که خطبه‌ای معنادار است، می‌فرمایند: «آن هذِهِ الدُّنْیا قد تَغَیَّرَتْ وَ تَنَکَّرَتْ وَ أَدْبَرَ مَعْرُوفُها، فَلَمْ یَبْقَ مِنْها إِلاّ صُبابَةٌ کَصُبابَةِ الاِْناءِ وَ خَسیسُ عَیْش کَالْمَرْعَی  الْوَبیل، أَلا تَرَوْنَ آن الْحَقَّ لا یُعْمَلُ بِهِ وَ آن الْباطِلَ لا یُتَناهی  عَنْهُ، لِیَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فی  لِقاءِاللّهِ مُحِقًّا، فَإِنّی لا أَرَی الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً وَ لاَ الْحَیاةَ مَعَ الظّالِمینَ إِلاّ بَرَمًا...»، که در قسمت‌ اول این خطبه وجود مقدس امام حسین(ع)، جامعه محکوم به ظلم، تحت ستم، آزاد در شهوت‌رانی، بی‌بندوباری، میگساری و لاابالی‌گری را تبیین می‌کنند و در انتها نیز می‌فرمایند: « ...فَإِنّی لا أَرَی الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً...»، در چنین جامعه‌ای، مرگ سعادت است، این به چه معناست؟
نماینده ملی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: مرگ آدم که دست خودش نیست، مرگ دست خداست پس در چنین جامعه‌ای برای آنکه چنین جنایت‌ها را نبیند باید خودکشی کند و بمیرد؟ یا نه، مرگ سعادت است.
وی ادامه داد: در این چنین جامعه‌ای مبارزه با فساد، ظلم، امر به‌ معروف و نهی از منکر تا مرز مرگ و کشته شدن باید ادامه پیدا کند، لذا عبارت « فَإِنّی لا أَرَی الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً»، معنایش این است که جامعه‌ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد و 37 سال خون شهیدان پایش جریان داشته است، نباید از حرف‌هایی که می‌گوید تو ضد لذت، ضد جوان و خوش‌گذرانی هستی، بترسد و به فرمود سیدالشهدا(ع) تا پای جان دادن باید بایستد.
انحراف سیاسی امت اسلامی، علت قیام امام حسین(ع)
آیت‌الله علم‌الهدی، علت قیام سیدالشهدا(ع) را انحراف سیاسی امت اسلامی عنوان و با بیان این‌که جامعه هدف سیدالشهدا(ع) در قیامش، یزید و دستگاه حکومتی نبود، بلکه برای امر به‌ معروف و نهی از منکر قیان کردند، اظهار کرد: انکر منکرات زمان سیدالشهدا(ع) که ایشان برای نهی از این منکر قیام کرد، انحراف سیاسی جامعه و امت اسلامی آن روز بود.
وی تصریح کرد: آن روز، امت دچار انحراف سیاسی شده بودند و این انحراف سیاسی، نتیجه و مولودش، حکومت معاویه، یزید و حاکم شدن بنی‌امیه بود و لذا امام حسین(ع) فرمودند، من امت را می‌خواهم درست کنم نه حکومت را.
آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: آن انحراف سیاسی عبارت بود از این‌که مردم در برابر ظلم، جنایت و گناه بی‌تفاوت شده و دنبال زندگی خود و مصلحت‌اندیشی بودند که نقطه تبلور این انحراف سیاسی، نقض بیعت اهل کوفه با مسلم بود، چرا کوفیان با مسلم نقض بیعت کردند؟ چون این رفتار آنها مصلحت زندگیشان بود.
وی، ولی‌فقیه در دوره حاضر را مسلم امام زمان(ع) خواند و عنوان کرد: اگر مردم کوفه پای بیعت مسلم می‌ایستادند تا امام حسین(ع) تشریف بیاورند، دیگر مردم کوفه نمی‌شدند لذا تا زمانی که شما پای ولی‌فقیه بایستید آن هم با این الزامات که این ایستادن با خوب خوردن، خوابیدن و شکم و شهوت جمع نمی‌شود، دیگر اهل کوفه نخواهید بود.
جریان‌های سیاسی، مانع اجرای نهی از منکر در جامعه
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بابیان این‌که جریان‌های سیاسی، مانع اجرای نهی از منکر هستند، گفت: امروز در این جامعه با این شرایط حکومت و نظام، ترس معنا ندارد اما مانع اجرای امر به‌ معروف و نهی از منکر، جریان‌های سیاسی هستند.
وی تصریح کرد: یک عده جریان‌های سیاسی که می‌خواهند از قشر لائیک، لاابالی و بی‌بندوبار برای خودشان اردو درست کنند، در انتخابات به دنبال خودشان قشر لائیک را راه می‌اندازند و لذا این‌ها مانع نهی از منکر هستند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: تا یک نفر نهی از منکر می‌کند، در فضای مجازی، حقیقی و مطبوعات، اهانت، جسارت و استهزاء می‌کنند و اتهام می‌زنند و علت آن هم این است که به‌عنوان حمایت از لاابالی‌گری‌ها و فسق و فجورهای مردم لاابالی و بی‌بندوبار در کشور بتوانند از آنان برای خود یک لشکر در عرصه قدرت‌یابی بسازند.
آیت‌الله علم‌الهدی خطاب به این جریان‌های سیاسی گفت: یکی از شما حتی در حد شعار هم برای بیکاری جوانان،  شعار نمی‌دهد، در حد اظهار، کسی اظهار دغدغه و درددل برای موقعیت‌های زندگی نسل جوان در مسئله ازدواج، اشتغال و سعادت نمی‌کند، آن‌وقت شما واقعاً دغدغه جوان دارید که عیاشی و خوش‌گذرانی کند به‌عنوان دفاع از لذت جوان؟
وی در ادامه با خطاب قرار دادن دوباره این جریان‌ها و با بیان اینکه شما از لذت و خوش‌گذرانی کدام جوان حمایت می‌کنید؟، افزود: شما از جوانان سینه‌زن شب و روز تاسوعا و عاشورا، مدافعان حرم‌ و پایمر در اصول و ارزش‌های انقلاب دفاع نمی‌کنید بلکه با یک مشت افراد لاابالی می‌خواهید این ولنگارها را دنبال سر خودتان راه بیندازید تا در انتخابات یک اردو داشته باشید و بیایید در عرصه قدرت‌یابی و فرصت‌طلبی.
جریان‌هایی به دنبال ترویج حساب‌شده فساد در کانون مرجعیت و روحانیت هستند
آیت‌الله علم‌الهدی عنوان کرد: این افراد و جریان‌ها به دنبال ترویج فسق و فجور حتی در کانون مرجعیت و روحانیت و حوزه علمیه قم هستند. می‌خواهند جریانی ایجاد کنند که لامذهبی، بی‌دینی و بی‌بندوباری یک‌طرف بایست و، دین یک‌طرف بایستد و این بی‌بندوبارها بیایند به‌عنوان یک جبهه قطب دوم در مقابل دین‌دارها قرار گیرند و در ادامه از بی‌بندوبارها استفاده کرده و قدرت را به دست بگیرند و الا در شهر قم این بلوا راه انداختن ندارد.
وی ابراز کرد: در قبل از پیروزی انقلاب، در دوران نظام ستم‌شاهی، زنان بی‌حجاب وقتی وارد قم می‌شدند، چادر سرشان می‌کردند، آن‌وقت در چنین قمی که کانون و خواستگاه انقلاب عظیم و انسان‌ساز اسلامی است، شما می‌آیید چنین فسق و فجوری راه می‌اندازید؟ این حساب‌شده است.
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه این جریان‌ها مانع نهی از منکر هستند، اظهار کرد: شما مردم متدین با تمام قدرت بایستید زیرا امام حسین(ع) فرمودند: «فَإِنّی لا أَرَی الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً»، تا مرز جان دادن در امر به‌ معروف و نهی از منکر مقاومت کنید و دچار عقب‌نشینی نشوید. 
captcha