آغاز محرم؛ شمارش معكوس به اوج رسیدن انسانیت در قله عشق و بندگی
کد خبر: 3535101
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲

آغاز محرم؛ شمارش معكوس به اوج رسیدن انسانیت در قله عشق و بندگی

گروه اجتماعی: ما جان می‌دهیم اما دین نمی‌دهیم و بدین طریق بود كه راه عاشورا در طول تاریخ انسان‌ها تداوم یافت و این است كه می‌گوییم مكتب حسین(ع) انسان‌ساز است و لذا آغاز محرم، شمارش معكوس به اوج رسیدن انسانیت در قله عشق و بندگی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، باز هم محرم آمد. ماه پیروزی خون بر شمشیر؛ زمان برافراشتن بیرق‌های عظیم عزاداری در سوگ بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ بشری؛ روزی كه لبخندها خشك شد در غم و اندوه فاجعه‌ای كه مانند آن در تاریخ انسان‌ها نبوده و نه خواهد بود.
حسین(ع) و حسینیان را كشتند و سرشان را به بالای نیزه‌ها بردند همانند زمانی كه قرآن‌ها را در جنگ تمام حق علیه تمام كفر به بالای نیزه‌ها بردند. آن زمان خطوط قرآن را به بالای نیزه‌ها كشاندند و این زمان قرآن ناطق را.

چه دردی دارد سوگ حسین(ع)

به راستی چه دردی دارد سوگ حسین(ع). سوگی كه با گذشت 1400 سال همچنان زخمش تازه و عمیق است و اگر هزاران سال دیگر نیز بگذرد، باز هم اشك‌ها در این سوگ ریخته خواهد شد و اینجاست كه می‌گوییم محرم چشمه جوشان عشق‌ها و حماسه‌سازی‌های تاریخ بشری است؛ آنجا كه تمام انسان‌های آزاده در مقابل حریت حسین(ع) و یارانش سر تعظیم به فرود می‌آورند.
ما جان می‌دهیم اما دین نمی‌دهیم. هیهات منا‌الذله، خون ما به فدای مكتب حق حتی اگر ذره‌ای از این جسم خاكی ما هم در این دنیای فانی باقی نماند و بدین طریق بود كه راه عاشورا در طول تاریخ انسان‌ها تداوم یافت و هر انقلاب و قیامی در دفاع از مكتب حق، به راه عاشورا توسل جست. این است كه می‌گوییم مكتب حسین(ع) انسان‌ساز است و بدین طریق آغاز محرم، شمارش معكوس به اوج رسیدن انسانیت در قله عشق و بندگی است.

در محرم تمام ارزش‌های انسانی شناسانده می‌شوند
حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام محرم گفت: محرم همواره در طول تاریخ ظرفیتی برای شناساندن اسلام ناب و تبلیغ اسلام اصیل ایجاد كرده است، ظرفیتی كه در آن همه ارزش‌های والای انسانی به عیان شناسانده می‌شوند.
وی افزود: اینكه در جامعه خودخواه و به خود رفته آن زمان شخصیتی برای بیداری مردم فقط به گفتن و نامه نوشتن اكتفا نمی‌كند بلكه برای هدایت انسان‌ها آن چه كه دارد را به میدان می‌آورد از مال و جان و آبرو و فرزندان و هر آنچه كه برای یك فرد دارای اهمیت است همه را به قربانگاه می‌آورد.
رصاف با بیان اینكه دلسوزی برای انسان‌ها تا این حد، ظرفیتی است كه محرم ایجاد می‌كند و به انسان‌ها هشدار می‌دهد و آن‌ها را از خودخواهی‌ها نجات می‌دهد، گفت:‌ محرم فضایی را برای عبرت گرفتن و تقویت بصیرت و صبر در جامعه ایجاد می‌كند.
دبیر جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس ادامه داد: انقلاب بزرگ پیامبر(ص) بعد از چند دهه به جایی می‌رسد كه از اسلام فقط یك پوسته باقی می‌ماند و گرنه همه دستاوردهای آن انقلاب در حال فراموشی بود و داشت از اساس از بین می‌رفت و این عبرتی است كه محرم به ما می‌دهد.
وی با بیان اینكه انقلاب ما شبیه‌ترین انقلاب‌ها به انقلاب پیامبر(ص) است، گفت:‌ با عبرت گرفتن از عاشورا و آنچه در آن گذشت به ما ثابت می‌شود كه اگر غفلت ورزیم ممكن است انقلاب ما دچار گرفتاری‌های بزرگی شود كه نهایتش به عاشورا ختم خواهد شد.
رصاف، محرم را یك زنگ خطر برای كسانی توصیف كرد كه دستشان به خون عزیزترین عزیزان و بهترین بندگان خدا آلوده شد و ادعای مسلمانی داشتند و در نمازهای خودشان به رسالت پیامبر(ص) شهادت می‌دادند اما دچار انحراف بزرگ شدند.

محرم هشدار می‌دهد كه ممكن است عزادار امام حسین(ع) باشیم اما در مسیر دشمنان گام برداریم

سخنگوی جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس ادامه داد: اگر واقعه عاشورا به دست یهود و یا مسیحیت صورت می‌گرفت اینقدر هشدار دهنده نبود اما محرم به ما هشدار می‌دهد كه ممكن است حتی عزادار امام حسین(ع) باشیم ولی خدای ناكرده در مسیری كه دشمنان ترسیم می‌كنند، قدم برداریم.
وی با تأكید بر اینكه باید همواره به خودمان هشدار دهیم كه آیا در مسیر سیدالشهدا(ع) هستیم یا در جهت مخالف، افزود:‌ محرم ابعاد مختلفی دارد كه یك نیم روز ظرفیتی برای تعالی بشریت تا قیام قیامت در خود ایجاد كرده است و یك جامعه حسینی یك روزه با آن همه فضائل بزرگ می‌تواند زمینه‌ساز یك جامعه مهدوی و آرمانی شود، اگر از ظرفیت‌های آن یك روز استفاده كنیم.

ایثار و ولایت‌پذیری یاران امام حسین(ع)، انسان‌ها را صیقل می‌دهد
رصاف، وفاداری‌ها، ایثارها، ولایت‌پذیری‌ها، دست از دنیا شستن‌های یاران باوفای امام حسین(ع) تا قیامت از جمله عواملی دانست كه انسان‌ها را صیقل می‌دهد و آنان را با چشمه زلال حسین‌بن علی(ع) آشنا كرده و برای پیوستن به جامعه مهدوی آماده می‌كند.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با تأكید بر لزوم توجه به ظرفیت محرم گفت: جا دارد هزاران ساعت و هزاران انسان متفكر برای بهره‌برداری بیشتر از این ظرفیت محرم برنامه‌ریزی دقیق انجام دهند تا از این ماه صرفاً استفاده حداقلی نكنیم بلكه سال به سال بهره‌برداری خود را بالاتر ببریم.

یقیناً برای بقای انقلاب اسلامی باید از ظرفیت محرم بهره جوییم

وی، الگوگیری انقلاب اسلامی از حماسه عاشورا را یادآور شد و گفت: امام راحل با بهره‌گیری از این ظرفیت، انقلاب اسلامی را به این عظمت ایجاد كرد و یقیناً برای بقای این انقلاب و ماندگاری آن باید به سمت بهره‌برداری از ظرفیت محرم برویم.
رصاف با تأكید بر اینكه هیچ ظرفیتی برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به اندازه ظرفیت محرم كارساز نیست، افزود: هر فعالیتی در كنار این ظرفیت بیمه می‌شود و اگر از آن استفاده شود دیگر در عرصه سیاست فریب وارد نمی‌شود و آن كسی كه برای سیدالشهدا(ع) اشك می‌ریزد، در كنار این اشك ریختن، فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود را ساماندهی می‌كند و از فضای قدرت‌طلبی دور می‌شود.
captcha