قدس 3، عملیاتی كه مختص رزمندگان فارس بود/ عملیاتی كوچك با دستاوردهای بزرگ
کد خبر: 3532876
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
ایكنا گزارش می‌دهد؛

قدس 3، عملیاتی كه مختص رزمندگان فارس بود/ عملیاتی كوچك با دستاوردهای بزرگ

گروه اجتماعی: همزمان با ایام هفته دفاع مقدس در خيابان رودكي شیراز، شبیه‌سازی عملیات قدس 3 كه در آن تنها لشكر 19 فجر متعلق به رزمندگان فارس به ایفای نقش پرداختند، به‌صورت روزانه انجام می‌شود، در این گزارش نگاهی به جزئیات اجرای این عملیات داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، همزمان با ایام هفته دفاع مقدس، شبیه‌سازی عملیات قدس 3 به‌صورت روزانه با حضور اقشار مختلف مردم شیراز به‌همت سپاه ناحیه ثارالله(ع) در خيابان رودكي برگزار می‌شود.
همچنین در این قسمت نمایشگاهی شامل غرفه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و غیره نیز برپا شده است كه در آن علاوه بر تشریح سلاح‌ها و مهمات و سخت‌افزارهای جنگ سخت، به تشریح راه‌های نفوذ دشمن در جنگ نرم و ارائه راهكارهای مقابله با آن‌ها پرداخته می‌شود.
عملیات قدس 3 یكی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود كه در تاریخ 20 تیرماه سال 1364 به‌همت لشكر 19 فجر فارس در منطقه دهلران انجام شد و در عین کوچک بودن، دستاوردی چون اسارت و نابودی شماری از افراد و ادوات ارتش رژیم بعثی و همچنین آزاد سازی بخش‌هایی از میهن اسلامی داشت.
رژیم بعث عراق با به راه انداختن موج تبلیغات منفی درباره مواضع جمهوری اسلامی سعی در تضعیف رزمندگان داشت اما فرماندهان سپاه بدون توجه به این اقدامات طرح‌های خود را برای بررسی زیرساخت‌های عملیات قدس 3 ارائه کردند ضمن اینكه این عملیات با هدف ضربه زدن به دشمن و انهدام تجهیزات نظامی نیروهای بعث به اجرا درآمد و از برنامه‌ریزی دقیقی برخوردار بود که با روشنگری کاملی از شرایط منطقه توسط نیروی زمینی سپاه تنظیم شده بود.
قاسم مهدوی، یكی از رزمندگان دوران دفاع مقدس كه در عملیات قدس 3 نیز حضور داشت و حتی در آن زخمی شده بود، در حاشیه شبیه‌سازی این عملیات به ارائه توضیحاتی درباره چگونگی انجام آن پرداخت.
اجرای عملیات‌های زنجیره‌ای بعد از عملیات بدر
وی اظهار كرد: عملیات قدس 3 بعد از عملیات بدر و ناكام ماندن مقداری از عملیات‌های گسترده ما انجام شد تا دشمن احساس ناامنی كند و در این زمان عملیا‌ت‌های زنجیره‌ای قدس، كربلا و فتح و غیره انجام شد.
مهدوی با تصریح اینكه عملیات قدس 3، عملیاتی بود كه تا لحظه آخر از اصل غافلگیری استفاده شد و با تاكتیك و تكنیك بسیار بالای رزمندگان گردان‌های عمل كننده دشمن را مغفول نگه داشت، گفت: دشمن از سال 54 تا 64 در این منطقه هیچ احساس ناامنی نداشت و هیچ تهدیدی از طرف ما به طرف دشمن انجام نشده است به همین خاطر در غفلت كامل به سر می‌برد.
قدس 3 یك عملیات پارتیزانی بود
این یادگار دوران دفاع مقدس با اشاره به اینكه منطقه عملیاتی قدس 3 برای دشمن بسیار منطقه امن و تفرجگاهی بود كه از جبهه‌های اطراف نیروهای خود را به كنار رودخانه میمه می‌آورد، گفت: عملیات قدس 3 یكی از عملیات‌های پارتیزانی و نفوذی بود كه در عمق خاك دشمن انجام شد و در این عملیات دشمن منطقه امنی را برای خود انتخاب كرده بود و حتی در آن تفرجگاه هم برای نیروهایش ایجاد كرده بود اما نیروهای اطلاعات عملیات لشكر فجر موفق شدند تا عمق 17 كیلومتری پشت سر دشمن نفوذ كنند.
این یادگار دوران دفاع مقدس با یادآوری اینكه در این عملیات 4 گردان لشكر فجر حضور داشتند، گفت: گردان‌های امام حسین(ع)، امام حسن(ع)، امام علی(ع) و امام مهدی(عج) در این عملیات به ایفای نقش پرداختند.
«یا امام صادق(ع)»؛ رمز عملیات قدس 3
وی با تصریح اینكه این عملیات در شب شهادت امام صادق(ع) انجام شد لذا رمز آن «یا امام صادق(ع)» انتخاب شده بود، افزود: عنایات الهی همانند سایر عملیات‌ها شامل حال رزمندگان ما در این عملیات شده بود به طوری كه توانستیم به موفقیت‌های خوبی دست یابیم.
مهدوی ضمن تشریح جزئیات و نحوه چگونگی اجرای این عملیات در شبیه‌سازی آن گفت: در این عملیات بیشترین دغدغه رزمندگان ما كمبود آب بود و برخی از رزمندگان ما در این عملیات از فرط تشنگی به شهادت رسیدند.
اسارت 75 نیروی دشمن در این عملیات

وی با بیان اینكه در این عملیات حدود 75 اسیر از دشمن گرفته شد و برای نخستین بار این اسرا همراه با رزمندگان لشكر فجر به شیراز آورده شدند، گفت: این عملیات در عصر روز 21 تیر سال 1364 با موفقیت به اتمام رسید.
برخی از رزمندگان ما در این عملیات از فرط تشنگی به شهادت رسیدند

این یادگار دوران دفاع مقدس اظهار كرد: چون این عملیات یك عملیات نفوذی بود و ما به عمق خاك دشمن نفوذ كرده بودیم، لذا پس از دستیابی به موفقیت و گرفتن غنایم و اسرای جنگی، نیروهای ما به سمت مواضع خود بازگشتند اما در حین بازگشت نیروهای بسیم‌چی ما گرفتار میدان مین شدند به‌طوری كه برخی از آن‌ها نظیر محسن رجبری، امیری، دهقان، اسدالله زوج و مهدی نظیری از فرط تشنگی به شهادت رسیدند.
بنا بر این گزارش، سردار اسکندر دانشمندی، فرمانده لشکر 19 فجر فارس نیز در حاشیه این نمایشگاه و شبیه‌سازی عملیات قدس 3، گفت: روزهای پرافتخاری را که پشت سر می‌گذاریم همه از بابت شهامت، شجاعت و ایثارگری ملت ولایتمدار ایران در دوران دفاع مقدس است.
وی با بیان اینکه عملیات قدس سه در نمایشگاه بهشت خاکی شبیه‌سازی شده است، گفت: عملیات قدس سه که مختص رزمندگان لشکر 19 فجر استان فارس بوده است در بیستم تیرماه سال 1364 در منطقه دهلران انجام شد.
فرمانده لشکر 19 فجر ادامه داد: این عملیات یک شب به طول انجامید و پیروزی بزرگی را برای رزمندگان لشکر 19 فجر به ارمغان آورد، البته این پیروزی بزرگ با سختی‌های فراوان برای رزمندگان به‌دست آمد.
وی افزود: این عملیات در گرمای 50 درجه تابستان انجام شد و برخی از شهدای این عملیات نیز بر اثر تشنه لب بودن به شهادت رسیدند، رزمندگان لشکر 19 فجر در عملیات قدس سه 19 هزار قدم را تا خاکریز دشمن پیاده‌روی کردند و پس از انهدام تیپ 805 پیاده ارتش بعث، هلاکت 1470 نفر و اسارت 75 نفر از نیروهای دشمن با طی 19 هزار قدم بازگشتند.
دانشمندی در بخش پایانی سخنان خود گفت: هدف مهم نمایشگاه شبیه‌سازی عملیات قدس سه معرفی ابعاد مختلف این عملیات غرورآفرین به نسل نوجوان و جوان و مردم شریف استان فارس است تا همگان بدانند ثبات، امنیت، اقتدار و عزت امروز ایران در دنیا مرهون شهدا، رزمندگان و کسانی است که با تمام وجود در عرصه دفاع مقدس حضور پیدا کردند.
جهت مشاهده گزارش تصويری شبيه‌سازی عمليات قدس 3 اينجا كليك كنيد!
captcha