سبک عزاداری بومی یزد در هیئت‌ها حفظ شود
کد خبر: 3525532
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

سبک عزاداری بومی یزد در هیئت‌ها حفظ شود

گروه اجتماعی: مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد، حسینیه ایران» گفت: حفظ سبک عزاداری بومی یزد در هیئت‌ها مورد توجه باشد و هیئت‌ها نباید از سبک قدیم خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، سیدحسن حسینی، مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران 5 شهریورماه در جلسه هم‌اندیشی با دبیر هیئت‌های مذهبی یزد با بیان اینکه هیئت‌ها زودتر به استقبال محرم نروند اظهار کرد: همان طور که در عزاداری‌ها به خوبی فعالیت می‌کنیم، در برپایی جشن‌های مذهبی نیز باید فعال باشیم. 
وی افزود: برگزاری جشن‌های مذهبی در یزد رشد قابل توجهی داشته است به طوری که در هر مناسبت مذهبی، مراسم جشن و شور و نشاط در شهر مذهبی یزد برپا شده است و تنها نباید به بحث عزاداری توجه کرد.
حسینی با بیان اینکه همچنان که یزد، حسینیه ایران، در عزاداری برای سرور و سالار شهیدان بی مانند است، باید در برگزاری جشن‌های مذهبی هم بی مانند باشد گفت: این کار نیز نیاز به همکاری و همفکری همه فعالان و دستگاه‌های مختلف فرهنگی دارد.
وی همچنین افزود: باتوجه به برنامه ریزی‌ها و اقدامات انجام شده، برگزاری جشن‌های مذهبی نسبت به دو سال قبل، رشد سه برابری داشته است.
مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران با بیان اینکه در یزد هیئت‌ها با سبک خاصی عزاداری می‌کنند گفت: هیئت‌ها سرمایه فرهنگی و اجتماعی یزد هستند و آن چیزی که هیئت‌های یزدی را در دنیا متمایز کرده است سبک خاص عزاداری یزدی‌ها و بی حاشیه بودن هیئت‌هاست. 
حسینی با بیان اینکه از جمله کارهایی که مسئولان فرهنگی یزد باید به آن توجه کنند حفظ سبک عزاداری بومی یزد است افزود: نباید اجازه دهیم هیئت‌ها از سبک قدیم خارج بشوند چرا که باید این شاخصه را به آیندگان نیز به عنوان میراثی غنی انتقال دهیم.
مسئول دبیرخانه بین المللی یزد حسینیه ایران گفت: با همکاری میراث فرهنگی و سایر سازمان‌های مربوطه، آداب عزاداری یزدی‌ها به خصوص سبک سینه زنی و عزاداری یزد در حال ثبت ملی و جهانی است.
تقی‌زاده، دبیر هیئت‌های مذهبی یزد نیز در این نشست با تقدیر از اقدامات دبیرخانه حسینیه ایران و پویایی این دبیرخانه و ابراز امیدواری جهت همکاری این دو تشکل فرهنگی یزد گفت: با توجه به در پیش بودن اعیاد بزرگی چون عید غدیر و دهه ولایت، خوب است هیئت‌های مذهبی به استقبال برگزاری این جشن‌ها بروند و حال و هوای شهر را با این جشن‌های بزرگ عوض کنند.
captcha