تلاش برای راه‌اندازی آموزشگاه فنون نمایش‌های آئینی و تعزیه
کد خبر: 3514251
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷

تلاش برای راه‌اندازی آموزشگاه فنون نمایش‌های آئینی و تعزیه

گروه هنر: نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: احتمال دارد در قالب ایجاد آموزشگاهی به تربیت و آموزش اصولی نسلی از جوانان علاقه‌مند به نمایش‌های آئینی و تعزیه بپردازیم تا در آینده نزدیک شاهد جایگزینی آنها به جای پیشکسوتان و نسل طلایی این عرصه باشیم.

ابوالفضل حاج‌علیخانی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) یادآور شد: متأسفانه با فقدان نسل طلایی تعزیه‌خوان و پیشکسوتان عرصه نقالی و پرده‌خوانی دینی و همچنین نمایش‌های آئینی که بیشترین بهره برداری از آنها در راستای روایات قصص قرآنی و داستان‌های دینی است چیزی نخواهد گذشت که این هنرهای بومی و سنتی ایرانی نیز به فراموشی سپرده شوند.

وی گفت: علیرغم تمام توجه و تلاشی که از سوی برخی مسئولان دلسور فرهنگ و هنر ایرانی به عمل می‌آید اما در شرایط فعلی نیاز به انجام سلسله فعالیت‌های هدفمند در زمینه احیای میراث نمایشی ایرانی هستیم که این امر محقق نخواهد شد مگر با کشف استعدادهای جدید نمایشی در عرصه هنر نمایش آئینی و تعزیه که در ادامه به تربیت و آموزش صحیح آنها مبادرت ورزیده شود.

حاج‌علیخانی تصریح کرد: مدتی است که به اتفاق تنی چند از دوستان هنرمندم در تدارک ایجاد مرکز و آموزشگاهی هستیم که در کنار فعالیت مستمر و روزانه نمایشی و در اختیار قرار دادن فضا به گروه‌های نمایشی برای تمرین و آماده‌سازی آثار خود در قالب برپایی کارگاه‌هایی نسبت به آموزش اصولی فنون نمایش‌های آئینی و تعزیه با اتکا به تجارب خود و همچنین تخصص پیشکسوتان این عرصه اقداماتی به انجام برسانیم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر افزود: در جریان فعالیت‌های نمایشی که در آنها مشارکت داشتم با موارد بیشماری از استعدادهای جوان در حوزه نمایش‌های آئینی و مذهبی برخورد داشتم که در صورت آموزش و هدایت اصولی آنها می‌توان در آینده نزدیک امیدوار بود که ایشان جایگزین‌های مناسبی برای نسلی از هنرمندان باشند که نمایش آئینی و مذهبی ایران مدیون تلاش و پشتکار آنهاست.

وی در پایان گفت: از آنجا که راه‌اندازی این مرکز به شکل کاملاً شخصی و خصوصی در حال انجام است امیدوارم که کارهای لازم آن یعنی اعطای مجوزهای ضروری برای آغاز فعالیت به زودی به انجام رسیده و در مکانی نزدیکی چهارراه ولی‌عصر(عج)به عنوان مهد تئاتر حرفه‌ای کشور در خدمت اهالی فرهنگ و هنر باشیم.        

captcha