بازگشت به معماری اصیل ایرانی ـ اسلامی یک ضرورت است
کد خبر: 3499326
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳

بازگشت به معماری اصیل ایرانی ـ اسلامی یک ضرورت است

گروه هنر: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد خواستار بازگشت به معماری اصیل ایرانی ـ اسلامی با ویژگی‌های اقلیمی شد و گفت: عدم توجه به معماری اسلامی ایرانی از نواقص طراحی و معماری شهری در عصر حاضر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان،  مجید شمس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد امروز چهارشنبه، 29 اردیبهشت‌ماه در جشنواره «بزرگداشت شیخ بهایی و مقام معمار»، یكی از مهمترین موضوعات در معماری و شهرسازی را «مدیریت شهری» عنوان كرد و با اشاره به وجود اقلیم‌های متفاوت آب و هوایی در كشورمان، از عدم توجه معماری به شرایط اقلیمی و منطقه‌ای كشورمان انتقاد كرد و  گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی متناسب با ویژگی‌های محیطی نقاط مختلف كشورمان در معماری مشاهده نمی‌شود و رابطه‌ای بین اقلیم و معماری دیده نمی‌شود.
وی اظهار کرد: هر شرایط اقلیمی و محیطی معماری خاص خود را می‌طلبد. اما امروزه معماری ما فقط بر زیبایی تأكید دارد و این باعث كارهای تقلیدی و تكراری شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد تصریح کرد: به طور مثال در معماری امروز ما آجرنمای 3 سانتی در شرق و غرب كشور با اقلیم‌های كاملا متفاوت مشاهده می‌شود یا ابعاد و اندازه پنجره‌ها با اقلیم محیط، از جمله سرعت و جهت وزش باد همخوانی ندارد و این عدم توجه به شرایط اقلیمی در معماری باعث كاهش عمر ساختمان، اتلاف انرژی و آلودگی محیط زیست می‌شود.
شمس با بیان این‌که سرعت وزش باد و رطوبت كنترل نشده باعث می‌شود كه همواره وسایل برودتی و حرارتی در منزل روشن باشند و هدر رفت انرژی را باعث شوند، بیان کرد: ابعاد و اندازه پنجره‌ها، ضخامت دیوارها و نوع مصالح باید منطبق بر شرایط آب و هوایی به كار روند. به طور مثال اگر در تعیین اندازه پنجره‌ها به استفاده از انرژی طبیعی خورشید توجه شود این موضوع علاوه بر سلامت و هزینه كمتر، باعث آلودگی در محیط زیست نیز نمی‌شود.   
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد خواستار بازگشت به معماری اصیل ایرانی ـ اسلامی با ویژگی‌های اقلیمی شد و گفت: عدم توجه به معماری اسلامی ایرانی از نواقص طراحی و معماری شهری در عصر حاضر است.
همچنین كوروش حاجی‌زاده، برنده جایزه معمار خاورمیانه در سال 2013 و مؤلف كتاب «دومان» هدف اصلی خود از حضور در این مراسم را ارائه یك دیدگاه متفاوت در زمینه هنر و معماری عنوان كرد و افزود: معماری بدون هنر و ادبیات غیرممكن است. معماری آخرین بخش از هنر است كه مكاتب هنری در آن متولد و جاری می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: معماری چیزی  جز رابطه مردم با یكدیگر و برقراری ارتباط بین شهر، معماری و مردم نیست.
حاجی‌زاده با تشریح نقش معماری بر زندگی و روح و روان انسان‌ها، شهر زشت را نتیجه معماری زشت و رابطه نامطلوب و مادی بین مردم عنوان و تصریح کرد: وقتی شهر خوبی نداریم محل زندگی ما شرایط نامناسب و نامطلوبی پیدا می‌كند كه بر روحیات و رفتار ما تأثیر نامناسب دارد.
این استاد دانشگاه سپس به معرفی تعدادی از پروژه‌های طراحی شده خود از جمله طراحی آرامگاه شمس تبریزی درسال 90 در شهرستان خوی و مركز موسیقی توكیو در سال 2015 پرداخت كه موفق به كسب عنوان برترین پروژه سال شد.
یادآور می‏‌شود، این جشنواره طی چند مرحله به‌صورت كارگاه و مسابقات مختلف در سطح دانشگاه و شهرستان بروجرد برگزار شد.
در مسابقه كروكی از مسجد امام شهر بروجرد سبحان كشفی نفر اول و هانیه دس تام و صالح ترمه‌چی به ترتیب دوم و سوم شدند. در مسابقه عكاسی از بناهای تاریخی شهرستان بروجرد منصوره معظمی نفر اول و سامان آفریدند و نگار كماسی به ترتیب به مقام دوم و سوم دست یافتند و در  مسابقه خشت اول(خلاقیت با آجر) از سری مسابقات چهارمین جشنواره بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار كه 90 نفر در گروه‌های 3 نفره از دانشجویان رشته مهندسی معماری به رقابت پرداختند گروه سارا عادل پور، شهناز گودرزی و الهه فارسی مقام نخست این مسابقه را كسب كردند.     
 در ادامه از دانشجویان بر‌تر رشته معماری و برندگان این مسابقات با اهدای لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.
captcha