سومين جشنواره ملی آئین «امامدر» در دامغان برگزار می‌شود
کد خبر: 3499304
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳

سومين جشنواره ملی آئین «امامدر» در دامغان برگزار می‌شود

گروه اجتماعی: رئيس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دامغان گفت: سومين جشنواره ملی آئین سنتی امامدر (شيردوشان) در شهر دیباج این شهرستان برگزار می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان، معصومه داوديان، رئيس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دامغان امروز 29 اردیبهشت در جمع خبرنگاران با  اشاره به برگزاری سومين جشنواره ملي آئین «امامدر» اظهار کرد: اين جشنواره ملي از سي‌ام ارديبهشت ماه تا دوم خرداد ماه امسال در جوار حرم امامزاده محمد(ع) ديباج برگزار مي‌شود.
 وی از جمله برنامه‌هاي اين جشنواره را برگزاري مراسم افتتاحيه در پنج شنبه سي‌ام ارديبهشت ماه، انجام پياده روي خانوادگي و مسابقه ورزش‌هاي بومي و محلي در روز جمعه، انجام همايش تجلي اقتصاد مقاومتي بانوان در روز شنبه و مراسم اختتاميه و اجراي آئين شيردوشان در روز يكشنبه دانست.
رئيس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دامغان اجراي مولودي خواني، برگزاري مسابقه عكاسي و مسابقه بازي‌هاي بومي محلي، اجراي موسيقي، برپايي ۴۰ غرفه از محصولات صنايع دستي و سوغات دامغان، برگزاري مسابقه غذاهاي محلي، دوشيدن شير گوسفندان در ايام جشنواره و اهداي شير بين مردم و به خصوص مستمندان، قرباني كردن گوسفندان، تهيه ماست، دوغ، كره، كشك و ... به صورت زنده و در ايام جشنواره را از ديگر برنامه‌هاي جشنواره امامدر برشمرد.
 داوديان با بيان اينكه این آئین سنتی هر ساله از ابتدای فصل بهار آغاز می‌شود و تا پایان این فصل ادامه دارد، متذکر شد: اين آئين با انجام شیردوشی و قربانی کردن گوسفندان و تقسیم آن بین مستمندان و امامزاده دیباج همراه است.
وی هدف از اجرای آئین سنتی امامدر را شکرگزاری از خداوند متعال عنوان کرد و افزود: منظور از « امام» همان امامزاده و از « در »، درگاهی برای شروع فصلی جدید است.
 رئيس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دامغان گفت: بر اساس این آئین، دامداران با آغاز فصل بهار و پس از علف خور شدن بره و بزغاله ها و به هنگام بردن دامها به کوهستان به سمت بارگاه  امامزاده محمد دیباج آمده و اولین شیر دوشی سال را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد آغاز می‌کنند.
داوديان  با اشاره به اینکه هر دامدار پس از اتمام شیردوشی نیمی از شیر گله خود را بین مردم محل خیرات می‌کند تا مستمندان نیز از برکت دام بی بهره نمانند  یاداور شد:  نیمی دیگر را به متولی امامزاده می‌سپارد که وی نیز آن را فروخته و برای هزینه‌های جاری امامزاده به مصرف می‌رساند.
 وی گفت: در حین این مراسم که با همراهی اهالی صورت می‌گیرد، یکی از بهترین گوسفندان را انتخاب کرده و قربانی می‌کنند و این قربانی نیز بر همان منوال به دو نیم تقسیم شده و خیرات می‌شود که در این راستا  با توجه به اعتقاد مردم دیباج به اجرای این آئین، چنانچه دامداری موفق به اجرای آئین امام در نشود، گوسفندان در طول سال برای وی درآمد نخواهند داشت و در نتیجه در اواسط سال اقدام به اجرای این آئین  می‌کند.
 آئین امامدر که نوعی شکرگزاری از نعمات الهی است هر ساله و با استقبال با شکوه مردم دیباج برگزار می‌شود.
 امامزاده محمد ديباج فرزند بلافصل امام جعفر صادق(ع) است و بر اساس مطالعات باستان شناسي، اين بنا بيش از ۷۵۰ سال قدمت دارد و نشانگر سبقه تاريخي اين منطقه است که هرساله بیش از ۱۶ هزار راس گوسفند بر اساس این آئین شیردوشی مي‌شوند، این گله‌ها طی ۱۰روز در کنار درخت کهنسال ارس دیباج و در جوار امامزاده محمد این شهر شیردوشی می‌شوند.
شایان ذکر است؛آئین امام در که نوعی شکرگزاری از نعمات الهی است به شماره ۸۹۰ در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
captcha