به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)
از خراسان رضوی، حجتالاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه
فرهنگ قرآن کشور، 24 اردیبهشتماه در مراسم اختتامیه مسابقات قرآن و عترت
فرهنگیان خراسان رضوی گفت: پیامبر(ص) برترین افراد را معلمان قرآن
معرفی میکند چون برترین مخلوق یعنی قرآن را موضوع گفتوگوی خود قرار
میدهند.
وی با اشاره به آیات ابتدایی سوره الرحمن افزود: نامگذاری این
سوره به خاطر صفات زیبای خداوند است و در آن از جن و انس اقرار میگیرد که
این آیات را تکذیب نکنند؛ ما میگوییم چگونه میتوان این همه نعمت را کتمان
کرد و به علت همین زیبایی است که این سوره را عروس قرآن نامیدهاند.
حجتالاسلام
محمدی با بیان اینکه از هزاران صفت خدا فقط الرحمن را میتوان جایگزین الله
کرد، اظهار کرد: مشاهده میشود خداوند در ابتدای این سوره نیز از این صفت استفاده کرده
است و بلافاصله بعد از آن به معلمی خود نسبت به انسان اشاره میکند.
وی
با بیان اینکه از این رو میتوان دریافت چقدر خداوند به معلمی اهمیت میدهد، ابراز کرد: در واقع معلمی را باید شغل خدا دانست زیرا پس از آن به
خلقت انسان اشاره میکند، یعنی معلمی ارزشی فراتر از خلقت دارد.
دبیر
شورای توسعه فرهنگ قرآن کشور با بیان این که معلمی خدا بر انسان همچنان ادامه
دارد، افزود: خداوند در این سوره پس از خلقت دوباره به تعلیم بیان اشاره می کند که این بیان همان آیات قرآن است زیرا این تعلیم همچنان ادامه دارد، از
این رو میتوان به اهمیت تعلیم قرآن پیبرد.
حجتالاسلام محمدی گفت:
خداوند در سوره الرحمن از موضع رحمانیت و با دید معلمی انسان سخن میگوید
لذا میتوان دریافت تمام گزارههای قرآن، بینالمللی است و هر انسانی با هر
ملیت، فرهنگ و نژادی با یک قرآن در ضمیر خود آفریده شده است.
وی با
معرفی بهترین صفت قرآن یعنی «ذکر» ادامه داد: ذکر به صورت ویژه معنا میشود
زیرا به معنای آن چیزی است که از یاد رفته و دوباره آن را به یاد
میآوریم پس یعنی قرآن در وجود همه ما هست، با غفلت آن را فراموش کردهایم و
معلم قرآن آن را به ما بازآموزی میکند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ
قرآن کشور افزود: خداوند این لطف را به ما داشته که در تعلیم قرآن و
استمرار آن پیامبرانی را برایمان فرستاده که مانند پدری مهربان به راهنمایی
ما میپردازند از همین رو ما باید قدر خود را بدانیم که ادامه دهنده راه
این عزیزان هستیم.
وی با اشاره به اینکه معلم قرآن و غیر قرآن در زمینه
تعلیم و تربیت با هم تفاوتی ندارند، افزود: معلم غیر قرآنی در این زمینه
میتواند نقش تأثیرگذارتری ایفا کند زیرا معلم قرآن وظیفهاش این است اما
معلم غیر قرآنی میتواند با عمل در این عرصه تأثیر بیشتری بر تربیت فرزندان
ما بگذارد لذا باید گفت آموزش و پرورش پاشنه آشیل آموزش قرآن برای نظام
است و اگر این نهاد در کار خود ناکام بماند، کشور در زمینه قرآن به جایی
نمیرسد.
حجتالاسلام محمدی با تشکر از برگزارکنندگان این چنین مسابقاتی
ادامه داد: ظهور قرآن در این خطه بسیار برجسته است و این به خاطر اساتید
بزرگواری است که در این سرزمین به فعالیت پرداختهاند؛ این را میتوان از
زمان قبل از انقلاب پیگیری کرد که رهبری در این شهر مقدس فعالیت داشتهاند.
وی
با اعلام اینکه افتخار من معلمی قرآن است، افزود: از کودکی تا به حال این
افتخار را به دوش میکشم و همیشه در آرزوی خود رهبری نهضتهای آزادیبخش
جهان را در سر میپروراندم، چنان که خداوند در قرآن به زمانی اشاره میکند
که بشر به جایی میرسد که جهان مسخر اوست و حال کنونی بشر را میتوان دوران
کودکی او دانست که این کودک با تعالی و رشد خود میتواند رفت و آمد بین
کرات را مانند حمل و نقل شهری انجام دهد.
حجتالاسلام محمدی گفت: معلمی
آن هدف خداست که آرمانهای مطلوب را در ذهن انسان ترسیم کند و ما معلمان
باید همیشه به این آرمان مقدس اقتدا کنیم، این را یک بلند پروازی ندانیم و
آرمانهای مناسب برای فرزندانمان به وجود آوریم.
وی ادامه داد: نظام اراده، انسان را
میسازد زیرا انسان به اندازه ارادهاش است که میارزد پس هرچه دردمندتر
باشیم ارزشمندتریم زیرا اگر به مشکل و ناراحتی برخوردیم و آن را به منزله سکویی
برای رشد خود در نظر بگیریم، آنگاه است که کار ما ارزشمند است.
حجتالاسلام محمدی افزود:
همیشه برای خود اهداف بلندی ترسیم کنیم و تلاش کنیم به آن آرمانهای بزرگ
دست یابیم، این را در ذهن خود داشته باشیم که ما مأمور به وظیفهایم نه
نتیجه، کما اینکه در دعای ماه رجب کل خوبیهای عالم را از خدا خواستیم و
از تمام بدیها به او پناه بردیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآن
کشور در پایان سخنان خود گفت: ما مسیر سیر دانشآموزان به سوی کمال را میسازیم و با کار خود میتوانیم آنان را به اعلا علیین و یا اسفلالسافلین
هدایت کنیم، پس همیشه به این نکته توجه را داشته باشیم که چه مسیر مهمی را
میسازیم.