اصلاح سبک زندگی توسط زنان در جامعه/ آغاز جریان مبارزه با ولایت‌ستیزان توسط حضرت زهرا(س)
کد خبر: 3484869
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
حجت‌الاسلام صادقی تشریح کرد:

اصلاح سبک زندگی توسط زنان در جامعه/ آغاز جریان مبارزه با ولایت‌ستیزان توسط حضرت زهرا(س)

کانون خبرنگاران نبأ: یک پژوهشگر حوزه علمیه گفت: حضرت، جریان ولایت‌پذیری و مبارزه با ولایت‌ستیزان را به راه انداخت؛ جریانی که بعد از خود به قیام عاشورا و هم‌اکنون به انقلاب اسلامی و در آخر هم به ظهور منجی می‌انجامد؛ لزوم توجه به زندگی این بانوی بزرگوار به دلیل اصلاح سبک زندگی فردی و اجتماعی توسط زنان می‌انجامد

حجت‌الاسلام ابوذر صادقی، پژوهشگر حوزه علمیه در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ در رابطه با ولایت‌پذیری حضرت زهرا(س) گفت: ولایت‌پذیری شرط لاینفک قبولی توحید الهی است، همانطور که در حدیث سلسله‌الذهب که از ولی نعمتمان امام‌رضا(ع) به ما رسیده به این نکته اشاره شده است.
ولایت‌پذیری حضرت زهرا(س)
مبلغ دین تشریح کرد: ولایت‌پذیری در سیره حضرت زهرا(س) نیز از اصلی‌ترین هنجارهای زندگانی آن بانو کریمه و صدیقه است، به‌طوری که اتفاقات و وقایعی که در امت اسلامی بعد از وفات پیامبر(ص) گرامی رخ داد جنبه یک حادثه آنی در طی مدت حداکثر سه ماه را ندارد، بلکه جریان‌هایی منظم شده در جهت براندازی اصل اسلام یعنی پذیرش ولایت و تسلیم بودن در برابر امر خداوند است؛ در هر جریانی عوامل به‌وجود آورنده و زمینه‌های آماده‌ای برای شکل‌گیری اهداف جریان وجود دارد که آثاری نیز بر آن مترتب می‌شود و برای پی بردن به تمام زوایای این جریان باید از اهداف آن شروع کرد.
وی ادامه داد: بعد از واقعه غدیر خم و معرفی امام‌علی(ع) به عنوان امیرالمؤمنین و جانشین پیامبر(ص) جریانی در جهت کنار زدن و حذف امر پیامبر(ص) با موضوع سرپرستی امت بعد از خود که در سقیفه نمود پیدا کرد، شکل گرفت؛ مسئولیت اولیه این جریان انفصال امت از ولایت است که با شعار «ما حاکم دیکته شده نمی‌خواهیم» محقق شد؛ آن کسی که مقابل این جریان ایستاد و خار چشم عوامل ولایت‌ستیز شد، حضرت فاطمه زهرا(س) بود.
پژوهشگر حوزه علمیه اضافه کرد: حال این سؤال مطرح است که چرا خارج کردن امامت از حکومت برای این جریان از اهمیت اولیه برخوردار است و چرا حضرت فاطمه(س) که برخوردار از مقام عصمت است تا سر حد مرگ از ولایت دفاع می‎کند؟ در روایتی امام باقر(ع) می‌فرمایند: «بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَكُوا هَذِهِ يَعْنِي الْوَلَايَة» (الكافي ج 2 ص18) اسلام روى پنج پايه نهاده شده، نماز و زكات و روزه و حج و ولايت و به‌چيزى مانند ولايت فرياد زده نشد، مردم آن چهار را گرفتند و اين يعنى ولايت را رها كردند. امام در این روایت به پیکره اسلام اشاره می‌کند که در رأس آن ولایت قرار دارد و اهرم ولایت است که دیگر اهرم‌ها را برپا می‌کند؛ هر کس ولایت را قبول کرد اسلام را به‌طور کامل پذیرفته و با امر ولایت پیش می‌‌رود و طبق این روایت هر کس ولایت را نپذیرفته باشد، ارکان دیگر اسلام هم از او قبول نمی‌شود.
حجت‌الاسلام صادقی افزود: گاهی بحث از ضعیف شدن دین می‌شود، باید توجه داشت اصل دین مورد ضعف قرار نمی‌گیرد بلکه این گفته به دو رویکرد اشاره دارد یکی جریان وابستگی مردم به خدا و دین که مردم بر اثر اطاعت از اوامر الهی گاهی به خدا نزدیک شده و بر اثر غفلت از یاد خدا از او دور می‌شوند، دیگر اینکه تا چه اندازه در زندگی اجتماعی مردم حاکمیت دین وجود دارد.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر وجود هنجارها و ارزش‌های دینی در زندگی اجتماعی تا چه اندازه برقرار است؛ حال اگر مردم می‌خواهند مقرب درگاه حق بوده و در زندگی اجتماعی‌شان ارزش‌ها و هنجارهای دین حکومت کنند باید ولایت و امامت را بپذیرند زیرا مدیریت این دو جریان با ولایت است.
وی ادامه داد: این است که امام باقر(ع) می‌فرمایند به هیچ چیز مثل ولایت فریاد زده نشده است، نظام اسلامی منهای ولایت همان نظام طاغوت است، دقیقا مثل نظام شاهنشاهی پهلوی که نظامی طاغوتی بود و جریان سقیفه بخوبی این را فهمیده بود؛ سقیفه جریان وابستگی حکومت به خدا را قطع کرد یعنی دقیقا تحریف آیه «إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّه»(انعام/57) پس بنابراین لزومی ندارد از فرمان پیامبر(ص) مبنی بر جانشینی خود پیروی کند؛ ضمن اینکه با زدودن عصمت از جریان نبوت سعی در باطل بودن برخی از سخنان و رفتارهای ایشان کرد.(انّ الرجل لیهجر).
این خطیب اضافه کرد: باید دانست ولایت، عشق و محبت نیست بلکه لازمه ولایت، عشق و محبت است؛ ولایت یک چینش اجتماعی است و چینش یک نظم همراه با جلو رفتن به کمال انسانی است؛ اگر در جامعه مظهر خدا که امام معصوم است در رأس مخروط جامعه قرار بگیرد جامعه‌ای ولایی تشکیل می‌شود که به رفع تمام نیازهای مردم می‌پردازد؛ پس جریان سقیفه به ما مربوط می‌شود زیرا اگر در آن زمان حاکمیت در مسیر امامت قرار می‌گرفت آیا وضعیت بشر به این شکل می‌بود؟ و ما باید این را خوب بدانیم که ولایت‌پذیری حضرت زهرا(س) و دفاع آن حضرت از ولی زمانش الگوی ولایت‌پذیری ما شیعیان از ولی زمانمان باید باشد یعنی ولایت‌فقیه.
مدرس حوزه ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا(س) به خوبی از آینده بشر آگاه بود فلذا به ایستادگی در مقابل جریان ولایت‌ستیز پرداخت و وظیفه ما نیز در عصر حاضر که دشمن می‌خواهد ولایت‌فقیه را از ما جدا کند، هم این است؛ ما هم باید مثل مادر سادات حضرت زهرا(س) در مقابل جریان ولایت‌ستیز مقابله و ایستادگی کنیم.
جایگاه زنان در جامعه
حجت‌‌الاسلام صادقی، به جایگاه زن اشاره و تأکید کرد: حضرت زهرا(س) علاوه بر پذیرش ولایت امام و ولیعصر(عج) خویش الگوی ولایت‌پذیری از شوهر خویش نیز است؛ به این داستان زیبا توجه کنید یک روز صبح امیرالمؤمنین(ع) به فاطمه(س) گفت: آیا چیزی در منزل هست بخوریم؟ فاطمه(س) گفت: سوگند به کسی که پدرم را به نبوت و تو را به وصایت برگزید چیزی در منزل نیست تا برای شما آماده کنم و دو روز است که چیزی در منزل نبوده است مگر کمی که آن هم تو را بر خود و حسن و حسین مقدم داشتم؛ امام‌علی(ع) گفت، ای فاطمه! چرا نگفتی تا چیزی برای شما تهیه کنم؟ فاطمه(س) گفت: یا اباالحسن! من از خداوند شرم دارم که شما را به آنچه توان نداری وادار کنم.
حجت‌الاسلام صادقی گفت: در رابطه با یکی از الگوی‌های ولایت‌مداری حضرت زهرا(س) می‌توان به تحت تنگنا قرار ندادن شوهر خویش اشاره کرد که خود حضرت زهرا(س) هم خطاب به حضرت علی(ع) فرموده بودند، «چون می‌دانستم توانایی خرید چیزی را نداری در خواستی نکردم».
وی ادامه داد: حال این سؤال پیش می‌آید که آیا تأثیری بر عملیات دفاع حضرت از ساحت ولایت مترتب شد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت حضرت، جریان ولایت‌پذیری و مبارزه با ولایت‌ستیزان را به راه انداخت، جریانی که در بعد از خود به قیام عاشورا و هم‌اکنون به انقلاب اسلامی و در آخر هم به ظهور منجی می‌انجامد.
استاد حوزه اضافه کرد: سلاح حضرت در این مبارزه اشک بود و شما بارها شنیده‌اید که ولایت‌ستیزان از گریه‌های ایشان به ستوه می‌آمدند و تحمل صدای گریه ایشان را نمی‌کردند زیرا حضرت با گریه خود به امت اسلامی آگاهی داده و مظلومیت ولایت را بازگو می‌کردند.
حجت‌الاسلام صادقی، پژوهشگر حوزه علمیه و مبلغ دین در پایان یادآور شد: حضرت زهرا(س) قبر خود را مخفی نگه داشتند تا این سؤال در ذهن همه جهانیان باقی بماند که چرا دختر مطهر پیامبر(ص) اسلام قبرش مخفی ماند و این خود ابتکار عملی برای یک مبارزه همیشگی از سوی زهرای اطهر است و بر همه ما دوست‌داران اهل‌بیت(ع) و ولایت‌فقیه لازم است که به طور استمراری مبارزه همیشگی علیه ولایت‌ستیزان داشته باشیم.
* علیرضا برومند
captcha