پیکر آیت‌الله اعتمادی در جوار بارگاه حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد/ پیام‌های تسلیت
کد خبر: 3482766
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
با اقامه نماز توسط آیت‌الله العظمی سبحانی؛

پیکر آیت‌الله اعتمادی در جوار بارگاه حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد/ پیام‌های تسلیت

گروه حوزه های علمیه: پیکر آیت الله اعتمادی از استادان حوزه علمیه امروز 22 اسفند ماه پس از تشییع از مقابل مسجد امام حسین عسکری(ع) تا حرم حضرت معصومه(س) در این مکان مقدس آرام گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم تشییع  پیکر آن مرحوم با حضور جمعی از شخصیت های حوزه از جمله آیات مقتدایی، حسینی بوشهری، علوی بروجردی، فاضل لنکرانی و اعضای جامعه مدرسین و خبرگان رهبری برگزار شد.
نماز میت بر پیکر آن مرحوم توسط آیت‎الله العظمی سبحانی اقامه و پس از آن در مقبره شهید مفتح در بارگاه مطهر کریمه اهل بیت(ع) آرام گرفت.
یادآور می شود مراسم شب سوم آن مرحوم امشب 22 اسفند ماه در شبستان مسجد امام حسن عسکری(ع) و مراسم شب هفتم نیز پنجشنه 27 اسفند در مسجد اعظم قم برگزار خواهد شد.
زندگینامه
آيت الله حاج شيخ مصطفي اعتمادي در سال 1304 هـ . ش برابر با 1344ق، در خانواده­اي اهل علم و تقوا در روستاي «خواجه سلطان محمد» تبريز به دنيا آمد. پدرش، حاج ميرزا علي خواجه اي از روحانيان بزرگ منطقه بود. وي دانش‌اندوزي را با آموختن قرآن در شش سالگي آغاز كرد. سپس كتاب‌هاي فارسي، گلستان سعدي، ادبيات عرب، حاشيه و شرايع را نزد پدر فرا گرفت. پانزده ساله بود كه براي ادامه تحصيلات به تبريز رفت و در مدت كوتاهي، معالم و مطول و هر دو جلد شرح لمعه را به پايان رساند. آيت الله اعتمادي در سال 1325 هـ . ش رهسپار قم شد و رسايل، مكاسب و كفاية الاصول را به ترتيب نزد حضرات آيات حاج ميرزا محمود دوزدوزاني، ميرزا فتاح شهيدي و سيد شهاب الدين مرعشي نجفي فرا گرفت.سپس در درس خارج اصول آيت سيد حسين العظمي بروجردي و خارج فقه آيت الله سيد محمد حجت كوه كمره اي و برخي ديگر از بزرگان حوزه شركت كرد.
آيت الله اعتمادي همزمان با تحصيل، به تدريس نيز پرداخت. ايشان در تبريز، ادبيات عرب، تدريس مي كرد. در قم نيز به تدريس كتاب هاي حاشيه، مطول، قوانين، رسايل و كفاية الاصول پرداخت و اكنون نيز از اساتيد بزرگ در دروس سطوح عالي به شمار مي آيد. ايشان افزون بر پژوهش و تدريس به تبليغ و ارشاد نيز همت گماشته و به همين دليل، سفرهاي بسياري به مناطق گوناگون كشور انجام داده است. آيت الله اعتمادي تا پایان عمر به تدريس، پژوهش و نگارش اشتغال داشت.
 شرح معالم الدين، اصول فقه، عربي، 1328 ـ 1330 هـ . ش؛ شرح الرسايل، اصول فقه، عربي، 3 جلد؛ (اين كتاب، شرح و توضيح كتاب «رسايل» شيخ انصاري است)؛ موضح القوانين، اصول فقه، عربي، 1381 هـ . ق؛ (اين كتاب، شرح و توضيح كتاب «قوانين الاصول» ميرزاي قمي است)؛ شرح مكاسب، فقه، عربي؛ (اين كتاب، شرح و توضيح «مكاسب» شيخ انصاري است كه به صورت دست نويس بوده و هنوز به چاپ نرسيده است)؛ الهداية الي اسرار الكفاية، اصول فقه، عربي؛ (اين كتاب، شرح و توضيح كتاب «كفاية الاصول» آخوند خراساني است) و شتات الفوايد، اصول فقه، عربي، (اين كتاب، تعليقه بر كتاب «معالم الدين» است و در حاشيه كتاب «معالم الاصول» چاپ شده است) از آثار آن مرحوم محسوب می‌شود.
پیام تسلیت آیت‌الله مقتدایی
آیت الله مرتضی مقتدایی در پیامی ارتحال آیت الله مصطفی اعتمادی را تسلیت گفت که متن پیام بدین شرح است:
انا لله و انا الیه راجعون
خبر ارتحال عالم وارسته، حضرت آیت الله حاج شیخ مصطفی اعتمادی (ره) موجب تأثر و تأسف فراوان گردید. این عالم فقید عمر پربرکت خویش را در راه خدمت به اسلام عزیز، تدریس در حوزه های علمیه و تربیت طلاب و نشر معارف اهل بیت(علیهم السلام) سپری نمود.
اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه مولمه را به محضر مقدس حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم و بیت معظم ایشان خصوصا آقازادگان گرامیشان، علو درجات برای آن عالم ربانی و صبر و اجر جزیل برای بازماندگان خواستارم.
طلاب از آیت الله اعتمادی الگو بگیرند
همچنین آیت الله حسینی بوشهری در حاشیه مراسم خاکسپاری آن مرحوم گفت: آن عالم ربانی از چهره های شاخص حوزوی بود و سالیان زیادی با برگزاری کرسی تدریس و تربیت شاگردان به حوزه های علمیه خدمت شایسته کرد.
مدیر حوزه های علمیه  افزود: شاگردان زیادی از محضر آن فقید سعید و عالم وارسته بهره علمی بردند و یکی از ویژگی های ایشان  اهتمام جدی به درس  و بحث در حوزه و تربیت شاگردان و مدرسان بود.
وی بیان داشت: مرحوم  اعتمادی غرق در تدریس و تألیف بود و  هیچ مسئولیت اجرایی در حوزه را نپذیرفت .
امام جمعه قم افزود: آثار زیادی از تدریس و شرح کتب که از  آیت الله اعتمادی به جای مانده، همه نشان از دغدغه آن عالم به مسائل حوزوی با فهم علمی است.
عضو خبرگان رهبری گفت: از دیگر خصوصیت آن مرحوم استفاده از فرصت ها برای تبلیغ در مناطق مورد نیاز بود، در مناسبت ها برای تبلیغ می رفتند و در این سفرهای تبلیغی  و مسافرتها هم از تألیف و نوشتن غافل نبود.
آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: این دسته از انسانها، شخصیت های کم نظیری در جامعه هستند  و راه و رسم آنها می تواند الگوی موفق و مناسب اخلاقی و رفتاری و عملی برای طلاب باشد.
وی گفت: اگر حوزویان و طلاب روش و منش این دسته از عالمان دین را در زندگی و درس و تألیف خود بکار گیرند، می‌توان به آینده حوزه امیدوار بود.
پیام تسلیت آیت الله هادوی تهرانی

استاد هادوی تهرانی در پیامی با تسلیت ارتحال عالم ربانی استاد برجسته حوزه علمیه قم مرحوم آیت الله اعتمادی خاطرنشان کرد: آن بزرگوار که عمر شریف خود را صرف تدریس و تربیت طلاب و ترویج معارف اسلام ناب محمدی (ص) نمود، اسوه ای از فضیلت و علم و پارسایی بود که سزاوار است سیره اش الگوی عملی طلاب و فضلای حوزه علمیه قرار گرفته شود .

این استاد حوزه،  این ضایعه اسفناک  را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج)، حوزه های علمیه، مراجع عظام ، مقام معظم رهبری و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.

captcha